• nomina

Är det helt kört för HT-12?

Mina studieplaner har inte blivit riktigt som ja tänkt mig, och jag kom på en lösning vilket skulle innebära en distansutbildning i karlstad.
    Finns det någon chans att man fortfarande kan skicka ansökan?
    Jag beställde ny kod eftersom ja självklart glömt min gamla o jag gissar att imorgon kommer man kunna söka igen efter folk har fått sitt andra ansökningsbesked.

Jag ska flytta utomlands och eftersom skolan där verkar oseriös så vill ja plugga på distans istället.
    Någon som vet som vet hur man kan ta reda på om det kommer finnas programstart även till våren?
    antagning.se står det  HT-12 VT-13 HT-13
     Så de verkar ju som de kommer börja då också, eller står de alltid så på den sidan?

Jag är mest otålig och orkar inte vänta tills imorgon då jag kan ringa och kolla upp allt.
    Så om någon kunnig inom pluggeriet får ni gärna skriva! =)) 

Vänta tills nästa höst med flytten orkar jag inte.
    Kan man plugga en 30poängskurs under våren och få pengar från CSN för detta?
    Eller hur många poäng måste man samla ihop för att få fullt bidrag? 

• Svar på tråden Är det helt kört för HT-12?
  • bluebutterfly

Jag tror att du kan göra sen anmälan efter morgondagen, men chansen att bli antagen är nog väldigt låg.

Du lämnar lite för dålig information för att jag ska kunna hjälpa dig. Vilka program är du intresserad av att läsa till våren t.ex.? Är det i sverige eller utomlands? Det finns en hel del programstarter till våren på olika universitet här i sverige. Tala om mer specifikt var, när och hur du vill läsa!

Ja du kan plugga 30 hp under våren och få bidrag från CSN. Du får fullt bidrag för heltidsstudier.    

• nomina

tandhygienist är det jag är intresserad av.
    vad jag vet verkar karlstad vara det enda stället som erbjuder distansutbildning.
    jag kommer fortfarande bo utomlands, men jag vill hellre plugga på svenska än engelska och de sista åren ett för mig helt okänt språk.

på så vis kan ja fortfarande flytta iväg, plugga på svenska och åka hem när jag måste vara på plats.

jag tänkte att man kan hoppa på en kurs som verkar intressant mest bara i väntan på att om ja nu inte skulle komma in på distansutbildningen pga mitt klantande med att skita i att söka skolor i sverige.
    vänta med att flytta om ett år känns inte aktuellt 

• Snusklubba

Du kan ju alltid göra en sen anmälan, om det finns platser kvar på utbildningen då. Kan man se på studera.nu.

Vill dock påpeka att även om utbildningen är svensk är det stor sannolikhet att litteraturen är på engelska. Var beredd på det. Man kan ju alltid köpa likvärdiga böcker på svenska istället, om man vill det, men då får man ju leta efter dom själv.

Den utbildningen lär väl ha obligatoriska träffar på studieorten också? Kanske något att kolla upp. 

• nomina

jo de kommer de troligen att vara, ja vill dra iväg en anmälan iaf. ringa universitetet sen.

jag hoppas på att träffarna kommer vara i lite längre perioder o ganska sällan.

om man bokar biljetter i tid så är det billigt för mig att flyga och i karlstad har jag släkt att bo hos.

om litteraturen är på engelska ska de nog gå bra, det som gjort mig mer osäker på skolan ja först sökte var att första åren va på engelska och sedan ett för mig helt okänt språk.
    visserligen ska språkkurs ingå i kursplanen men det är kanske en annan sak att läsa på universitetsnivå på ett okänt språk 

• nomina

tandhygienistprogrammet va kört för denna termin. men ja har gjort en sen anmälan till en språkkurs som hon på skolan sa att ja med 99%säkerhet kommer att komma in på! bara att hålla tummarna nu =)

• Snusklubba

Håller tummarna för det då!

