• Flo

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Varför ska han betala mer än han redan gör? Alltså varför krävs en höjning? Vad ska pengarna gå till?

• Flo
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 16:14:11 följande:
    får man mat och husrum, tvätt och städ gratis så bor man nog kvar längre än man tänkt sig.

är man över 18 år har jag som förälder ingen skyldighet att försörja mina barn längre och då förväntar jag mig att dom som vuxna individer tar ansvar för sitt eget liv . Självklart kan man komma överens om att göra på olika sätt - men dom ska självklart inte ta det för givet.  bor man som vuxen med eget jobb och inkomst hemma hos mig så får man också finna sig i att bli behandlad som en vuxen. Alltså betalar man hyra 
    Du har försörjningsplikt för dina barn tills de fyller 21 år om de studerar på gymnasiet!
  • Flo
    Flo skrev 2012-08-05 17:09:42 följande:
    Du har försörjningsplikt för dina barn tills de fyller 21 år om de studerar på gymnasiet!
    Menar alltså så länge de studerar på gymnasienivå men senast 21 år fyllda.
  • Flo

MoaElis: Du tycker vuxna barn ska bo gratis hemma? Hur länge kan man leva på mamma och pappa då innan man måste flytta eller betala för sig? Kanske man kan bo kvar hela livet i huset med sin make/maka och barn? För man kommer ju alltid förbli sina föräldrars barn och då får man ju bo gratis hela livet eller hur?

• Flo
    LaFontaine skrev 2012-08-05 21:33:09 följande:
    Ta inte i så att du spricker nu!

De flesta unga vuxna vill gärna flytta hemifrån. Att få fatt i bostad är dock inte alltid helt lätt, varken att köpa eller hyra. Att då bo hemma och kunna spara sina pengar (om nu föräldern har råd med detta så klart) är ett ypperligt sätt att påbörja sin bostadskarriär. Tramset om att barnen inte lär sig hantera pengar om de inte betalar hemma är ju så fånigt att det inte finns. Den uppfostran bör man ha gått igenom tidigare och inte med ett myndigt barn.
    Det är nog snarare du som tar i  
    Jag har inte ens nämnt något att man inte lär sig att hantera pengar eller något om uppfostring.
    Vad jag syftade på var hur sätter man gränsen för när det inte längre är ok att bo gratis hemma?  

Om det är okej att en 22-årig son bor gratis hemma, är det även ok när han fyller 23? 24? 25? Så länge man vill? Om man redan från början medgivit till att barnet får bo gratis hemma är det lite svårt att bara säga "tyvärr nu har du blivit ett år äldre så nu får du börja betala". Därför undrade jag SERIÖST vars MoaElis tycker att gränsen går. 

När är det inte okej längre att bo gratis hemma?
    Jag själv tycker det är en självklarhet att man betalar för sig om man är myndig, bor hemma och har heltidsjobb.
  • Flo
    LaFontaine skrev 2012-08-05 21:33:09 följande:
    Att få fatt i bostad är dock inte alltid helt lätt, varken att köpa eller hyra. 
    Och sen beror det ju snarare på vars man bor.. Här hittar man en FIN lägenhet inom loppet av 6 månader. Om man inte har så höga krav kan man väl räkna med 2-3 månader på att få en alldeles okej lägenhet.
  • Flo
    LaFontaine skrev 2012-08-05 21:46:03 följande:
    Snarare hur mycket man kan tänka sig att betala. Att hyra i andra hand i Stockholms län kan exempelvis kosta multum för ingenting.
    Självklart, men som jag skrev, det beror på vars man bor. 
    Jag har svårt att tro att man kan lyckas hitta en FIN lägenhet i Stockholm under loppet av 6 månader som dessutom har helt okej hyra i jämförelse med den lön man har. 

Därför beror det på vars man bor, om man hittar lägenhet och om man har råd med lägenhet. 
  • Flo
    summerhunter skrev 2012-08-06 08:07:53 följande:
    Enda jag tänker på är att du är sambo och betalar mer i ett hus som du inte äger?!?!
    Vars får du det ifrån?

Det enda vi vet är hur mycket de betalar: 

55 % av 14.000 = 7700
    45 % av 14.000 = 6300

Vi vet inte hur de delar upp pengarna, men TS betalar 1400 kronor mer per månad.  
  • Flo
    summerhunter skrev 2012-08-06 12:16:25 följande:
    Precis, hon betalar 55% av kostnaderna i ett hus som hon inte äger.
    Nej, hon betalar 55 % av ALLA deras gemensamma utgifter. 
    Vi vet inte om hon betalar mer på matkostnaderna eller boendet, det har TS inte uppgett, vilket innebär att TS kanske betalar HELA matkostnaden och endast en liten del på boendet.

Hur som helst bor hon där lika mycket som sin sambo, så varför ska hon inte betala? 
Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?