• Anonym (Blue)

VAd r det som händer med mig, nedtrappning av SSRI

Jag har på eget bevåg börjat nedtrappningen av Citalopram, har ätit 20mg/dag i några år. Började äta dom föra tt lättare klara av att hantera stressen i vardagen, har inte varit direkt deppig.
    Började för några veckor sen med att ta en halv tablett var annan dag och en hel tablett varannan dag. Igår tog jag en halv och började idag med att ta en halv idag också. Dvs är nu nere på 10 mg/dag.
    Känns som jag vill krypa under en filt och bara börja gråta. Att gå och göra lunch vill jag ledsen över, inte "usch, har ingen lust" eller "japp, det ska bli gott", utan sorgligt. Vill bara gråta, känns nästan som om när man började med antidepp, bara ett stort svart hål av sorg men inte alls så kraftigt. 

Ska det vara så här när man sätter ut antidepp?

• Svar på tråden VAd r det som händer med mig, nedtrappning av SSRI
  • Pinguicula

Det är helt normalt att må dåligt när man trappar ner SSRI.

• Anonym (Blue)

Men det är ju så liten dos jag har haft. Känns det av ändå? Har jag gått för fort fram? Eller blir det såhär hur sakta man än trappar ner?

• Anonym

Det kan vara din grundsjukdom som kommer tillbaka.

• Anonym

Fick förklarat att man ska trappa ner om man tex äter 2 vanligtvis ska man äta 1½ i en månad, sen 1 hel i 1 månad, sen halv i en månad. Den kan förlängast till 2 månader för varje dos om man inte vant sig av med första steget. 
    Det blir alltid "bakslag" när man trappar ner med ssri. Åt inte alls länge, ca 7 månader (inkl nedtrappning) och var fortfarande helt yr och vimsig första månaderna. Det är nu jag känner att det är bra, är cirka 4 månader sen jag slutade.  

• Anonym (Blue)
    Anonym skrev 2012-08-06 15:21:42 följande:
    Det kan vara din grundsjukdom som kommer tillbaka.
    Hmm... men det var inte för att jag var deppig som jag började. Det hade varit mycket privat, vill inte gå direkt in på det men det var som posttraumatisk stress. Så i grunden är jag inte "deppig" bara att jag inte har orkat med alla "måsten" och har känt av stressen av det. Fick bla "hjärtsnörp" trodde jag skulle få hjärtattack! 

Under den här tiden med SSRI har jag genomgått en np-utredning och fått diagnoser på adhd och atypisk autism. Adhd:n skulle väl kanske ha varit add men eftersom jag hade lite men dock rastlöshet vid tex bussåkande och annat stillasittande utan aktivitet så blev det för enkelhetens skull adhd. 
    Jag äter centralstimulerande, har 20 mg på recept men tar oftast bara 10 mg för att jag blir lite väl uppskruvad/aktiv och nu under sommaren (skolledig, vuxenstudier) har det inte behövts att vara helt i fokus, hela tiden.

Det som skapade stressen i mitt liv finns inte kvar längre. Därför känns det naturligt att sluta med SSRI men jag vill ju inte vara deppig heller...  
  • Anonym (Blue)
    Anonym skrev 2012-08-06 15:23:34 följande:
    Fick förklarat att man ska trappa ner om man tex äter 2 vanligtvis ska man äta 1½ i en månad, sen 1 hel i 1 månad, sen halv i en månad. Den kan förlängast till 2 månader för varje dos om man inte vant sig av med första steget. 
    Det blir alltid "bakslag" när man trappar ner med ssri. Åt inte alls länge, ca 7 månader (inkl nedtrappning) och var fortfarande helt yr och vimsig första månaderna. Det är nu jag känner att det är bra, är cirka 4 månader sen jag slutade.  
    Men hur ska jag klara av att äta så liten del när jag har ätit 20 mg, det är ju minsta dosen tabletterna görs i. Jag kan ju dela den på två delar men sen blir det knepigare, blir ju bara smulor kvar 
  • Pinguicula

Jag äter 50 mg sertralin, inte en hög dos alls. Om jag missar att ta min tablett två gånger (alltså två dagar idag) så börjar jag må väldigt dåligt. Depressionen kommer tillbaka, får ångest, mår illa, blir trött.

