• Anonym (Orolig)

Neka umgänge pga rädsla för kidnappning?

Jag har mitt barn boende hos mig.
    Den andra föräldern bor nån annanstans.
    Vi har delad vårdnad

Nu är det så att h*n vill träffa vårt gemensamma barn under dagarna nu i veckan som kommer.
    Men efter att ha varit i bråk för några dagar sedan, där jag också fick ett hot om att vårt barn skulle tas ifrån mig så är jag ärligt talat livrädd för att det kommer att hända.

Har jag rätt att neka umgänget? Det kan ju rent moraliskt sett vara det, men jag tänkte rent lagligt?
    Vi har inte kommit överens ännu, då jag, som sagt är osäker på den andra föräldern.

Om den andra föräldern nu tar vårt barn, vilket brott gör sig h*n skyldig till, om en något brott alls?
    Och vad är chansen för en ensamvårdnad då eller liknande?

Jag vill inget annat än att vi två föräldrar ska vara mamma och pappa, och kunna kommunicera på ett vuxet sätt. Men jag har hört så många historier, som nu sätter mig i skräck för att det ska hända mig.

Tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 01:40
    Vi är båda svenskar. Och har inga anknytningar utomlands.

• Svar på tråden Neka umgänge pga rädsla för kidnappning?
  • Anonym

Har den andra föräldern anknytning utomlands och tillgång till pass?

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-08-05 01:31:19 följande:
    Har den andra föräldern anknytning utomlands och tillgång till pass?
    Förstår om det blivit ett missförstånd.

Men vi är båda svenskar.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-08-05 01:39:15 följande:
    Förstår om det blivit ett missförstånd.

Men vi är båda svenskar.
    Varför skulle h*n föra barnet utomlands för att aldrig komma tillbaks? Har h*n varken släkt, vänner eller arbete här?
  • Anonym (sorry)

Har ni gemensam vårdnad kan du aldrig neka umgänge. Barnet har rätt till er båda, det blir i långa loppet du som kommer förlora på att hålla inne umgänget.Tyvärr men så är det

• jaghopparhögt

Men alltså hur skulle det gå till rent praktiskt. Var skulle han ta vägen med barnet? Låter inte riktigt genomtänkt från hans sida.

• Anonym

Rent praktiskt finns många barn som kidnappas och hålls gömda från sin andra förälder utan att föras utomlands, så ser verkligheten ut. Men till din fråga ts så nej du får inte hålla barnet från den andra pga din rädsla, gör du det kan du förlora boende och vårdnad helt, om den andra stämmer dig. Jag har varit i din sits men här tog pappan barnen bara utan förvaring alls

• Anonym (Orolig)

Jag vet ärligt talat inte om ni är efterblivna eller bara har det roligt.
    Varför måste kidnappning ske utomlands?
    Kidnappning har inget avstånd..

Jag kan plocka en unge från göteborg och ta till skåne, och det är kidnappning..

Den andre föräldern har hotat med att ta barnet ifrån mig är det en skälig anledning för att neka?

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-08-05 06:56:17 följande:
    Rent praktiskt finns många barn som kidnappas och hålls gömda från sin andra förälder utan att föras utomlands, så ser verkligheten ut. Men till din fråga ts så nej du får inte hålla barnet från den andra pga din rädsla, gör du det kan du förlora boende och vårdnad helt, om den andra stämmer dig. Jag har varit i din sits men här tog pappan barnen bara utan förvaring alls
    Det handlar inte om att barnet ska tas utomlands.. Jag är svensk och det är den andra föräldern också.

Vad händer om den andra föräldern tar barnet och sticker och struntar i den avtalade tiden?
    Ska jag polisanmäla då? Barnarov?
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-08-05 10:01:12 följande:
    Jag vet ärligt talat inte om ni är efterblivna eller bara har det roligt.
    Varför måste kidnappning ske utomlands?
    Kidnappning har inget avstånd..

Jag kan plocka en unge från göteborg och ta till skåne, och det är kidnappning..

Den andre föräldern har hotat med att ta barnet ifrån mig är det en skälig anledning för att neka?
    Menar du att pappan skulle ge upp familj, vänner, jobb och bosätta sig i Treriksröset under falskt namn för att skriva in barnet i förskola/skola?

Hot i stridens hetta är inte ovanligt. Många hotar med saker när dom är arga, utan att mena det. Dumt men sant.

Finns andra indikatorer på att han planerar att försvinna med barnet? Har han varken vänner, familj eller annat som knyter honom till hemorten?
  • Alby

Har han gjort något liknande innan eller pratat om det? Eller varför är du orolig för kidnappning?

Svar på tråden Neka umgänge pga rädsla för kidnappning?