• Anonym (ingenvän)

Jag har aldrig haft en riktigt nära vän

Jag är snart 30 och har länge funderat över varför jag aldrig har haft en riktigt nära vän. Ni vet, sådana som man läser om i böcker och ser på film. Som man kan ringa närsomhelst och få stöd av när man är ledsen. Som man kan sitta och asgarva om något inside-skämt. Jag har aldrig haft någon sådan, i allafall inte sedan förskolan eller liknande.

I skolan var jag alltid den där tysta musen som ingen riktigt lade märke till och ingen bjöd till sitt kalas. Eftersom jag inte var populär så grupperades jag av läraren i all välmening ihop med andra som var utanför i hopp om att hitta kompisar. Det var alltid vi som hamnade i samma grupper och ofta satt vi vid samma bord i matsalen. Men vi var ju aldrig riktigt vänner, eftersom det enda gemensamma vi hade var att vi inte var med i poppis-gänget. Vi satt mest bara och pratade om skolan och när dagen var slut gick alla hem var till sig och var ensam.

I gymnasiet var det likadant, men där hade även hela klassen problem med sammanhållning, och de flesta umgicks inte med varandra på fritiden.

Under fritiden så provade jag på flera olika sporter som handboll och ridning, men även där fick jag ingen riktig kontakt med de andra, även om jag försökte. Ibland försökte jag bjuda med någon av tjejerna på fika eller på någon konsert, men de flesta sa nej och de som hängde på bjöd aldrig tillbaka igen.

Jag har många gånger tänkt på att det trots allt måste vara mitt eget fel att jag inte har kunnat få kompisar, att jag är trist eller konstig eller så. Men ärligt talat vet jag inte om det stämmer. Jag har ju ändå gjort en massa i mitt liv, såsom rest runt på många platser, volontärarbetat på ett barnhem i Bolivia och jobbat som bartender i Australien. Så egentligen har jag ju en massa spännande saker att berätta, och den dagliga kommunikationen har jag inte heller några problem med, som jag hade när jag var liten.

Jag har provat på att läsa kvällskurser, vara aktiv inom föreningar och liknande, där man skulle kunna träffa nya vänner, men ingen av de jag har träffat där har jag kommit närmare. Jag tror inte att jag sett desperat ut heller och trängt mig på folk och genom detta skrämt iväg dem. Men jag kan ju aldrig veta, jag har ju inte frågat någon heller varför de inte vill umgås med mig.

Jag kan faktiskt inte riktigt komma på vad det är som jag gör fel, och ibland undrar jag om sådan riktigt nära vänskap ens finns på riktigt, eller i alla fall för mig.

Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, kanske bara skriva av mig, men kanske finns det även någon som har varit i liknande situation som har något klokt att säga? 

• Svar på tråden Jag har aldrig haft en riktigt nära vän
  • JagKännerMedDig

Jag vet precis hur du känner dig, och jag beklagar att ingen har svarat på ditt inlägg. 

• Anonym (Kram)

Du är inte ensam! Tror många är i samma situation. Det skulle finnas nån grupp där de som kände sig ensamma kunde träffas i. Det gäller ju bara att man hittar varandra. Kram

• Anonym (Hoppas)

Jag hade alltid en bästis. på dagis och sen i låg/mellan stadiet och andra bästisar och kompisar hemma utanför skolan. om en bästis flyttade så skaffade man en ny. :) Jag kan säga att det va lättare när man va mindre och det blir mer och mer komplicerat ju äldre man blir. Nu har jag bara en nära vän kvar, resten har flyttat, skaffat barn, gift sig osv.
    Och jag är konstig och udda så det kan inte ha bero på att du är konstig. 
    Men ge inte upp. en dag dyker nån upp. som min senaste bekanta dök upp utanför min dörr och fråga om jag vill gå ut en sväng med henne, så gick vi i regnet.

• Life

Jag tycker din tråd på sätt och vis bevisar/talar för sig själv om vad problemet egentligen är. Det är 398 personer som läst din tråd vilket tyder på att många intresserar sig för situationen (antagligen för att de känner igen sig) men endast 3 personer har valt att svara/göra ett inlägg.

Människor idag är så otroligt rädda för att komma någon nära, det är precis som att man generellt tror att andra vill en illa. Jag har alltid varit ensam "inom mig" fast jag haft vänner runtom mig. Jag tror personligen att vi alla är ensamma, mer eller mindre. Vänner och partners är ju den delen av livet som man kanske uppskattar känslomässigt, men vi är ju alla när det kommer till kritan ensamma. Även om man har en vän du kan prata med, så är det ändå jag själv som måste ta beslutet. Även om man har en vän som stöttar genom en tuff period så är det ju ändå jag som känslomässigt måste gå igenom det.

Lite flummigt för det är svårt att förklara vad jag menar. Jag försöker sammanfatta det hela med att vi alla är ensamma i slutänden ändå - hur många vänner vi än har. Det är när vi lär oss hantera ensamheten som vi kan få ro i oss själva och det är oftast så att när man är rofylld och lugn själv söker sig andra människor till en. Jag känner inte dig TS men jag tror att du längtar efter en vän så mycket att det kanske skiner igenom.

Hursomhelst - lycka till! 

• Siriss

Du är verkligen inte ensam!
    Fanns tex en tråd här på FL för ett tag sedan som hette "Vi utan vänner", kanske dags att ge liv till den igen?

Jag hade också svårt med det här länge, jag hade vänner men inte direkt någon som var sådär supernära. Det tog ett tag för mig att förstå att jag helt enkelt hade svårt att släppa någon nära, låta någon få se alla mina mindre bra sidor och ändå våga tro att dom tyckte att jag var en helt okej människa. För mig har det helt enkelt handlat om osäkerhet, jag har de senaste åren jobbat stenhårt men det här och i samband med att jag också träffade en underbar kille så har jag också utökat bekantskapskretsen och faktiskt hittat en vän som vet ALLT om mig (nästan lika mycket som min sambo ).

• Fobiker

Jag känner igen mig, men har sjukt svårt för att öppna upp och släppa folk inpå mig. Sedan är det så att man inte vågar prata öppet om man inte har några vänner eftersom det verkar skrämma bort folk. Men det är ju också svårt att hålla det hemligt utan att börja ljuga för folk. Jag gjorde ett försök för något år sedan, öppnade mig för en person mer än någon annan tidigare, var helt ärlig även om jag inte berättade allt, men den personen backade tillslut.

• Diakos

Jag har haft nära vänner hela mitt liv, alltid en som var extra nära hjärtat men alla de som var så nära mig har vänta mig ryggen när jag som mest behövt de. Kanske mitt fel för att jag förväntar mig lika mkt tillbaka som jag ger:(

Svar på tråden Jag har aldrig haft en riktigt nära vän