• Anonym

skulle du kunna sälja en trafikfarlig bil och vara tyst om det??

ja, som rubriken lyder...

Du vet att någonting på din bil är sönder (jag kan inte så mycket om bilar men någonting måste ju vara farligt om det är sönder, tex fel på bromsar osv) men vill inte/har inte råd att laga det och bilen ska snart besiktas.

Hade du lagat bilen och fått den besiktad eller skulle du kunna sälja den som den var utan att säga något till nästa ägare?

• Svar på tråden skulle du kunna sälja en trafikfarlig bil och vara tyst om det??
  • fjonkelina

Nej det skulle jag aldrig kunna göra men sålde nyligen en kass 855:a. Jag var totalt ärlig i annonsen och poängterade felet när en kille ringde. Men absolut inte ljuga eller inte upplysa om ett allvarligt fel.

Varför undrar du detta? 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Kjellgren

Man kan ju sälja den i "befintligt skick" obesiktigad vilket innebär att köparen får kolla bilen noga. Men jag hade upplyst om fel som jag visste om.

Vi har haft en skruttbil som använts för övningskörning som såldes obesiktigad för billig summa. Köparen visste dock om att den hade en del skavanker även om det säkert doldes en del fel också. Den gick i vilket fall att köra härifrån.

• Anonym (nej)

Nej, jag skulle sälja bilen och tala om vilka fel den hade och accepterat de pengar jag kunde få för den i det skicket.

• Anonym

okej!
    Jag undrar för jag har precis köpt en bil. Den är ganska gammal och den förra ägaren hade haft den i många år.
    Den var obesiktad och jag kan inte låta bli att undra varför den blev såld för den är jättefin och välvårdad.

• Anonym (nej)
    Anonym skrev 2012-08-05 17:26:40 följande:
    okej!
    Jag undrar för jag har precis köpt en bil. Den är ganska gammal och den förra ägaren hade haft den i många år.
    Den var obesiktad och jag kan inte låta bli att undra varför den blev såld för den är jättefin och välvårdad.
    Så har vi sålt flera bilar, de har varit helt okej men avställda/obesiktigade. Vi gillar att byta bil då och då, det är därför. Men man kan ju pruta lite mer när man köper en avställd bil eftersom man ändå tar en risk. Hoppas du fick den för ett bra pris då?
  • Anonym (plupp)

Nej, det hade jag inte kunnat med.

Jag tar inte emot svarta pengar vid bostadsförsäljning eller går med på fuskbyte av hyreslägenheter heller, har jag märkt.

Nån gång får man väl bli överraskad av sin goda moral?

Men besikta bilen nu då så du vet om den är okej, så är problemet löst.

• fjonkelina
    Anonym (plupp) skrev 2012-08-05 17:37:09 följande:
    Nej, det hade jag inte kunnat med.

Jag tar inte emot svarta pengar vid bostadsförsäljning eller går med på fuskbyte av hyreslägenheter heller, har jag märkt.

Nån gång får man väl bli överraskad av sin goda moral?

Men besikta bilen nu då så du vet om den är okej, så är problemet löst.
    Mycket bra ide om du inte kan nånting om bilar. På bes får du veta det mesta.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
Svar på tråden skulle du kunna sälja en trafikfarlig bil och vara tyst om det??