Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!

Det handlar om att bryta en vana, ett beteendemönster, och det är svårt. 
    För det första måste du bestämma dig för att du vill sluta småäta. Alltså bestämma dig på riktigt, och acceptera att det kommer att innebära en del jobbiga känslor.
    Varje kväll så tänker du att du får välja mellan att småäta och vara fet, eller låta bli och vara hälsosam. Du måste göra ett medvetet genomtänkt val varje kväll. Du måste fundera i fem minuter innan du får börja småäta. Är du tillräckligt motiverad att sluta med ditt ohälsosamma liv så kommer det här att funka. Efter ett par veckor så kommer du att ha ändrat ditt beteende.  

• Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-08-06 17:33:53 följande:
    Jag är alltid småsugen och ibland lite hungrig(inbillar jag mig iaf ) jag tar då keso(mkt protein) och bär. Jättegott och nyttigt!
    Håller med om att det är supergott!
    Om man gillar kanel så kan jag rekommendera hackat eller rivet päron, några finhackade cashewnötter, kanel och keso. Riktigt gott!  
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Fläskfia) skrev 2012-08-07 20:03:51 följande:

Haha det ha du rätt i! Jag har faktiskt stämt träff med en väninna imorhon som ska ut och rasta mig en lång svettig runda men vi går. Med 20-25 kilos övervikt är det tungt att springa
    Har du testat spinning? Det är riktig kanonträning och sliter inte på knän och annat som är risken när man löptränar som överviktig. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Fläskfia) skrev 2012-08-07 20:54:44 följande:

Jag har tre mil till närmsta gym och med familj och jobb så orkar jag inte vara borta två timnar en vardagskväll. Så eet får bli promenader och cykelturer
    Aha, ja då var det ju ett väldigt dåligt tips. Flört
  • Anonym (Mimmi)

Jag testade en sak igår när jag kände mig extra sugen. Och det blev väldigt gott. Jag skivade en banan, hade på kanel och 6 hackade caschewnötter, och så ställde jag in det i mikron på en minut. Sen åt jag lite grekisk youghurt till. Det blev rätt så sött när bananen blev varm, och det var tillräckligt för att göra mig nöjd. 

• Anonym (Mimmi)

Jag har legat lite lågt i tråden eftersom jag har semester och sedan tidigare har bestämt mig för att sluta helt med godsaker på måndag när jag börjar jobba igen. Jag la av med allt godis i början av året och då åt jag inget onyttigt under tre månaders tid. Sen försvann tyvärr motivationen lite. Jag gick ner 7 kg på den tiden, det är mycket för mig. Nu har jag lagt på mig ett par kilo under semestern så på måndag kör jag igen. Det enda jag tillåter mig att äta ibland är osaltade nötter. Annars inget godis, glass, snacks, fikabröd osv. 

Igår åt jag smågodis, det var längesen. Men det var ingen stor mängd, det blev ca 90 gram bara. Det var en konstig känsla att stå framför alla sorter och inse att det mesta inte lockade mig alls. Så nånting bra har tydligen hänt i huvudet. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-08-11 08:39:29 följande:

7 kg på tre månader är mycket, bravo.
    Den genomsnittliga viktnedgången om man slår ut det på ett år, är cirka 1 kg i månaden.
    Visserligen kan man gå ner fortare men om man slår ut det och beräknar med alla helger, födelsedagar, semestrar osv, så landar man på runt 1 kg i månaden för gemene man.

