• bodimit

Tv i sovrummet?

Min dotter är sex år gammal och jag har starkt vart mot att skaffa en tv till henne i sovrummet. Min man däremot har tidigare sagt att det vore bra med en tv i hennes sovrum. Jag tänkte att då blir hon ju beroende av att somna med hjälp av en tv. Det vet jag för jag själv kunde inte sova utan att se på tv men då var jag mycket äldre. Jag hade tv i mitt rum från att jag var ca 11-12 år gammal tror jag.

Min dotter kan inte riktigt somna själv varje kväll är det ett kämpande. Vi måste sitta med henne tills hon somnar annars springer hon upp hela tiden och då tar det 2 timmar innan hon äntligen somnar. Ja vi har rutiner till henne först det klassiska badet och sen borstar hon tänderna och jag läser en godnattsaga till henne i ca 15-20 minuter. Sen är det godnatt. Men det är ingen godnatt för hon somnar som sagt inte. (Om inte jag sitter bredvid henne.) Men då tar det ändå minst 30 minuter innan hon slappnar av och somnar. ganska jobbigt tycker jag. 

Så nu börjar jag fundera över om vi ska ställa in en tv i hennes rum och sätta på en lugn "film" till henne när hon ska sova. Är det dåligt tro? Jag tänkte att vi ska ändå fortätta med de gamla rutinerna. det är ingen idé att ta bort det. Men jag vet att ibland så somnar hon när hon tittar på tv på dagen. antagligen pga att hon "måste" sitta still annars kan hon ju inte titta. 

Någon annan som har erfarenhet? Andra råd?  

• Svar på tråden Tv i sovrummet?
  • Fridzl

Min systerson brukade få somna till en film när han var liten.
    Det gick hur bra som helst. Han somnade ganska snabbt :)

• nostalgi
    bodimit skrev 2012-08-05 16:57:35 följande:
    Min dotter är sex år gammal och jag har starkt vart mot att skaffa en tv till henne i sovrummet. Min man däremot har tidigare sagt att det vore bra med en tv i hennes sovrum. Jag tänkte att då blir hon ju beroende av att somna med hjälp av en tv. Det vet jag för jag själv kunde inte sova utan att se på tv men då var jag mycket äldre. Jag hade tv i mitt rum från att jag var ca 11-12 år gammal tror jag.

Min dotter kan inte riktigt somna själv varje kväll är det ett kämpande. Vi måste sitta med henne tills hon somnar annars springer hon upp hela tiden och då tar det 2 timmar innan hon äntligen somnar. Ja vi har rutiner till henne först det klassiska badet och sen borstar hon tänderna och jag läser en godnattsaga till henne i ca 15-20 minuter. Sen är det godnatt. Men det är ingen godnatt för hon somnar som sagt inte. (Om inte jag sitter bredvid henne.) Men då tar det ändå minst 30 minuter innan hon slappnar av och somnar. ganska jobbigt tycker jag. 

Så nu börjar jag fundera över om vi ska ställa in en tv i hennes rum och sätta på en lugn "film" till henne när hon ska sova. Är det dåligt tro? Jag tänkte att vi ska ändå fortätta med de gamla rutinerna. det är ingen idé att ta bort det. Men jag vet att ibland så somnar hon när hon tittar på tv på dagen. antagligen pga att hon "måste" sitta still annars kan hon ju inte titta. 

Någon annan som har erfarenhet? Andra råd?  
    Men skall du då "byta ut" mys/ sagostunden, mot en tv då? Det blir snabbt en vana..
  • bodimit
    nostalgi skrev 2012-08-05 17:04:03 följande:
    Men skall du då "byta ut" mys/ sagostunden, mot en tv då? Det blir snabbt en vana..

Nej jag tänkte ha kvar sagoboken. Vill inte bara "slänga" in henne i sovrummet och bli av med henne liksom. Det ska fortfarande vara våra 20 minuters läsande. (jag blev själv läst för tills jag var iallafall 11)  Om man fortfarande har det så kan det väl inte vara någon nackdel?
  • SIN74

Börja med att prova cd-böcker. Bra alternativ istället för tv. Fungerar på båda våra.
    Skulle också bli tokig av att vänta länge bredvid på att de ska somna.
    Hoppas att det löser sig!

