• Mellanmjölkens land

Långflygning med knappt 2åring, frågor

Sambon och jag håller på att diskutera en eventuell Thailandsresa i vinter. Med oss skulle vi isf ha vår knappt 2åriga dotter.

När vi flugit förrut (inom europa) har vi sett till att ha ett crew-seat bredvid våra säten vilket inneburit att dottern vid behov haft ett eget säte. Skönt att kunna sprida ut sig över 3 säten och att inte behöva ha en slingrig tjej i famnen konstant.

Flygplanet till Thailand är större och har inte det alternativet. Sambon är väldigt tveksam till att sitta med dottern i famnen i ca 12h. Även om det till stor del är nattflygningar ligger hon inte direkt stilla när hon sover. Värst för mig eftersom hon sover bäst i min famn men jobbigt för oss bägge.

Jag var lite inne på att välja platser med extra benutrymme eftersom dottern och jag isf kan lägga oss på golvet och sova (jag sover väldigt dåligt sittandes). Problemet där är att de sätena är smalare medan sambon är lite kraftigare. Dålig kombo.

Nån som har nån bra/kreativ lösning?

Sen har jag även en fundering om Vings Sun Class. De har mer benutrymme men vi såg nått om att sätena var smalare, stämmer det?

• Svar på tråden Långflygning med knappt 2åring, frågor
  • KMW

Svår ålder att resa långt med då barnet är stort men inte har eget säte.
    Jag är tveksam till om ni ens FÅR ha henne sovandes på golvet även om ni sitter där det finns extra benutrymme. Vi fick inte ens sitta på golvet när vi åkte till Australien, trots att vi satt i mittenraden och alltså inte vid nödutgången.
    Jag skulle nog fundera på om det trots allt vore värt att köpa en egen flygstol till barnet. 12 timmar är låååång tid att ha ett barn i knäet....

• Mellanmjölkens land

Det var uppe till diskussion det oxå men vi var inte säkra på om det gick. Hon får väl inte sitta där vid start och landning i alla fall? Skönt med eget säte vore iofs att det blir lättare att boka mat till henne. Ditresan är inget egentligt problem eftersom det bara är frukost som behövs men på hemresan behöver hon kvällsmat.

• Ville och Agnes

Det är inte all flygpersonal som tillåter att man sover på golvet. Men vår dotter gjorde det en gång.

Mat är nog inga problem att boka till henne, prata bara med flygbolaget!

Skulle nog också överväga att boks eget säte till henne! Hon får ju som sagt inte sitta där, tror jag, under start och landning. Men det är ju bara en kort stund.

Sist vi var till Thailand var dottern över 2 så vi hade eget säte till henne...det var så skönt!

Nu har vi även en 1-åring med oss som får sitta i knät...får se hur det går

• Lajkie

Får jag låna tråden lite?
    Vi ska flyga med barnen imorgon första gången. De är 5,3,2 år. Har egna säten. Vad ska vi tänka på?

4 timmar, till Turkiet.

Tips mottages gärna från ni som flugit med barn innan.

• Trinis

Jag ser att några har föreslagit eget säte, det gick inte när vi åkte charter, det var alltså inte möjligt att boka ett säte till barnet. När han var 5 mnd, fick vi ha honom i en mjuklift på golvet framför oss, vi hade då extra benutrymme, men vi var måtte ha honom i knät vid start och landning.
    Jag hade nog inte åkt med ett barn i den åldern, vi åkte med vår son när han var nästan 3 år och det var jobbigt att ha honom i knät hela tiden, och det var bara 4 timmar.

Lajkie: Vi har en 4 åring. Vi bruker göra små paket, slå in små paket med kex, russin, små böcker eller lite leksaker. Det har varit jättepopulärt, båda att få et paket att packa upp och det som är i. Vi har också tagit med vår bärbara dvd spelare och pysselböcker med klistermärken och böcker.
    Ha en fin resa!

• Mellanmjölkens land

Film, gameboy etc när det blir långtråkigt Nån favoritleksak

Snacks att plocka med, hellst inte för mycket socker så att ni inte råkar ut för sockerspeedade barn.

• yndra

Ett eget sate at barnet sa klart! Underlattar enormt! Kanske maste ni ha henne i knat vid start och landning men under sjalva resan sa ar det sa skont bade for henne och er att hon kan sitta sjalv

• niky40

Men det brukar vara väldigt dyrt. Vi köpte en resa till Gambia för nittontusen. de skulle ha fem för ett eget säte till sonen så vi skippade dt.

• TheStar

Vi har flugit till Thailand med en 1,5-åring men då flög vi reguljärt. Vi frågade direkt vid gaten om det fanns några platser över och de fixade så att vi fick en extra plats (det fick vi även till USA med 7-månaders, till och med två extra säten, lyx...). Är sällan helt fullt på reguljärflyg.

Svar på tråden Långflygning med knappt 2åring, frågor