• Anonym (Hjälp)

54 och gravid med exet?

Hej. Jag har några frågor. Har inte gjort något grav.test ännu då jag ansett det så otroligt att kunna bli gravid i min ålder, men nu undrar jag verkligen. Mensen är 20 dagar sen. Jag har under de senaste veckorna haft en stramande känsla och molande värk runt livmodern och nu även en känsla av att inte kunna ha för åtsittande byxor utan att få ont. Jag måste naturligtvis ta ett gravtest snart, men funderar just nu över flera saker. Jag och exet försökte i sex år få genensamma barn, vi har båda barn sedan tidigare och våra yngsta är i åttaårsåldern. Jag fick mitt sista barn när jag fyllt 47 och barnet är fullt friskt. Men vi lyckades inte få något gemensamt barn, jag har däremot haft ett konstaterat och flera icke konstaterade missfall. Det kanske kan ha att göra med att han är väldigt "stor", dvs jag har ofta upplevt att hans kön tryckt så hårt på livmodern att det gjort ont och tänkt att detta kan ha bidragit till att framkalla tidigare missfall. Nu har vi separerat, men har ändå fortsatt att träffas och att ha sex, men under de senaste två veckorna har vi inte träffats alls pga semester och annat som gjort att vi varit på skilda håll. Jag har varit mkt överviktig de senaste åren men har nu gått ner kraftigt i vikt, ca 20 kg, under en kort period och vill gå ner ytterligare 15 kg för att komma ner till hälsosamt BMI. Äter mkt Raw Food i kombination med ägg, kött, fisk och undviker kolhydratrika livsmedel. Kan viktnedgång påverka fertiliteten? Kan jag klara att fullfölja en graviditet när jag snart ska fylla 54? Vilka är riskerna för dels barnet, dels mig själv? Hur utvecklas en utomkvedsgraviditet? Dvs är risken större för mig att det kan vara ett "x"? Har du något råd, förutom ett grav.test? Hjälp!

• Svar på tråden 54 och gravid med exet?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Visst händer det att kvinnor i din ålder blir gravida även om det är sällsynt. jag råder dig att ta ett gtest och kontakta din mvc och få träffa en läkare som är mer insatt i det. Ju äldre man är destå större risker, några siffror kan jag tyvärr inte. skriv gärna och berätta hur det går.

lycka till     

Svar på tråden 54 och gravid med exet?