• bodimit

Tv i sovrummet?

Min dotter är sex år gammal och jag har starkt vart mot att skaffa en tv till henne i sovrummet. Min man däremot har tidigare sagt att det vore bra med en tv i hennes sovrum. Jag tänkte att då blir hon ju beroende av att somna med hjälp av en tv. Det vet jag för jag själv kunde inte sova utan att se på tv men då var jag mycket äldre. Jag hade tv i mitt rum från att jag var ca 11-12 år gammal tror jag.

Min dotter kan inte riktigt somna själv varje kväll är det ett kämpande. Vi måste sitta med henne tills hon somnar annars springer hon upp hela tiden och då tar det 2 timmar innan hon äntligen somnar. Ja vi har rutiner till henne först det klassiska badet och sen borstar hon tänderna och jag läser en godnattsaga till henne i ca 15-20 minuter. Sen är det godnatt. Men det är ingen godnatt för hon somnar som sagt inte. (Om inte jag sitter bredvid henne.) Men då tar det ändå minst 30 minuter innan hon slappnar av och somnar. ganska jobbigt tycker jag. 

Så nu börjar jag fundera över om vi ska ställa in en tv i hennes rum och sätta på en lugn "film" till henne när hon ska sova. Är det dåligt tro? Jag tänkte att vi ska ändå fortätta med de gamla rutinerna. det är ingen idé att ta bort det. Men jag vet att ibland så somnar hon när hon tittar på tv på dagen. antagligen pga att hon "måste" sitta still annars kan hon ju inte titta. 

Någon annan som har erfarenhet? Andra råd?  

• Svar på tråden Tv i sovrummet?
  • CeeJay

NEJ, jag skulle aldrig sätta in en TV i min 6-årings rum, inte heller till min 8-åring.

Känner igen det där med att ha svårt att varva ner, tror det hör till 6-årskrisen. Dom tänker mycket, har mardrömmar, funderingar osv. 

VI har löst det så att vi går in till vår 6-åring några gånger, om hon ropar. Vi har satt gränser att NU är det tid för oss vuxna att umgås och tid för barnen att sova.

Så mitt förslag är att prata med henne, fråga henne varför hon springer upp och "knasar sig". Fråga vad HON tycker ni ska göra för att hon ska komma till ro och känna sig "trygg" i sitt rum.

• emson

Skulle aldrig sätta in en tv i mina barns rum inte ens när de blir tonåringar. Vi har också ett barn 6 år som har svårt att komma till ro och slappna av. Det blir en del spring och ropande. Vi stannar uppe tills den lilla somnat 4 år ca 10 min sedan går vi ner. Vissa dagar är han vaken i timmar andra dagar somnar han direkt. Visst kan det vara jobbigt men han måste ju lära sig att slappna av och somna också. Cd saga fungerade inte utan han slappnade inte alls av. Vi låter honom föröka somna och har han inte gjort det efter 20-30 min får han titta i en bok och sedan släcka, det brukar fungera ganska bra. Hanns sömn har varit ett gissel sedan han var liten och sov 20 minuter i stöten dagtid och vaknade minst en gång i timmen mellan 1-2 år och sedan ett flertal gånger /natt. Sedan har var 5,5 sover han hela nätter oftast så kvällarna är ändå helt okay om man ser till hur det varit.

• bodimit

Lyckat ikväll igen! Nu somnade hon efter knappt 5 minuter. Filmen hann ju inte ens komma igång knappt.  Om det fortsätter såhär bra så kommer jag inte att ångra att vi satt in en tv till henne.

• korfu08

Jätteskönt att höra TS man gör det som känns bäst för barnet och att inte få sova ordentligt och det tar tid innan de somnar är inte nån lyckad kväll för nån, vi har haft problem med sovningen med vår dotter, men vi lägger henne lite senare nu och det funkade bättre, vill försöka undvika tvn i rummet, men funkar det för er TS så fortsätt med det tycker jag.

• Mälaröbo

Våra barn har haft tv på rummen sen de var kanske 3 år. Det går bara att titta på film på dem. När de var små fick de somna till tecknat och det har fungerat galant. De har sovit som små stockar på 10 minuter.
    När de blev lite äldre upptäckte vi att filmerna istället höll dem vakna så nu är det bara film på helgkvällar. 

