• Anonym (Trångbodda)

Flytta till Hallunda?

Vi bor i en liten lägenhet i Aspudden och behöver verkligen större. Helst en 4-a då vi väntar vårt 3-e barn.  4-orna här går för många miljoner och så är det i många områden häromkring. Vi har börjat titta betydligt längre ut och har hittat superfräscha 4-or i Hallunda för dryga miljonen. Jag vet att Alby och Fittja har dåligt ryckte men Hallunda består av mest bostadsrätter och ser väldigt fint ut.

Hur är området? Skolor? Daghem? Lugnt på kvällar?  Ja berätta allt ! :)

• Svar på tråden Flytta till Hallunda?
  • ParaplyHelvete

Hej.

Jag har bott i Norsborg som ligger precis bredvid Hallunda.
    Jag trivdes inte särskilt bra alls MEN i bostadsrättområdena är det betydligt frächare än där det är hyresrätter (jag bodde i hyresrätt).
    Där det är bostadsrätter är det renare, finare på gårdarna och verkar mycket lugnare.

Jag upplevde området som stökigt (bl.a. förekom det ibland att man hör smällar, skott som skjuts och sånt otrevligt), vilket jag tycker ökar på sommaren och när det är lov från skolorna. 

Å andra sidan tror jag att det är mer eller mindre stökigt överallt, beroende på vilken tid man går ut. Är man inte ute mycket kvälls och nattid upplevs det nog som betydligt lugnare.

På plussidan däremot så finns det mycket fina naturområden i närheten, där det är väldigt mysigt att promenera runt. Det är även nära till centrumet och Ica Maxi och Skärholmen.

• Anonym (Trångbodda)
    ParaplyHelvete skrev 2012-08-05 20:31:56 följande:
    Hej.

Jag har bott i Norsborg som ligger precis bredvid Hallunda.
    Jag trivdes inte särskilt bra alls MEN i bostadsrättområdena är det betydligt frächare än där det är hyresrätter (jag bodde i hyresrätt).
    Där det är bostadsrätter är det renare, finare på gårdarna och verkar mycket lugnare.

Jag upplevde området som stökigt (bl.a. förekom det ibland att man hör smällar, skott som skjuts och sånt otrevligt), vilket jag tycker ökar på sommaren och när det är lov från skolorna. 

Å andra sidan tror jag att det är mer eller mindre stökigt överallt, beroende på vilken tid man går ut. Är man inte ute mycket kvälls och nattid upplevs det nog som betydligt lugnare.

På plussidan däremot så finns det mycket fina naturområden i närheten, där det är väldigt mysigt att promenera runt. Det är även nära till centrumet och Ica Maxi och Skärholmen.

Tack för ditt svar!
    vet du något om skolorna och förskolorna?
  • ParaplyHelvete

Jag vet tyvärr inte så mycket om skolorna och förskolorna men vad jag hört och sånt så har de inte så bra rykte, men mycket kan ju också bero på fördomar eftersom områderna runt där har rätt dåligt rykte överlag.

• Anonym

Har jobbat som lärare i Botkyrka och man vill inte jobba i Hallunda, men vet också vissa lärare som trivs. Själv skulle jag inte flytta till Hallunda ens om jag fick bo gratis.

• Anonym (Aspudden)

Hej!

Jag bor också i Aspudden, men jag skulle aldrig flytta till Botkyrka eller Hallunda.
    Aspudden är ju inte heller så lugnt längre (tycker jag) men jag tror att det är mycket värre där ute. Det finns ju som sagt en anledning att det är så billigt där.
    Jag har själv bott i Tumba för 10 år sedan och då endast i ett par månader och det var avskyvärt.

Jag skulle hellre satsa på något nära Årsta (det är iaf lite billigare).
    Men som med det mesta så får man vad man betalar för. 

• Anonym (berget)

Har inte så mycket att säga överlag. Jag skulle inte flytta till dessa områden med barn.

Däremot kan ett tips vara att titta in Myrstuguberget precis i närheten men i huddinge kommun, i området finns både både dagis och skola för de lägre åldrarna tror jag,.  

• Mrs Green

Min mamma bor i Hallunda (i bostadsrätt) och trivs alldeles utmärkt. Jag har inte heller märkt av att det skulle vara stökigt på något sätt där när jag besökt henne. Däremot har jag ju ingen aning om hur dagis och skolor är.

• Anonym

Har bekanta och gamla studiekamrater som bott där. Det är katastrof. Hallunda är ett ställe man flyttar ifrån, inte till, det är mitt intryck.

• Twister

Äh vad löjliga ni är, jag har själv växt upp i Hallunda, och bostadsrättområdet är fint och lugnt. Norsborg har ett dåligt rykte, inte Hallunda, det har aldrig hänt att man blivit hotad eller känt obehag där. Männiksorna är trevlifga, och det är inte stökigt och farligt bara för att det finns mycket utlänningar här. Jag gick i skolan där, och det var inte särskild bra, mjen det var ju bara jag, vad andra tycker är helt annorlunda beroende på populäritet och mobbning, man kan aldrig säga säkerrt. 

• Anonym

Jag gjorde min lärarpraktik i Hallunda för 15 år sedan. Då var det stökigt där. Jag har inte hört om några stora förändringar där sedan dess. De som stökade bor väl kvar och har fått barn... Jag skulle satsa på Östberga i älvsjö. Också invandrartätt men troligen lugnare. Där kan du få en toppfräsch 4:a för två miljoner.

• Anonym (kolla själv)

Jag skulle aldrig frivilligt flytta från Aspudden till Hallunda.
    Men alla tycker olika, så det bästa tipset är att göra en utflykt dit nån dag, gå runt i området och känn av stämningen. Gå in i butiker i centrum, gå runt i bostadsområdet. Prata med folk (fråga om vägen eller nåt). Stanna tills kvällen, käka middag på lokalt ställe, hur känns det på kvällen? Känns det ok?
    Sen finns det andra ställen än Hallunda som är betydligt billigare än Aspudden-kolla bara in priserna i Hägerstensåsen eller Västertorp (inte snorbilligt, men avgiften är ofta billigare närmare stan än längre ut). Själv skulle jag välja Skärholmen eller Östberga framför Hallunda, och där är det inte dyrt heller.

• Anonym (kolla själv)

Sen om ni vill byta linje, kolla in Svedmyra/Bandhagen. Lite lokala alkisar, men annars väldigt lugnt. Björkhagen e också fint, men lite dyrare. Bagis är ok, håller på att bli finare område, men priserna är inte så snordyra än.

Svar på tråden Flytta till Hallunda?