Jag får alltså utsättningssymptom av en låg dos väldigt fort.

• Anonym (Blue)

Om jag skulle börja om och ta 
    Dag 1 en hel, dvs 20 mg
    dag 2 en ½ tablett dvs 10 mg
    dag 3  en ½ tablett
    börja om på dag 1 osv.

Då blir det 40 mg på 3 dagar istället för 60 mg på 3 dagar.  borde det bli bättre?

• Anonym ()

Fan vad förbannad jag blir. Du borde inte fått det utskrivet från början. Posttraumatsik stress betyder ju inte att du är SJUK, det betyder att du är SKADAD. Dina känslor är naturliga och ska inte överslätas/utsmetas/dämpas. Hur fan ska du kunna lära känna dig själv och jobba med känslorna som plågar dig om du inte har koll på dom?
    Och nu har du dessutom blivit deprimerad pga tillvänjingen av den jävla "medicinen".

Jag blir så ARG! Människor är individer, vi har ett hjärta och vi är känsliga. I vår kultur är synsättet att man ska skita i kroppens signaler och förtrycka sina känslor. Istället för att gå till botten till orsaker till att man mår dåligt så ska man droga sig så man inte märker att man mår skit.

Läkemedelsindustrin tjänar miljarder och läkarna går bara deras ärenden. Seriöst läkare har aldrig frågat så mycket om varför jag mått dåligt de har bara sagt att de vill skriva ut SSRI och ångestdämpande. Fick det mot min vilja som tonåring vilket var vansinne. Jag var både frisk och begåvad, mådde skitdåligt av full förklarliga anledningar men ingen frågade mig och jag vågade inte berätta. Stackars min hjärna som blev tvingad att ändra substanserna trots att det var onaturligt med tanke på min situation. Fattar du hur vi förvirrar oss själva och våra hjärnor genom att ändra på känslorna kemisk väg? De finns av en anledning!
    Posttraumatisk stress betyder att du blivit skadad och behöver läkas och rehabiliteras. Man måste också lära sig att hantera ångestattacker. De går över. För man dagbok över sina känslor kan man se att ångesten har kommit och gått innan. Det känns för jävligt men det är bättre att ändra sin livssituation tills man mår bra än att tvinga hjärnan ändra sin produktion av kemiska substanser.

Så. Trappa ner SSRI och ta inte mot fler sk. "mediciner". Sök på internet och bibliotek vad du kan hitta om trauma och rehablitering, sök behandlingar. Tänk på vad du skulle behöva för att må bra. Att vara med djur kan vara bra om man gillar djur. Lugn. Meditation. Reducera stress. Reducera människor i ens liv som påverkar en negativt och söka sig till miljöer med människor som man mår bra i närheten av. Leta efter sysselsättning man kan jobba med som man mår bra av och går hem glad från, inte tömd på energi. Osv.

• Anonym ()
    Anonym (Blue) skrev 2012-08-06 15:44:13 följande:

Det som skapade stressen i mitt liv finns inte kvar längre. Därför känns det naturligt att sluta med SSRI men jag vill ju inte vara deppig heller...  
    Du har rätt. Men under tiden som du tagit det har du inte varit i fas med dig själv. Du måste fortsätta jobba på att skapa bra förutsättningar för att kunna må bra och gå i terapi för din ptsd. Det tar tid men det kommer bli bättre. Men ha tålamod och skit i mediciner!
    Hjärta
Svar på tråden VAd r det som händer med mig, nedtrappning av SSRI