Inlägg från: fjonkelina |Visa alla inlägg
  • fjonkelina

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Ni kan alltid räkna lite på vad barnet kostar i faktiska pengar och sedan titta över hur mkt ni gör av barnets del i hemmet. Tex tvätt,städ,inköp,gräsklippning m.m. Om barnet skulle hyra rum i hus hade det säkert kostat en del mer än 3tusen och då ingår ingen mat eller hushållstjänst. Han verkar tjäna väldigt bra för sin ålder så det kanske inte svider att lägga på 5hundra i hyra=

Vad anser din sambo som är pappa till pojken?

För övrigt ska man inte alls låta vuxna barn med fast jobb och normallön leva gratis hemma,det är att inte visa sina barn vad livet innebär med ekonomi. Låter som en ganska dum ide faktiskt ju mer jag tänker på det.............. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • fjonkelina
    MoaElis skrev 2012-08-05 18:40:15 följande:
    Men man förstår väl själv att det kostar pengar att ha en lägenhet, även om man inte betalar en del av föräldrarnas hyra(?) Annars måste man ha bra stora problem...
    Så du tycker på fullt allvar att killen som haft fast arbete i 3 år och får ut ca18tusen i handen inte ska behöva betala för sitt uppehälle? 

Stackars tjej som sedan flyttar ihop med en sådan kille.....Det kanske är dom killarna man läser om här på fl i alla trådar som inte tar ansvar för nånting..... varken ekonomi eller städet.......För dom jobbar ju och ska inte behöva göra nånting.......
  • fjonkelina
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 19:19:41 följande:
    förstår ja - men inser - det är en helt annan sak. Det  är bara att läsa sida upp och sida ner på ekonomi-sidan här på sajten för att se att både tjejer och killar faktiskt inte FATTAR att man betalar hyra. 

det är ju där man som förälder måste inpränta redan från början att man alltid ska betala och göra rätt för sig oavsett hur man väljer att bo.  Det finns inga gräddfiler eller räkmackor som betalar ens hyra och det är inte en potentiell partner eller föräldrar som ska gå in och rädda upp situationen o betala en sen hyra innan man blir vräkt.

det ska man redan ha fattat från början.

Ja man gör sina barn en stor otjänst om man låter dom driva runt hemma utan att göra rätt för sig när dom är vuxna. Tycker det är skrämmande att man anser att man ska finnas ekonomiskt för sina barn som har en fast inkomst och tjänar bra. När ska dessa ungdomar lära sig handskas med pengar är det tänkt?

TS: Vad anser pappan till pojken att han ska betala och gör han andra saker hemma? Ska 3tusen även täcka för pojkens mat och dylikt?
  • fjonkelina
    Utgifter per månadBo hos föräldrarBo själv  KvinnaManKvinnaMan Alla måltider i hemmet utom lunch

1 340

1 730

1 440

1 830

Förbrukningsvaror

70*

70*

100

100

Hemutrustning

180*

180*

420

420

Medier

250*

250*

930

930

Hyra, el

1 800*

1 800*

4 900

4 900

Hemförsäkring

30*

30*

80

80

Summa hushållsutgifter

3 670

4 060

7 870

8 260

Att betala hemma

3 670

4 060

Övriga utgifter         Personlig hygien inkl. tandvård

490

370

490

370

Kläder och skor

620

600

620

600

Fritid

630

630

630

630

Mobil

180

180

180

180

Utelunch (20ggr/månad)

1 520

1 520

1 520

1 520

Kollektiva lokalresor

500

500

500

500

Medlemskap i fack och a-kassa

450

450

450

450

Summa övriga utgifter

4 390

4 250

4 390

4 250

Total kostnad

8 060

8 310

12 260

12 510

* En fjärdedel av hushållets kostnader eftersom beräkningen utgår från ett hushåll med fyra personer.

• fjonkelina

....och det blev ju jättekonstigt.....Förvånad

På konsumentverkets sida finns det tabeller om hur kostnader  ser ut för vuxna barn som bor hemma. Vad det kostar osv. 

Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?