• Elena87

5 månaders som tar steg..

Hej! Har en kompis som har en 5 månaders bebis. Jag tycker det är märkligt att hon håller hen och "gör" så att hen tar steg. Hon är jätte stolt och säger att bebisen går!! Är det normalt eller är det bara jag som tycker att det är alldeles för tidigt? Det är ju bara en bebis!! Eller har jag fel? Bebisen ser inte så road ut när hon gör så, hen tycker däremot om att man håller så att hen "hoppar". Jag har inga barn så jag vet ju inte, men jag tycker att hon vill snabba på utvecklingen...

• Svar på tråden 5 månaders som tar steg..
  • Vickan I

Typ alla bebisar med normal motorik "går" om man håller dem så de "står". Samma sak som att de kan greppa direkt när de fötts osv.

• Brunettjejen
    Cisslan skrev 2012-08-05 22:58:36 följande:
    Det gör min 5 månaders också och har gjort ett tag.
    samma här, men antar att det bara är reflexer? 
  • Tilda78

Min 6- mån ville bara gå och gå hela tiden. Så fort vi höll honom i händerna gick han och vi följde snällt med. Gick sen helt själv på 10 mån dagen. Har en kompis vars dotter började gå runt 7 mån. Så det låter inte så konstigt att din kompis barn vill prova också, det är nog ganska så vanligt.

• Virus85

Min son va 7 månader när han gick utan stöd och min brorsdotter började gå med stöd vid ca 5 och en halv månad

• Elena87

Bra att höra! Undrade mest för att hen inte stödjer fötterna på golvet utan de böjs, som att hen inte orkar med tyngden.

• Veritaslux
    Elena87 skrev 2012-08-06 00:29:20 följande:
    Bra att höra! Undrade mest för att hen inte stödjer fötterna på golvet utan de böjs, som att hen inte orkar med tyngden.
    Det låter ju inte så bra, knappast som att barnet är redo att gå. Och om barnet inte verkar roat förstår jag inte varför hon fortsätter?

Du kan hälsa din kompis att den motoriska utvecklingen oftast följer ett visst mönster och att barnet kommer utvecklas i sin takt, oavsett hur mycket hon försöker "träna". Visst finns det barn som är extremt tidiga och en del kan man hjälpa på traven men en "normal" 5-månaders behöver öva upp styrka i nacke och rygg samt balans för att kunna sitta, åla, så småningom krypa och resa sig. Det görs genom att barnet får vara mycket på golvet, gärna på mage.

Min dotter gillade för övrigt inte att "gå" när man höll hennes händer särskilt mycket, men hon gick tidigt ändå. Hon började resa sig innan hon kröp vid sju månader och sedan ville hon gå med sin lära-gåvagn. Hon "hoppade" aldrig i knät heller som många andra bebisar gör... Så barn är olika. Men varför hon går runt med en bebis som inte kan stödja på benen och inte verkar ha kul verkar ju väldigt märkligt.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • grodan134

Min dotter gick själv vid 6 månader med lära gå vagn.. gick superfint utan gåvagn vid 8 månader.

• angelica1110

min 5 månaders gick jätte bra när han höll i armarna, så jag tycker inte det låter konstigt..

• Elena87

Jag gick också väldigt tidigt. Men jag var med henne för några dagar sedan och jag tycker ändå att barnet inte riktigt är så förtjust i att gå, blev jätte grinig efteråt.

Jag blir mest irriterad för att vi har en annan vännina som har en 1 årig pojke och när pojken började gå så började min kompis med det här med stegen. Som att hon blev lite avis. Vi är flera i vår vänkrets som tycker att det är för tidigt för just hennes barn men hon får ju göra som hon vill.. Det är ju hennes barn.

• view

Min traska själv runt vardagsrumsbordet vid 5 månader... Har aldrig tvingat eller tränat utan hon har alltid varit tidig. Och just av den anledningen att hon är tidig så tränar ja inte alls! Hon får lära sig själv och det gör hon fort

• Dixie

så gjorde min son när han var 3 månader - men det betyder ju inte att ha gick vid den åldern.............. för att räkna att ett barn går ska hen ju göra det själv ( och mer än ett-två stapplande steg...)

• Joytotheworld

Jo, små bebisar har ju gåreflex så det är inte så konstigt om hon går som du beskriver.  

Min dotter gick vid 8 mån. Men vi tränade henne inte, hon ville upp tidigt och se sig om. Alla bebisar har sin takt och utvecklas olika fort på olika områden.  

Jag frågade faktiskt BVC om det verkligen var bra att bebisen gick så tidigt, när min tjej började häva sig upp i stående vid 6 mån, doktorn där sa att det är ok så länge barnet gör det själv så är musklerna tillräckligt starka och hon kommer sätta sig när benen inte orkar. Så om bebisens ben viker sig skulle jag nog rådaa mamman att ta det lite lugnt.

Svar på tråden 5 månaders som tar steg..