• Mellanmjölkens land

Långflygning med knappt 2åring, frågor

Sambon och jag håller på att diskutera en eventuell Thailandsresa i vinter. Med oss skulle vi isf ha vår knappt 2åriga dotter.

När vi flugit förrut (inom europa) har vi sett till att ha ett crew-seat bredvid våra säten vilket inneburit att dottern vid behov haft ett eget säte. Skönt att kunna sprida ut sig över 3 säten och att inte behöva ha en slingrig tjej i famnen konstant.

Flygplanet till Thailand är större och har inte det alternativet. Sambon är väldigt tveksam till att sitta med dottern i famnen i ca 12h. Även om det till stor del är nattflygningar ligger hon inte direkt stilla när hon sover. Värst för mig eftersom hon sover bäst i min famn men jobbigt för oss bägge.

Jag var lite inne på att välja platser med extra benutrymme eftersom dottern och jag isf kan lägga oss på golvet och sova (jag sover väldigt dåligt sittandes). Problemet där är att de sätena är smalare medan sambon är lite kraftigare. Dålig kombo.

Nån som har nån bra/kreativ lösning?

Sen har jag även en fundering om Vings Sun Class. De har mer benutrymme men vi såg nått om att sätena var smalare, stämmer det?

• Svar på tråden Långflygning med knappt 2åring, frågor
  • Dixie
    JagEm skrev 2012-08-07 22:05:50 följande:
    Gör som någon här tidigare skrev; boka reguljärt med babyseat. Kostar inte extra och barnet får som ett eget säte, men tänk på att viktgränsen är lika på olika flygbolag vad babysätet klarar av ( med BA så va det bara 10kg). Sen bokar ni hotell själva. Billigare, bättre och större valfrihet än charter. Har ni en surfplatta kan det vara smart att ha lite spel och annat som barnet kan leka med på resan. Vi har rest till Filippinerna 1 gång per år sedan sonen var 9 månader och det har gått jättebra alla gånger :) Helt klart värt den långa flygresan!
    vad menar du med babyseat - en babycot/vagga?? det finns ju (tyvärr) ingen chans att man får det till en 2åring.........
  • 2Deville

Hej
    Undrar oxå om babyseat som några skriver om i tråden. Aldrig hört om tidigare och blev ju jätte nyfiken på detta! Eftersom vi kommer att resa med en 1åring till Thailand i dec.

• Margaux

Vissa flygbolag har som en "babysitter" som tål upp till 20kg. Det fick vi med BA sist när vi flög cross atlantic. KLM på hemvägen hade inte det men där hade vi bokat economy plus och hade då massa plats framför. Vi anväde då en babycot som stod på golvet framför med sonen i som hade benen på utsidan.... Han sov rätt bra där faktiskt! Sonen var då 22mnd. Ring och hör vilken flygplanstyp det är och vilka lösningar som finns.

• Margaux

Generellt tips inför flygresan är IPAD! Men spel, barnfilmer etc. Och att ta med mkt snacks och mat som barnet gillar men gärna utan socker.... Jag själv förstår inte varför russin etc ska ätas när det liksom inte finns någonstans att göra av sockret........

• Mellanmjölkens land

Vi har bestämt oss för att vi åker och har bokat ett extra säte till dottern. Fördelen med det är att jag, som vill kunna dra upp fötterna för att kunna sova, kan sprida ut mig på två säten. Dottern kommer sova i min famn oavsett men med ett extra säte finns det faktiskt en chans att även jag får sova nått

Idag införskaffades 4 små plastbilar som jag tror blir perfekta att ta med som små överraskningar. De kan användas var för sig eller så kan man koppla ihop dem till ett litet "tåg". Några förslag på andra roliga småsaker som man kan ta med?

Nån typ av frukost bör vi nog även packa med. Visserligen får vi frukost på planet men jag misstänker att den genomsnittlige resenären vill ha frukost lite senare än en knappt 2åring Nånting att äta innan är alltså att rekomendera. Flingor (osötade) med mjölk äter vi hemma men det kanske blir för söligt på planet? Kan fil vara ett bättre alternativ? Välling är åtminstone ännu så länge ingen favorit även om vi kommer ta med några portionspåsar som reserv.

• evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2012-10-06 13:02:43 följande:

Nån typ av frukost bör vi nog även packa med. Visserligen får vi frukost på planet men jag misstänker att den genomsnittlige resenären vill ha frukost lite senare än en knappt 2åring Nånting att äta innan är alltså att rekomendera. Flingor (osötade) med mjölk äter vi hemma men det kanske blir för söligt på planet? Kan fil vara ett bättre alternativ? Välling är åtminstone ännu så länge ingen favorit även om vi kommer ta med några portionspåsar som reserv.
    Varken mjölk eller fil lär funka då det blir svårt att hålla det kallt i flera timmar på planet.  Smörgås skulle jag rekommendera.
  • evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2012-10-06 13:02:43 följande:
    Idag införskaffades 4 små plastbilar som jag tror blir perfekta att ta med som små överraskningar. De kan användas var för sig eller så kan man koppla ihop dem till ett litet "tåg". Några förslag på andra roliga småsaker som man kan ta med?

Målarbok/papper och kritor rekommenderar jag.  Det finns också böcker med klistermärken som kan vara kul.  
  • Mellanmjölkens land
    evaoregon skrev 2012-10-06 17:17:23 följande:
    Varken mjölk eller fil lär funka då det blir svårt att hålla det kallt i flera timmar på planet.  Smörgås skulle jag rekommendera.
    Vi tänkte ta med en jätteliten kylväska med bl a frysta ärtor (favoritmat som går att plocka med en stund). Tillsammans med något annat fryst som fungerar som kylklampar borde mjölk eller fil hålla sig någorlunda kallt. Ev stoppar man in flaskan med mjölk/fil i frysen hemma så att den är lite halvfryst från början. Tycker att smörgås brukar bli väldigt geggiga om man gör i ordning dem för tidigt och nu pratar vi ju om minst 12h innan de ska ätas.
  • evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2012-10-06 18:14:16 följande:
    Vi tänkte ta med en jätteliten kylväska med bl a frysta ärtor (favoritmat som går att plocka med en stund). Tillsammans med något annat fryst som fungerar som kylklampar borde mjölk eller fil hålla sig någorlunda kallt. Ev stoppar man in flaskan med mjölk/fil i frysen hemma så att den är lite halvfryst från början. Tycker att smörgås brukar bli väldigt geggiga om man gör i ordning dem för tidigt och nu pratar vi ju om minst 12h innan de ska ätas.
    Får man ta kylväska som handbagage?  Både mjölk och fil är ju dessutom vätska och lär inte räknas som barnmat.  

Smörgåsar funkar bra på flygplan.  Man kan ju välja något pålägg som inte gör att det blir geggigt.   
  • niky40

Kokta pastaskruvar i påsar, pannkakor i strimlor m.m. har gått bra att ta med ombord och har uppskattats som plockmat.

Svar på tråden Långflygning med knappt 2åring, frågor