Inlägg från: Mercurialis |Visa alla inlägg
  • Mercurialis

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Nyfiken gul skrev 2012-08-05 15:56:56 följande:
    det handlar inte om att kräva pengar - det handlar om att dom ska betala och göra rätt för sig oavsett vart och hur dom bor.  Även om man bor hemma är det inte gratis.  Det är ingen hotellverksamhet.  sen kan man absolut komma överens om hur saker o ting ska se ut både praktiskt och ekonomiskt.   Men jag tycker det är självklart att man bidrar ekonomiskt när man är vuxen med egen inkomst.

Jag håller med dig!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Hannah76 skrev 2012-08-05 18:21:33 följande:
    Finns shabloner att gå efter. men jag tycker att tre tusen låter rimligt eller lite dyrt när han endast bor där halva tiden.

Den dagen han flyttar hemifrån och ska betala för sin egen bostad lär han knappast få någon hyresreduktion för att han inte nyttjar bostaden mer än 50% av tiden.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Hannah76 skrev 2012-08-05 18:33:38 följande:

Nej men det är väl en helt annan sak? Samtidigt så sjunker ju itne boendekostnaden för ts när han flyttar? om vi bra pratar hyreskostnad.

Våra föräldrar valde att vi sparade pengarna istället för att betala till dom.   

Jag tycker inte att det är en helt annan sak. Att betala för sig hemma (när man är vuxen och har en inkomst) handlar om att förbereda sig inför verkligheten och det ansvar som väntar den dagen då man ska ta hand om alla kostnader själv. Så ser jag det i alla fall.

Det hade jag kunnat tänka mig att gå med på som förälder, att det vuxna barnet såg till att spara undan pengar till eget boende i stället för att betala hemma.
  • Mercurialis
    MoaElis skrev 2012-08-05 18:40:15 följande:
    Men man förstår väl själv att det kostar pengar att ha en lägenhet, även om man inte betalar en del av föräldrarnas hyra(?) Annars måste man ha bra stora problem...

Det är bara att titta på ett avsnitt av Lyxfällan så ser man att det finns människor som inte har en susning om det.
  • Mercurialis
    fjonkelina skrev 2012-08-05 18:45:11 följande:
    Så du tycker på fullt allvar att killen som haft fast arbete i 3 år och får ut ca18tusen i handen inte ska behöva betala för sitt uppehälle? 

Stackars tjej som sedan flyttar ihop med en sådan kille.....Det kanske är dom killarna man läser om här på fl i alla trådar som inte tar ansvar för nånting..... varken ekonomi eller städet.......För dom jobbar ju och ska inte behöva göra nånting.......
  • Mercurialis

Hannah76 skrev 2012-08-05 18:43:09 följande:
    Vilken 22-åring förstår inte det? Ett sätt att förbereda sig är väl just att spara pengar till en bostad?

Mercurialis skrev 2012-08-05 18:38:10 följande:

Jag tycker inte att det är en helt annan sak. Att betala för sig hemma (när man är vuxen och har en inkomst) handlar om att förbereda sig inför verkligheten och det ansvar som väntar den dagen då man ska ta hand om alla kostnader själv. Så ser jag det i alla fall.

Det hade jag kunnat tänka mig att gå med på som förälder, att det vuxna barnet såg till att spara undan pengar till eget boende i stället för att betala hemma.
  • Mercurialis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 19:19:41 följande:
    förstår ja - men inser - det är en helt annan sak. Det  är bara att läsa sida upp och sida ner på ekonomi-sidan här på sajten för att se att både tjejer och killar faktiskt inte FATTAR att man betalar hyra. 

det är ju där man som förälder måste inpränta redan från början att man alltid ska betala och göra rätt för sig oavsett hur man väljer att bo.  Det finns inga gräddfiler eller räkmackor som betalar ens hyra och det är inte en potentiell partner eller föräldrar som ska gå in och rädda upp situationen o betala en sen hyra innan man blir vräkt.

det ska man redan ha fattat från början.

Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?