• ulricaz

Trött på detta liv! ADD???

Det kunde lika gärna varit jag som.skrev det där! Hela mitt liv har gått ut på att få.sova. Jag kan inte sköta ett jobb för är jag för trött när klockan ringer så sjukanmäler jag mig. Aldrig jobbat på samma ställe max 1år. Jag kan inte förmå mig att duscha, laga mat, städa åka och handla. I min familj är vi fem stycken med add alla dessa har.fått stor hjälp av concerta. Den ska börja med när min utredning är klar

• ulricaz
    Anonym (Orkar inte :´() skrev 2012-08-06 01:49:08 följande:
    Jag äter Lyrica & ibland även Stesolid för min ångest. Lyrican mår jag inte bra av, det blir för det mesta VÄLDIGT gungigt i huvudet :/ Vill oxå tillägga, att jag ju träffat en del läkare inom psykiatrin genom åren & psykologer, men ibland känns det som att jag inte blir tagen på allvar!!! Om dem hade känt, hur jag känner... Dem hade ALDRIG NÅGONSIN fixat att må så varje jävla dag... I bet ya!!!! Det känns som att detta blir min fucking sista kamp, sen lägger jag mig ner och dör... Som sagt, sååå jävla trött på att må såhär!!!!!

Lyrica åt jag förra hösten. Var ju rena rävgiftet. Första veckan var jag som drogpåverkad, sedan blev jag tvärarg på allt och alla. Jag gick en massa i vikt. Började trappa ner i februari och det var hemskt. Jobbiga utsättningsymptom. Jag personligen skyr lyrica som pesten nu.
  • ulricaz

Jag bad min husläkare att skicka en remiss till öppenpsyk. Fick tid rätt fort och är nu igång med utredningen.

Jag sa såhär: Jag kan inte prövas mot den normala arbetsmarknaden, jag har ett handikapp, ett psykiskt. Ni får ta reda på vad jag lider av och hjälpa mig komma vidare genom ett anpassat arbete.

Jag har jobbat i omgångar i mitt liv men det fungerar aldrig då jag inte klarar minsta press.
    Nu är jag sjukskriven från mitt jobb som uska i hemtjänsten. Kommer inte att gå tillbaka dit för det är ett jobb jag absolut inte klarar av. Kommer att bli omplacerad inom kommunen.

Jag får ersättning från försäkringskassan. det är inte mycket men ca 7000kr

• ulricaz

Fast jag har en sjukdom. Visst kan man skylla på miljön vi lever i, det kan vi ju i vissa säga med.cancer tex. Men det är inte mindre en sjukdom. I min hjärna fungerar inte all signalsubstans och hormoner på ett normalt.sätt. Detta ger psykiska symptom. Samhället är ingen bra plats för de friska människorna och än mindre för de.som har svårigheter. Själv lider jag add, ptsd, gad, aspberger, samt ätstörning. Min vardag fungerar inte.

• ulricaz

Alltså hallå!! ADD, ADHD är riktiga sjukdomar som drabbar riktiga människor.
    Konstigt att det blir gnäll för att det är bokstavskombinationer på psykiska sjukdomar, eller räknas inte KOL heller som riktig sjukdom?

Jag har suttit i timmetal och gjort tester, träffat psykologer, arbetsterapeuter, psykiatriker mm mm. Jag har en sjukdom och inget man bara kan rycka upp sig från!!!

• ulricaz

OJ! Trodde vi levde 2012 och att de värsta fördomarna kring psykiska sjukdomar var borta. Men så är inte fallet förstår jag.

Att säga att man kan rycka upp sig från en psykisk sjukdom är som att säga att sluta ha diareer om du har tex ibs!!

Trodde det var allmänt känt att häriditeten är mycket stor. Tex. vi är 5 syskon. 2 är bipolära och vi andra har ADD och drag av asperger.

Som vi har kämpat allihopa!! Vi är allihopa intelligenta och har varit mycket omtyckta av chefer/lärare osv.

MEN! I ca 20års åldern när vi har ställts inför att klara jobb och vardag så har vi rasat, allihop!!

Problemet är att vi inte fungerar, vi kan se vad vi måste göra, men inget händer. Men så började vi med Concerta. Livet ändrades så gott som över dagen. Plötsligt kunde vi se sakerna som behövde göras en och en och det blev greppbart och inte ett kaos.

Vet ni att man kan komma fram till vad som är i obalans i hjärnan genom att pröva olika mediciner?

Om man har ett kroniskt tillstånd med tex brist på seratonin så är det en sjukdom, precis som diabetes där det är brist på insulin.

Men diabetes ger mer fysiska symptom och därför är det mera accepterat, det är ju bara att acceptera, iaf typ1.
    Du kommer få ta insulin hela ditt liv för det finns inget botemedel.

Jag har brister i min hjärna, det finns inget bot och jag kommer hela livet få ta mediciner.

Det var så SKÖNT när jag fick min utredning (som var mycket noggran) och de kunde konstatera, jodå du är sjuk, du inbillar dig inte och du är inte sämre än någon annan.

Till TS vill jag säga, se till att få rätt hjälp. Om du har kontakt med en psykiater på öppenpsyk så säg de måste utreda dig ordentligt och skicka en remiss till neuropsyk.

Svar på tråden Trött på detta liv! ADD???