• Isabell012

Hjälp! Laminat eller parkett?

Hej!

Har precis köpt hus och ska lägga ett enhetligt golv i hela huset. Jag har hela tiden varit inne på trägolv, parkett.

Tycker att det är lite svårt att välja, vill inte att det ska gulna. Främst har jag varit inne på ett ask eller ekgolv med någon form av vit/grå behandling och lack.

När det gäller laminatgolv så är jag skeptisk till kvaliten, det finns ju i och för sig en del dyrare varianter. Finns det någon som har god erfarenhet av ett bra laminatgolv?

Fördelen med laminat är att det blir lättare att välja färg, det ändrar sig ju inte! 

• Svar på tråden Hjälp! Laminat eller parkett?
  • lilleskutto

Fördelen med laminat är att det inte blir djupa repor i såsom det kan bli i ett trägolv men å andra sidan kan man ju slipa ett trägolv. Har man laminat får man vara försiktig när man moppar så det inte blir för blött för då KAN skarverna resa sig... Vad beträffar färg så finns det jättemycket fint i både trä och laminat. Vi har laminat som ser ut som mörkbetsad ek och det är jättesnyggt!

• lullens

Vi bor i radhus, och när vi började göra om i sovrummen på övervåningen, stod vi också med den frågan.

Vi valde till slut ett tarkett golv, det är lite hårdare än parkett, har några mm riktig parkett överst men går inte att slipa om. Men hur ofta slipar man golv nu för tiden, kostar ju lika mycket som ett nytt.

Vi var först inne på ett i valnöt, men insåg att minsta lilla dammlager syns direkt. Så det blev en ektarkett. Och blev så nöjda, å andra sidan, det var olika laminatgolv i alla rummen Innan så det blev en klar förbättring.

Vet inte om du blev något klokare av jag skrev...

• Isabell012

Vilket märke har ni? Tror man att det är rtt trägolv eller syns det att det är laminat?

• Isabell012
    lullens skrev 2012-08-07 07:49:08 följande:
    Vi bor i radhus, och när vi började göra om i sovrummen på övervåningen, stod vi också med den frågan.
    Vi valde till slut ett tarkett golv, det är lite hårdare än parkett, har några mm riktig parkett överst men går inte att slipa om. Men hur ofta slipar man golv nu för tiden, kostar ju lika mycket som ett nytt.
    Vi var först inne på ett i valnöt, men insåg att minsta lilla dammlager syns direkt. Så det blev en ektarkett. Och blev så nöjda, å andra sidan, det var olika laminatgolv i alla rummen Innan så det blev en klar förbättring.
    Vet inte om du blev något klokare av jag skrev...

Jodå, som jag ser det så är det a och o att lägga samma golv i hela huset!
  • Vinterankan

Välj absolut inte laminat. Det är kallare att gå på. Mina föräldrar hade laminat på övervåningen av huset där jag växte upp och man kunde aldrig gå runt barfota där på samma sätt som man kunde på bottenvåningen där det vara massiva trägolv. 

Sedan så är laminat "billigt" och om ni ska sälja och det kommer lite kunnigare/kräsnare spekulanter så är det helt klart värdesänkande att ha laminat. När vi kollade på hus och det var laminatgolv så la vi direkt in en renoveringspost med byte av golv om vi skulle köpa det huset och värderade huset till att vara värt kanske 200 000 mindre (kostnad för nytt golv + arbetet) än om det hade haft parkett. Om det är en kostnadsfråga så kan man köpa billigt parkettgolv på byggmax. Inget fel på det när det väl ligger, men det är jobbigare att lägga än dyrare parkettgolv för att det inte klickar ihop lika lätt.  

• lullens

Fast tarkettgolven har ett tunnt lager riktigt trä överst, man tror att det är riktig parkett. Tro mig, vi hade det i vårt gamla hus, mäklaren skrev först trägolv i prospektet, jag fick honom att korregera det.

Och eftersom det är hårdare än ett vanligt parkettgolv så är det lite tåligare.

Jag skulle åkt till något stort byggvaruhus och jämfört olika golv, priskklasser. Vi valde ett 2-stava, ångrar att vi inte tog ett "vanligt" 3-stavs. För det kan man hitta på blocket, och spara massor på.

Ett annat bra tips är att säga till i affären att ni precis köpt hus, Ska renovera, och att ni undrar om ni kan få ett bra pris i butiken om ni köper allt hos dem.

Dem har ofta något att erbjuda.

• Isabell012
    Vinterankan skrev 2012-08-07 08:08:21 följande:
    Välj absolut inte laminat. Det är kallare att gå på. Mina föräldrar hade laminat på övervåningen av huset där jag växte upp och man kunde aldrig gå runt barfota där på samma sätt som man kunde på bottenvåningen där det vara massiva trägolv. 

Sedan så är laminat "billigt" och om ni ska sälja och det kommer lite kunnigare/kräsnare spekulanter så är det helt klart värdesänkande att ha laminat. När vi kollade på hus och det var laminatgolv så la vi direkt in en renoveringspost med byte av golv om vi skulle köpa det huset och värderade huset till att vara värt kanske 200 000 mindre (kostnad för nytt golv + arbetet) än om det hade haft parkett. Om det är en kostnadsfråga så kan man köpa billigt parkettgolv på byggmax. Inget fel på det när det väl ligger, men det är jobbigare att lägga än dyrare parkettgolv för att det inte klickar ihop lika lätt.  

Precis min känlsla också, dock är jag ute efter enstavs så byggmax går bort!
  • Studentpappa

Det beror på imo vad ni är bereda att betala. Byggmax ekgolv repas och blir märken i väldigt lätt.
    Jag tappade en matkniv i vår lägenhet på golvet som gjorde hål i översta trälagret. Repor uppstod av typ vad som helst, en gåstol slaktar antagligen ett sådant golv på en vecka. Kostade ~200:-/m2

Laminatgolv går att våldta hur hårt som helst och är enklare att lägga. Så ur praktisk synvinkel väljer jag laminat.

Svar på tråden Hjälp! Laminat eller parkett?