• loppis7

Ska resa bort i 4 veckor kan skolan säga nej?

Vi har bokat en resa till Koh Lanta 31/12-30/1 o kommer att åka med 4,5 o 4 åring,pga av att 14 åringens pappa hastigt gick bort kommer han nu också att vara borta 4 veckor då vi inte kan lämna honom som igentligen var planerat.Kan skolan säga nej? När vi var på utvecklinssamtal sist tog jag upp detta med klassföreståndaren men han sa då att det skulle gå bra .

• Svar på tråden Ska resa bort i 4 veckor kan skolan säga nej?
  • MrsC74

Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Hur gamla är barnen?

• Pysan1

är det inte två veckor som är max? om du dock förklarar omständigheterna så borde det inte vara några problem så länge han gör det som ska göras. 

• amorvincitomniia
    Pysan1 skrev 2012-08-05 23:26:11 följande:
    är det inte två veckor som är max? om du dock förklarar omständigheterna så borde det inte vara några problem så länge han gör det som ska göras. 
    fast det blir väl lite drygt två veckor? jullovet fortsätter ju en bra bit in i januari
  • loppis7

Dålig på att förklara:Vi ska åka 31/12-30/1 läraren till min 14åring har muntligt sagt ja ,behöver jag känna mig orolig då man igenligen inte får ta ledigt för resa?

• såärdet

de kan säga nej men de flesta skolor gör inte det. Däremot får han nog ta med sig uppgifter och jobba på under tiden han är borta

• loppis7

Det är självklart,kollade även upp om han kunde gå på Svenska skolan vilket han kunde men våran kommun betalar ej så det blev lite för dyrt tyvärr.

• MrsC74

Aha. Det stod lite konstigt i TS. Gör en ansökan till skolan. Så får du det skriftligt.
    Blir ju inte en hel månad då de har lov då.
    På min bonussons skola hade det inte gått med det är nog olika på olika skolor.

• Busbellan

Det har blivit hårdare med att få ledigt, här hade han inte fått det. Vilken klass kommer han gå i då, tänkte så det inte är några nationella prov eller nåt sånt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Vinterankan

Med tanke på omständigheterna (om jag förstår det rätt med att 14-åringens pappa precis avled) så tror jag nog att skolan kan göra ett undantag även om de i normala fall är väldigt strikta. 

Kan spela in lite också hur barnet sköter sig i skolan men om läraren muntligt redan sagt att det inte ska vara några problem så antar jag att 14-åringen sköter skolan.  

• loppis7

Han sköter skolan o har aldrig skolat mm men jag får ta o skicka in en ansökan men nu har vi ju bokat o betalat då läraren sa att det var ok.

Svar på tråden Ska resa bort i 4 veckor kan skolan säga nej?