• Anonym (P)

Hjälp mig räkna bolån, Hur amortera?

Jag behöver råd angående hur jag ska amortera smartast på lånen nedan, någon som är kunnig på lån och bolån?

Det är alltså 3 olika lån (alla bottenlån) Nu amorterar vi 2000 i månaden på lån 2 och 3. På lån 1 amorterar vi nu 500 kr. Vi har alltså under de senaste åren amorterat ca 4500 kr/månad. Men nu vill vi sänka summan pga kommande FL och hur ska vi göra för att det ska bli så förmånligt som möjligt. Vi hade tänkt att amortera ca 1500 kr/mån. Enligt banken får vi ha amorteringsfritt, men det hade vi inte tänkt ha (inte i nuläget iaf) Nedan har jag skrivit summan per lån, hur länge det är bundet och vad det är för räntesats. Jag hade först tänkt 500 kr/lån/månad. Men det kanske inte är det bästa, andra förslag?

Lån 1
    275 000
    2015-06-28
    3,23

Lån 2
    242 000
    2013-10-28
    3,48

Lån 3
    194 000
    2015-10-28
    3,98

Huset är värderat till ca 1,4 miljoner, men vi ser amorteringen som ett sparande och vill amortera när vi har möjlighet. Tips och råd mottages tacksamt

• Svar på tråden Hjälp mig räkna bolån, Hur amortera?
  • Trollsländan

Vi har också vårt bottenlån uppdelat på tre, vi har valt att ammortera på bara ett av dem i taget. Ska också gå på fl snart och funderar på att minska ammorteringen lite men vet inte riktigt hur banken ställer sig till det?! Vi ammorterar i dagsläget 2500 per månad men jag skulle vilja sänka det till 1500.

• Anonym (P)
    Kjell2 skrev 2012-08-06 09:52:01 följande:

Ammortera allt på lån 3, det med högst ränta.

Jo det var det jag funderade på oxå, men det lånet är ju redan minst från början..
  • Anonym (P)
    Trollsländan skrev 2012-08-06 09:58:46 följande:
    Vi har också vårt bottenlån uppdelat på tre, vi har valt att ammortera på bara ett av dem i taget. Ska också gå på fl snart och funderar på att minska ammorteringen lite men vet inte riktigt hur banken ställer sig till det?! Vi ammorterar i dagsläget 2500 per månad men jag skulle vilja sänka det till 1500.
    Jag tror inte att banken ser några problem med det, hur stort är lånet? (alla tre totalt) Vår bank har sagt att det inte är några problem med amorteringsfritt (SEB) men jag vill inte ha amorteringsfritt, vill ju att det ska sjunka liiite iaf
  • Kjell2
    Anonym (P) skrev 2012-08-06 10:03:38 följande:
    Jo det var det jag funderade på oxå, men det lånet är ju redan minst från början..
    Vad har storleken på lånet med saken att göra?

Ni kommer inte hinna ammortera bort något lån innan de skall skrivas om så lika bra att ta högräntelånen först,
  • Anonym
    Anonym (P) skrev 2012-08-06 10:03:38 följande:
    Spelar ingen roll, det kostar mest. När det är färdigamorterat börjar ni amortera på det som är dyrast av de som är kvar.
  • Trollsländan
    Anonym (P) skrev 2012-08-06 10:05:07 följande:
    Jag tror inte att banken ser några problem med det, hur stort är lånet? (alla tre totalt) Vår bank har sagt att det inte är några problem med amorteringsfritt (SEB) men jag vill inte ha amorteringsfritt, vill ju att det ska sjunka liiite iaf
    Alla tre är på knappt 900000kr. Vi har Swedbank och när jag tänker efter fick vi sätta ammorteringsstorleken själv för ett år sedan. Vore skönt att kunna vara hemma lite längre med bebisen och inte bara ammortera. Både jag och maken tycker dock att det är bra att ammortera, ser det som ett slags sparande inför framtiden.
  • Anonym (P)
    Kjell2 skrev 2012-08-06 10:12:46 följande:
    Vad har storleken på lånet med saken att göra?

Ni kommer inte hinna ammortera bort något lån innan de skall skrivas om så lika bra att ta högräntelånen först,
    Du har säkert rätt, bara jag som sitter och tänker och räknar för mkt just nu. Det är nog mest lämpligt att ta det lånet oxå för att det har längst bindningstid. Enligt banken får vi ta bort eller sänka amorteringen. Men om vi vill "höja tillbaka" den går det inte (alltså under bindningstiden)
  • Anonym (P)
    Trollsländan skrev 2012-08-06 10:18:26 följande:
    Alla tre är på knappt 900000kr. Vi har Swedbank och när jag tänker efter fick vi sätta ammorteringsstorleken själv för ett år sedan. Vore skönt att kunna vara hemma lite längre med bebisen och inte bara ammortera. Både jag och maken tycker dock att det är bra att ammortera, ser det som ett slags sparande inför framtiden.
    Då har ni oxå ett relativt litet lån, så satsa på att vara hemma med bebisen. Vi tycker oxå att man ska amortera (men inte för mkt om man måste dra in på annat)
  • Anonym

Varför inte prioritera att kunna vara hemma länge med dräglig standard och köra amorteringsfritt under fl? Månadskostnaderna på lånen sjunker ju med max ett par hundringar/månad efter att ni amorterat nåt år. Då kan väl tusenlapparna vara bra att ha i handen istället?

• Anonym (P)
    Anonym skrev 2012-08-06 23:27:12 följande:

Varför inte prioritera att kunna vara hemma länge med dräglig standard och köra amorteringsfritt under fl? Månadskostnaderna på lånen sjunker ju med max ett par hundringar/månad efter att ni amorterat nåt år. Då kan väl tusenlapparna vara bra att ha i handen istället?

Men vi har inga problem att få det att gå runt, och vi ser amorteringen som ett sparande. Min sambo tjänar bra och jag har en bra FP, så frågan är bara hur vi ska amortera smartast. Lånen är ju som sagt små och vi har det "gott ställt, dvs lite andra räkningar osv" Vi har planerat att vara hemma drygt 1,5 år, oavsett hur vi amorterar
  • Anonym
    Anonym (P) skrev 2012-08-07 11:57:26 följande:
    Men vi har inga problem att få det att gå runt, och vi ser amorteringen som ett sparande. Min sambo tjänar bra och jag har en bra FP, så frågan är bara hur vi ska amortera smartast. Lånen är ju som sagt små och vi har det "gott ställt, dvs lite andra räkningar osv" Vi har planerat att vara hemma drygt 1,5 år, oavsett hur vi amorterar

Det är ALLTID smartast att bli av med de dyra lånen först. Dvs de med högst ränta.
  • aster

Jag undrar en sak som alla här verkar ta som självklart? Om man har bundit ett lån i en viss tid kan man väl inte amortera av det snabbare? Eller är det för att TS lån är bundet vid så låg ränta som hon kan amortera utan att betala ränteskillnadsersättning?
    Mitt bolån har sett ut så att 2 delar har varit bundna och den tredje har varit fri och det är på den jag har amorterat. 

• Trollsländan

Nej har man bundit sina lån kan man inte lägga om dem eller betala av hur som helst utan måste betala ränteskillnaden. Jag och min man har bara obundna lån.

Svar på tråden Hjälp mig räkna bolån, Hur amortera?