Och så har du blivit av med eller åtminstone kraftigt reducerat ditt sockerberoende, visst är det underbart skönt.
    Du är bara att gratulera, jag blev glad av ditt inlägg. Skrattande     
    Tack! Glad
    Ja, nånting har hänt. Jag insåg precis att jag har haft en chokladkaka i ett av köksskåpen i en vecka ungefär utan att äta upp den. Jag har tagit en eller två rutor (mörk choklad) då och då, och halva kakan är fortfarande kvar. Så brukar det inte vara... 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (dålig) skrev 2012-08-12 12:08:24 följande:
    Hur gick det för alla igår då det var lördag och allt? Jag åt faktiskt en del choklad på kvällen, och ett par smågodisbitar, men med tanke på vilken mängde jag brukar kunna stoppa i mig så var det klart godkänt!!
    Jag åt lite smågodis och chips, men det var ett medvetet val. Men jag tänkte i alla fall på enheterna och begränsade mig till två enheter - 20 smågodisbitar och 4 dl chips. :) 

Imorgon så börjar jag jobba efter semestern och då kommer jag också börja en tioveckorsperiod helt utan godis och annat onyttigt. Så efter idag är det nolltolerans som gäller för mig, det har funkat förr och det ska funka igen. Glad 
  • Anonym (Mimmi)

Dag 1 på tio veckor utan onyttigheter. Jäklar vad jag är peppad! Glad

• Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-08-16 22:27:59 följande:

Nu känner jag mig som den värsta glädjeförstöraren så förlåt mig för det jag ska skriva nu.

Men jag är skeptisk mot mörk choklad. 
    Jag vet inte hur det funkar med GI, jag är inte insatt i det.
    Jag kan bara tala om hur det var för mig med mörk choklad.

Jag hade precis som du fått lära mig att det var ok att äta i små mängder, och hur bra var inte det. :)
    Så jag unnade mig en ruta då och då, och det funkade bra rätt länge.
    Men så hamnade jag på en platå, jag gick inte ner ett gram, trots att jag faktiskt skötte mig enligt dietistens regler.
    Så vi började titta på vad jag kunde dra ner på och då kom chokladen upp.

Som dietisten menar så är det visserligen inte socker i mörk choklad och det gör det överlägset annan choklad.
    Men det är lika mycket kalorier i det och man kan tycka att en liten fattig ruta gör väl ingen skillnad, men sammantaget på en vecka, en månad blir det en del.
    Och det kan mycket väl vara dom kalorierna som är skillnaden mellan att stå still eller gå ner.
    Jag fick sluta med mina chokladrutor och för mig var det så, när jag slutade började vågen röra sig neråt igen.
    Och det var den enda skillnaden jag gjorde.
    Idag är mörk choklad något som tillhör guldkanten i tillvaron och äts på lördagar.

Det är inte det att jag inte unnar dig choklad, jag skulle så gärna vilja skriva att du ska äta och må gott, men jag vill se dig briljera här och berätta hur mycket du har tappat i vikt.
    Och jag vill höra dig jubla och jag vill jubla med dig. 

Varför inte prova lite goda, kanske riktigt lyxiga bär istället?                    
    Visst är mörk choklad energität men SÅ mycket kalorier handlar det inte om. En ruta mörk choklad är ca 10 gram, vilket motsvarar knappt 60 kcal. Alltså ungefär lika mycket som i ett medelstort äpple. 

För att gå ner 1 kg fettvikt måste du ha ett kaloriunderskott på 7 000 kcal. Det motsvarar 116 chokladbitar. Så om du gick ner i vikt bara av att utesluta chokladen så måste du antingen ha ätit mer choklad än du vill erkänna, eller gått ner väldigt långsamt i vikt. 
  • Anonym (Mimmi)

Jag har haft en bra vecka hittills, inga godsaker alls, precis enligt planen. Det känns inte jobbigt heller. Glad

Idag kände jag för första gången av ett sötsug, och jag vet precis var det kom ifrån. Jag åt ute på lunchen eftersom en fd kollega var på besök och vi var ett gäng som skulle gå ut och äta med henne. Och då blev det inte direkt supernyttigt. Och så fort jag äter lite mer onyttig mat så kommer sötsuget som ett brev på posten, men det är ändå inte värre än att jag kan hantera det som tur är.  

• Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-08-17 22:40:26 följande:

Nu ska vi se om jag kan räkna rätt.
    Jag åt två rutor om dagen, en efter lunch och en efter middagen.
    Det gör då enligt dig ett extra tillskott av 120 kalorier om dagen.
    På en vecka blir det 840 kalorier extra, nu börjar det bli lite mycket.
    På en månad är vi uppe i 3360 kalorier om jag räknar rätt.
    (matte är inte min starka sida)

Och det är helt onödiga kalorier.
    Kalorier som gick utanför den mathållning som var uträknad för mig, som skulle ge mig precis det antal kalorier som jag behöver för att kroppen ska må bra och få all näring den ska ha.  
    Det är klart att det gör skillnad om man stoppar i sig 3000 kalorier mer än man ska på en månad.

Och visst jag går långsamt ner i vikt i och med att jag har en massa andra problem med kroppen delvis för att jag misskött den.
    För det är ju egentligen det man gör när man äter fel, man unnar sig inte, man straffar sig.
    Och jag har unnat mig alltför mycket i mina dagar, det har gett mig sjukdomar som gör mig beroende av mediciner.
    Lång historia, men min viktminskning ser inte ut som andras, det går i hopp och det går långsamt.

Men jag har åtminstone tagit ner min vikt med 40 kg, men det hade jag inte klarat utan all hjälp jag fått av dietist och tränare.                
    3000 kcal på en månad gör inte ens ett halvt kilo. Så om du efter att ha uteslutit chokladen gick ner ca 0,5 kg per månad så är jag med dig. 

Det jag är ute efter är att det är onödigt att "skrämmas" med information som inte stämmer. En ruta mörk choklad då och då gör ingen skada. Jag tycker det blir konstigt när någon påstår att det är så mycket energi i en ruta mörk choklad att man inte kan gå ner i vikt om man äter den. Då är man inte påläst. 

Jag tillhör också dem som går ner långsamt, och har en historik med ätstörningar. Så jag förstår precis vad du pratar om. Men människor med ett stört ätbeteende behöver fakta, inte lösa antaganden, annars kan det trigga igång skuldkänslor mm.  
  • Anonym (Mimmi)

Sjunde dagen utan onyttigheter, det tuffar på som det ska. Glad
    Igår var jag på middag hos en vän och det blev ett par glas vin, och då fick jag ett litet sötsug. Men det var inga problem att stå emot det (i vanliga fall hade jag åkt förbi macken på väg hem och köpt godis). 
    En vecka avklarad, bara nio veckor kvar. Just nu känns det inte ens som en uppoffring.  Glad

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mat på dagen) skrev 2012-08-21 14:29:21 följande:
    Jo jag känner väl till problemet. Mitt yngsta barn väckte mig 5-10 ggr per natt fram till 3 årsåldern och jag åt en massa mackor och godis på dagarna för att bekämpa min trötthet. Gick upp 10 kg och fick förstadier till diabetes.

Sedan läste jag Fredrik Pauluns bok Blodsockerblues, det var precis när GI började komma för 10 år sedan.

Då fattade jag varför det blev så fel med dessa mackor och bananer. Slutade med allt sånt, blev piggare och smalare. Så kunskap om vad som triggar problemen var min propp!  
    Hej du! Jag förstår att du har hittat din aha-upplevelse i livet och att du vill propagera för lågkolhydratskost. Men du måste förstå att det inte funkar på alla. 
    Här har du en till exempel som inte klarar av sån kost, jag vill ha mina kolhydrater. Däremot utesluter jag vissa typer av kolhydrater pga att min mage mår bättre av det. Jag käkar mycket frukt. Och jag mår jättebra. Jag har hittat ett sätt som passar för mig. Därmed inte sagt att det passar för alla. Och därför propagerar jag inte för det heller. Att utesluta frukt gör mig inte piggare och smalare. LCHF gör mig tröttare och fetare. 
    Just sayin...

• Anonym (Mimmi)

För mig går det som på räls. Glad
    Två veckor utan något onyttigt alls. Det känns som att jag har bra flyt, och jag har tränat 4 pass per vecka på Friskis. Åtta veckor till har jag tänkt köra på så här, och just nu känns det som att det kommer gå hur bra som helst. 

Svar på tråden Hjälp mig komma ifrån ovanan att småäta på kvällen!