Detta måste väl vara autism? Hur ska man få föräldrarna att inse?
Hej alla kloka! Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa och råda mig hur man berättar för föräldrar (min svägerska och hennes man) att deras son antagligen är autistisk. Eller vi tror det, vad tror ni om dessa tecken? Vi andra i familjen har sett tecknen sedan han var i princip nyfödd, men de vill inte se att något skulle vara fel. Redan som liten ville han inte ha närhet, skrek oavbrutet och sov dåligt, lekte aldrig interaktiva lekar som tittut, pekade inte, inget intresse för andra barn osv. Han är nu tre år och säger typ fem ord och pratar inget om han inte har anledning till det så att säga. Får vredesutbrott om han inte får som han vill och är väldigt rutinbunden. Varje kväll måste hans pappa vattna gräsmattan även om det regnar, annars blir han som galen. Han vill inte leka med andra barn utan bara leka själv och bara med bilar eller flygplan. Leker aldrig roll lekar eller fantasilekar. Enda gången han skrattar eller busar är om man jagar honom eller kittlas. Annars vill han inte leka med föräldrarna heller. Han går inte på dagis för de försökte skola in honom men det gick inte alls. De har inte heller tagit honom på kontroller på BVC för att det "är onödigt", så det känns som att detta aldrig kommer upptäckas. Alla vi i familjen tror att han är autistisk men har liksom inte vågat nämna det. När man nämnt att han kanske pratar lite dåligt för sin ålder har mamman snäst av med att "alla barn utvecklas olika". Snälla kan ni hjälpa oss med råd på hur man ska gå tillväga, vet att tidig diagnos är viktig för barnets utveckling så detta känns brådskande! Tack på förhand och ursäkta avsaknaden av styckesindelning, skriver från iPad.