• bodimit

Vill bara säga att det har funkat alldeles utmärkt detta med tv! Helt över förväntan faktiskt! Vi läser en lång saga och sen får hon sätta på filmen som får vara på lågt ljud. Hon får heller inte titta på vad som helst heller utan det ska vara "lugna" filmer. typ i klass med spöket laban osv. Hon somnar inom5-10 minuter utan att ropa på mig eller springa upp en endaste gång! Glad att jag vågade.

• Indianica

Jag skulle testa CD-skiva först. Risken finns ju att det kommer att tittas på TVn annars också eller att hon kräver långa filmer som hon ser klart när hon blir större. Med mint jej har vi kört CD-skivor med "småsagor" heter dem, någon människa som läser ur olika böcker och hon brukade typ somna efter en bolk

• mor 3barn

Mina döttrar har varsin tv på rumet och det har inte tagit skada på dem.
    De somnar lite tidigare och jag läser också för den yngsta 7,5år då hon tycker det är mysigt. 

Så jag ser inte TV som ett minus utan som ett stort plus då barnen sover tryggare.  

• petsod

Min dotter har tv i sitt rum mest för att inte ta upp den stora tv varje hon vill kolla på film. Hon får inte somna med tv:n på men varvar ner framför den innan läggdags + att hon får vakna till i sängen framför en film på morgonen.

• Khaleesi

Jag skulle inte drömma om att sätta in en TV i ett barnrum faktiskt. Och definitivt inte att använda den som sömnmedel. Det är bara dumt att införa ett TV-innan-man-ska-sova-beroende. Nej, hellre en CD-spelare för ljudsagor eller avslappnande, lugn musik.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • petsod
    Khaleesi skrev 2012-08-23 13:00:07 följande:
    Jag skulle inte drömma om att sätta in en TV i ett barnrum faktiskt. Och definitivt inte att använda den som sömnmedel. Det är bara dumt att införa ett TV-innan-man-ska-sova-beroende. Nej, hellre en CD-spelare för ljudsagor eller avslappnande, lugn musik.

Bara för att barnet har en TV på rummet behöver det inte innebära att barnet somnar framför den. Min dotter söver sig själv till sömns och har gjort sedan ung ålder.Jag är gärna utan glada Barbie-röster i vardagsrummet och vill kunna se på andra program än Bolibompa.
  • beccagranen

Absolut, vår femåring har en egen tv och det är ett sätt att koppla av och komma i ro inför kvällen. Både jag och min man har alltid haft tv och kunnat kolla någon timme innan läggdags. ibland lägger vi oss i vår stora säng hela familjen och kollar på någon saga ihop och bara omfamnar varandra och somnar, supermysigt :)

• Frontline

Har haft tv i grabbens rum sen han var strax över 3 år och det är ju suveränt då vi i den vevan fick ett barn till så tiden att ligga bredvid honom och läsa en saga fanns inte utan han fick se nån liten snutt på tv:n innan han somnade vilket tog kanske 15 minuter.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • bbbbbbbb

Vad är det egentligen som visas på TV som är så viktigt för en 6-åring att få med sig?

Jag vet faktiskt inte, eftersom jag inte har någon TV, och skulle inte gå med på att skaffa någon för barnens skull.

• Frontline
    bbbbbbbb skrev 2012-08-24 02:44:48 följande:

Vad är det egentligen som visas på TV som är så viktigt för en 6-åring att få med sig?

Jag vet faktiskt inte, eftersom jag inte har någon TV, och skulle inte gå med på att skaffa någon för barnens skull.

Ja på tv går det mycket skit, men vi har en med dvd i och kan då spela upp filmer så just nu har det gått en hel del gamla filmer med Astrid Linsgren.
    Har även nyare filmer hemma så som typ Cars, Ice Age mm mm som baren gillar...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • petsod
    bbbbbbbb skrev 2012-08-24 02:44:48 följande:

Min dotters TV är inte kopplad till kabelnätet utan hon tittar enbart på filmer så som "Från A till Ö" och "5 myror är fler än 4 elefanter". Bra och lärorika program enligt mig.
  • Fru Zäll

min dotter på 9år har tv på rummet, men hon somnar inte till film,
    utan jag läser för henne och hon somnar, hon kan se ibland på tv t.ex när jag nattar de små. 

Svar på tråden Tv i sovrummet?