• Idaho

Få partnerns efternamn utan giftemål?

En kort men inte så enkel fråga, är det möjligt att på något sätt ta sin partners efternamn utav att gifta sig? Jag vill gärna att alla i familjen ska ha samma i efternamn men vi ser ingen anledning att gifta oss, vi har det lika bra utan just det.

Är det någon som vet något om detta eller kanske lyckats göra det själv?

• Svar på tråden Få partnerns efternamn utan giftemål?
  • Nyfiken gul

rent juridiskt  har ni fördel av att vara gifta om ni har gemensamma barn. Det är något ni som familj tjänar på.

Byte av namn får ni på köpet.

det är strikta regler för hur man får byta namn och det är inte bara att ta ett annat namn och byta till det så mitt svar är att det är enklare att gifta sig till namnet du vill ha.

om du vill komma undan giftermålet så krävs det i så fall att du kommer på ett helt nytt efternamn och byter till det, sen får resten av familjen byta till samma namn. Men det kostar förstås en slant.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sportpappa

Det finns många fördelar att gifta sig (framför allt trygghet om en av parterna skulle avlida eller om ni separerar). Om en part dör och ni inte är gifta eller har barn så ärver den avlidnes föräldrar. Om de inte finns längre så går det till den avlidnes syskon, deras barn och barnbarn osv. Arvet kan aldrig tillfalla en sambo såvida inte man har skrivit ett testamente. Det går dock bara att testamentera bort hälften av tillgångarna.

Det är kostnadsfritt med borglig vigsel. Då får ni efternamnsbytet gratis. 

• Idaho

Tack för att ni tog er tid att svara men jag behöver inte bli övertygad om att det finns fördelar, jag ville ju tvärt om, veta om det fanns några möjligheter till namnbyte utan giftermål?!

• ialia

De går inte att byta efternamn om någon redan har de så giftemål är ett krav om du vill ha samma namn.

• Dominant
    Idaho skrev 2012-08-06 23:14:55 följande:
    Tack för att ni tog er tid att svara men jag behöver inte bli övertygad om att det finns fördelar, jag ville ju tvärt om, veta om det fanns några möjligheter till namnbyte utan giftermål?!
    Nej, du får inte byta till ett upptaget efternamn annat än om du redan har det i rakt uppstigande led.
  • JeyLa

Hos Skatteverket får du inte byta till sambons efternamn - ni måste isf gifta er. PRV:s regler vet jag inte.

*Nova 9/8 2005 - Engla 12/8 2006 - Wilda 12/10 2008 - BF 6/11 2012*
Svar på tråden Få partnerns efternamn utan giftemål?