• bodimit
    SIN74 skrev 2012-08-05 18:56:53 följande:
    Börja med att prova cd-böcker. Bra alternativ istället för tv. Fungerar på båda våra.
    Skulle också bli tokig av att vänta länge bredvid på att de ska somna.
    Hoppas att det löser sig!

Sagoböcker på cd har vi satt på varje dag så det har inte hjälpt tyvärr. 
    Men nu gjorde vi slag i saken idag o satte in vårt gamla tv i hennes rum.  Vi läste saga o satte på en film. Nu ligger hon o tittar. Inget spring än så länge!  Får bara hoppas att hon verkligen somnar nu också så det inte blir film efter film.
    Vi satte ett "ultimatum" på att hon får titta på tvn också och det var att hon ska städa rummet en gång i veckan.  Är det ok?   Hon är ju ändå 6 år så det borde inte vara för jobbigt för henne eller hur?
  • CAmom

Vår äldsta tjej på snart 8 år har en tv på sitt rum och har haft det sedan hon var 5 år. Har alltid läst för mina barn också varje kväll och gör fortfarande med de minsta. I början när äldsta tjejen fick en tv så läste jag en saga för henne i ungefär 15 min och sedan släckte vi ljuset och satte igång en film. Hon tittade aldrig på filmen utan låg vänd åt andra hållet och lyssnade, hon kände sig trygg med ljudet av tv:n och att den lyste upp lite så att vi slapp ha en lampa tänd. 
    Idag är hon som sagt åtta år och hon vill inte längre höra någon saga, kan hända någon gång ibland bara. Så nu slår hon själv på tv:n när vi har sagt godnatt och så har vi en jättebra inställning på tv:n - en "sleep timer" som vi ställer in på 60 min och då slår tv:n av sig själv efter 60 min. Toppen tycker vi och det har fungerat bra i 3 år nu, innan hon hade tv:n så hade hon jättesvårt för att somna.   

Om film fungerar för er så kör på det tycker jag!

• bodimit

Första natten så var hon vaken länge. (som vanligt då) Men hon höll inte på o sprang upp o tjata på mig o pappa (förutom en gång då). Igår natt så somnade hon inom en timme! Och det utan att hon sprang upp alls! Hoppas att detta kommer funka superbra nu. 

• pluvdo

Kan det inte vara så att ni bara försöker lägga henne för tidigt, då?

TV i barnens sovrum är väl bekvämt för föräldrarna, om inte annat, men jag vet inte hur bra det är för barn att somna till den sortens stimulans.

• CAmom
    bodimit skrev 2012-08-07 09:36:16 följande:
    Första natten så var hon vaken länge. (som vanligt då) Men hon höll inte på o sprang upp o tjata på mig o pappa (förutom en gång då). Igår natt så somnade hon inom en timme! Och det utan att hon sprang upp alls! Hoppas att detta kommer funka superbra nu. 
    Härligt! Håller tummarna att det fortsätter att fungera.
  • bodimit
    pluvdo skrev 2012-08-07 09:44:44 följande:
    Kan det inte vara så att ni bara försöker lägga henne för tidigt, då?

TV i barnens sovrum är väl bekvämt för föräldrarna, om inte annat, men jag vet inte hur bra det är för barn att somna till den sortens stimulans.
    Kl nio kan det vara för tidigt? Hon vaknar vid sju och om hon inte somnar innan tex halv tolv så blir hon så trött mitt på dan.  Jag vet att det är bekvämt av mig. Men jag tänker att jag led faktiskt inte av att somna till tv när jag var liten. Det kan väl ändå inte jämföras med att titta på tv alldeles för mycket. eller kan det det?  Igår kväll somnade hon efter en kvart bara. Jag ser det som en "seger" över hennes "orlighet" att somna på kvällarna. 
Svar på tråden Tv i sovrummet?