Tv i sovrummet?
Min dotter är sex år gammal och jag har starkt vart mot att skaffa en tv till henne i sovrummet. Min man däremot har tidigare sagt att det vore bra med en tv i hennes sovrum. Jag tänkte att då blir hon ju beroende av att somna med hjälp av en tv. Det vet jag för jag själv kunde inte sova utan att se på tv men då var jag mycket äldre. Jag hade tv i mitt rum från att jag var ca 11-12 år gammal tror jag.
Min dotter kan inte riktigt somna själv varje kväll är det ett kämpande. Vi måste sitta med henne tills hon somnar annars springer hon upp hela tiden och då tar det 2 timmar innan hon äntligen somnar. Ja vi har rutiner till henne först det klassiska badet och sen borstar hon tänderna och jag läser en godnattsaga till henne i ca 15-20 minuter. Sen är det godnatt. Men det är ingen godnatt för hon somnar som sagt inte. (Om inte jag sitter bredvid henne.) Men då tar det ändå minst 30 minuter innan hon slappnar av och somnar. ganska jobbigt tycker jag.
Så nu börjar jag fundera över om vi ska ställa in en tv i hennes rum och sätta på en lugn "film" till henne när hon ska sova. Är det dåligt tro? Jag tänkte att vi ska ändå fortätta med de gamla rutinerna. det är ingen idé att ta bort det. Men jag vet att ibland så somnar hon när hon tittar på tv på dagen. antagligen pga att hon "måste" sitta still annars kan hon ju inte titta.
Någon annan som har erfarenhet? Andra råd?