Bo på Hisingen, Göteborg?
Min fråga är om någon vet bra/mindre bra områden på Hisingen, Göteborg?
Jag frågar därför att vi letar bostäder.. så hur är det att bo där?
Det har väl ett visst dåligt rykte, eller har jag fel? Skriv gärna..
Min fråga är om någon vet bra/mindre bra områden på Hisingen, Göteborg?
Jag frågar därför att vi letar bostäder.. så hur är det att bo där?
Det har väl ett visst dåligt rykte, eller har jag fel? Skriv gärna..
Jag skulle snarare aldrig välja att bo i Backa, men det finns väl bättre och sämre områden där. Vilken del av Backa ansåg du lugn och fin, för den bilden har inte jag? Jag känner mig tryggare i Biskop än i Backa.
Lundby är ett svensson-område med bra kommunikation. Ramberget och Bagaregården har dock en del missbrukare (Ramberget vat jag har lägenheter för missbrukare, vet inte om det är pubarna vid Bagaragården som gör att det strövar mycket missbrukare där.).
Eriksberg och Lindholmen är riktigt fina områden nära havet och med bra kommunikation, men man bör ha en del kapital för att köpa sig en BR där.
Torslanda är fint och nära havet, har hört ryktas om att det är mycket nazister där. Dock är kommunikationerna sådär i Torslanda, det är en bit till stan.
Tuve ska tydligen vara ok, har hört blandat om det området då vissa tycker det är lugnt och andra tycker att kriminaliteten ökat där. Har dock inte läst om negativa saker i nyheterna om området.
Tolered är också ok, men jag tror det är begränsat med kommunikation även där, ej säker. Jag brukar inte ha ärenden dit och har egentligen inte mycket att säga om området mer än att jag upplevt området som bra och inte hört eller sett något negativt.
Bräcke är också ett Svensson-område som är helt ok. Det är gångavstånd ner till Eriksberg och hamnen
Jag bodde några år i Södra Biskopsgården och tyckte det var helt ok. Däremot så rörde jag mig väldigt sällan ute i området på kvällen eller åkte med spårvagnarna och missade nog eventuellt bus. Sen hamnade jag mitt i en skottlossning och då kändes det inte lika bra, men hur ofta händer det
På motionsspåren och i skogen runt Svarte Mosse är det jättefint att springa och köra MTB.
Norra Biskopsgården och Länsmansgården skulle jag undvika.
Skulle aldrig bosätta mig i varken biskopsgården eller länsmansgården. Inte häller nära Selma Lagerlöfs torg!
Kan varmt rekommendera Tuve där vi bott under några år. Bra kommunikationer, nära till backaplan, naturnära och en bra blandning av bebyggelse. Hyreshus, bostadsrättslägenheter, BR-radhus, vanliga radhus och villor lite huller om buller.
Lindholmen var sjysst men passar kanske studenter bäst, eriksberg sägs ju vara fint nuförtiden men det var hopplöst för några år sedan, inga butiker alls och byggdamm och oväsen jämt, jag får intrycket att det fortfarande byggs överallt i området. Rambergsstaden och centrala hisingen ligger väldigt nära centrum (man cyklar utan bekymmer till stan på 10 min). Bräcke trivdes jag också i.
Hisingen är jättestort och har olika bra och mindre bra stadsdelar. Utan barn rekommenderar jag varmt Kville/Brämaregården med 5min till city
Med barn tveklöst Kärra, fina lekplatser överallt, ingen biltrafik inne i Kärra och den lugnaste tryggaste stadsdelen enligt polisen.