Inlägg från: Jea79 |Visa alla inlägg
  • Jea79

hästfolk?

Tja, hästar skadar sig, så rent kasst så kan man ju säga att den som har den skadade hästen blir ju den som får betala.. Sen så är ju frågan vad avtalet mellan ägare och lånare var, och hur stora kostnaderna blir.

Om min varit utlånad, skadar sig och den som lånar inte har råd att betala så finns det ju i mitt intresse att hästen blir hel igen, och jag går in o betalar. Det är i slutändan min häst, jag tar besluten - och utsätter både mig själv o hästen för risken att låna ut den (från ekonomisk perspektiv)  

• Jea79

Njae.. Diffust det där, var den rymda hästen oförsvarligt inhägnad, utifrån vad som i vanliga fall krävs? Hästar är djur, man har inga garantier, tyvärr.. Min kan iregel stå innanför hötråd uppbundet på campingstolar (Gör dock inte detta ;) ), men har också gått igenom då hon fick ett infall..

Liknande sak, ny häst in i hage, ny häst aksepterar inte rangen, ny häst blir sparkad av nuvarande ledare, oturligt nog leder detta till en krossning i ledande kotben, operation och lång rekovalecens - ingen vet ej helt hur utfallet blir, men ser bra ut. Skulle ägaren till den sparkande hästen betalat här?

Nej, ansvarlig för skadad häst betalar, inget oförsvarligt blev gjort. Olyckor kan hända..     

Svar på tråden hästfolk?