Vet inte hur det är med andra utbildningar naturligtvis, men jag läser vid Karlstad Universitet, distans. OCh för mig är det 1 obligatorisk träff per 7,5hp, minst. Vilket ger 4 träffar per termin. Det blir en del ändå. Våra träffar är också bara max 2 dagar. Laborationer och seminarier rör det sig om. 

• nomina

ah va roligt! trivs du på linjen? 
    vet man ganska långt innan när dessa träffar är?
    vet man bara ett par veckor eller en månad innan så får ja flygbiljetter för 200:-
    så de e ju inte så kostsamt på så vis, mest på orken! ;)
    men de va lite fler träffar än ja hoppats på kanske, ja trodde att de kanske va en vecka i sträck när man väl va på plats o kanske bara en gång per termin. hade varit bättre =)

vet du om dom har programstart även på våren eller bara på höst?

brukar du sova på vandrarhem när du är där? jag har släkt där, men handlar de bara om en natt så kanske man hellre sover på något sånt...inte för att ja behöver bestämma de just nu! :P

• Snusklubba

Utbildningen klagar jag inte på. Är dock inte vad jag egentligen vill läsa så jag finner det väldigt tråkigt

Vi får reda på innedagar (som dom kallar det) vid kursstart. Har bara gått ett år än, men än så länge har vi haft träffar samtliga kurser. En  15p-kurs hade vi två träffar. Har haft kurskamrater som åkt från Spanien, Norrland och ännu längre bort än Spanien så visst går det, om man orkar.
    Att träffarna är som dom är, är mycket för att dom försöker lägga dom på helger, eller slutet/början av en vecka då många som läser på distans också jobbar och inte kan ta ledigt från jobb kanske och liknande. 

Jag bor på vandrarhem ja. Fungerar smidigt tycker jag.

Programstart är nog olika beroende på utbildning, det vet jag inget om.

• Knyttan

Jag har pluggat på distans på Högskolan i Dalarna, de hade inga obligatoriska träffar på campus, alla obligatoriska träffar var online. Man kan söka på distansutbildning "ortsoberoende" på antagning.nu, då innebär det att kursen inte har några fysiska träffar.
    Finns säkert platser kvar på massor av kurser, de blir sällan fulla. Program däremot kan ju vara svårare. Tror dessutom att det skulle vara svårt att läsa ett helt program utan att vara på skolan någon endaste gång.

• nomina

får man fråga va du egentligen vill läsa och varför du stannat kvar snuskbubbla?

tack knyttan! de e just en sån utbildning jag har sökt nu i lund, en språkkurs så jag kan lära mig språket ordentligt i landet jag ska bo i. den är helt ortsoberoende så de blir super!!

blir de outhärdligt jobbigt att flyga för skolträffarna så får man ta den biten då, men om ja kommer in så tror ja att ja kommer bli supernöjd och glad och när jag redan bott därnere i ett år så har man kommit iordning i livet lite så allt blir lättare på så vis också. vill jag tro iaf! :P

om dom kommer ha programstart nu i vår så kommer ja söka då såklart, annars kommer ja fortsätta med nästa påbyggnad i språkkursen och satsa på höstens start då dom med största sannolikhet drar igång igen. 

• Snusklubba
    Snusklubba, tack

Jag läser en utbildning som jag räknar med att få jobb på, men inget mer. Jag kan inte flytta för utbildning och jag kan inte läsa det jag vill på distans helt enkelt.
    Jag läser Biomedicin, inriktning Receptarie.  
  • nomina
    Snusklubba skrev 2012-08-08 00:08:51 följande:
    Snusklubba, tack

Jag läser en utbildning som jag räknar med att få jobb på, men inget mer. Jag kan inte flytta för utbildning och jag kan inte läsa det jag vill på distans helt enkelt.
    Jag läser Biomedicin, inriktning Receptarie.  
    hihi sorry* 

läste som vanligt i all hast! ^^ 
Svar på tråden Är det helt kört för HT-12?