Anonym skrev 2012-08-17 22:40:26 följande:
Nu ska vi se om jag kan räkna rätt.
Jag åt två rutor om dagen, en efter lunch och en efter middagen.
Det gör då enligt dig ett extra tillskott av 120 kalorier om dagen.
På en vecka blir det 840 kalorier extra, nu börjar det bli lite mycket.
På en månad är vi uppe i 3360 kalorier om jag räknar rätt.
(matte är inte min starka sida)
Och det är helt onödiga kalorier.
Kalorier som gick utanför den mathållning som var uträknad för mig, som skulle ge mig precis det antal kalorier som jag behöver för att kroppen ska må bra och få all näring den ska ha.
Det är klart att det gör skillnad om man stoppar i sig 3000 kalorier mer än man ska på en månad.
Och visst jag går långsamt ner i vikt i och med att jag har en massa andra problem med kroppen delvis för att jag misskött den.
För det är ju egentligen det man gör när man äter fel, man unnar sig inte, man straffar sig.
Och jag har unnat mig alltför mycket i mina dagar, det har gett mig sjukdomar som gör mig beroende av mediciner.
Lång historia, men min viktminskning ser inte ut som andras, det går i hopp och det går långsamt.
Men jag har åtminstone tagit ner min vikt med 40 kg, men det hade jag inte klarat utan all hjälp jag fått av dietist och tränare.
3000 kcal på en månad gör inte ens ett halvt kilo. Så om du efter att ha uteslutit chokladen gick ner ca 0,5 kg per månad så är jag med dig.
Det jag är ute efter är att det är onödigt att "skrämmas" med information som inte stämmer. En ruta mörk choklad då och då gör ingen skada. Jag tycker det blir konstigt när någon påstår att det är så mycket energi i en ruta mörk choklad att man inte kan gå ner i vikt om man äter den. Då är man inte påläst.
Jag tillhör också dem som går ner långsamt, och har en historik med ätstörningar. Så jag förstår precis vad du pratar om. Men människor med ett stört ätbeteende behöver fakta, inte lösa antaganden, annars kan det trigga igång skuldkänslor mm.