• SofieN

Telefonintervjuare någon?

Hej !
    Jag skulle vilja veta mer om Telefonintervjuare, är det ett bra och lönsamt jobb? Går det att jobba på Heltid, eller är det deltid?
    Skriv gärna hur en dag ser ut för er som jobbar med det :)
    Tack på förhand!

MVH !

• Svar på tråden Telefonintervjuare någon?
  • MickeN1973

Jag har jobbat som det.

Det finns både hel och deltidstjänster.

Lönen är ganska låg såvida det inte är kvalificerade intervjuer tex med svåra målgrupper.

Annars har det stora likheter med Telemarketing, man ringer och stör.

Man måste kunna övertala folk och få dem att inse att deras åsikt är viktig.  

• SofieN

OK! Tack för ditt snabba svar!:)

Joo, men det måste ju vara bättre att göra intervjuer än att sälja nån produkt? Eller roligare måste det ju vara !
    Folk kanske inte blir lika förbannat då man ringer och frågar om dom kan ställa upp!

MVH!

• SofieN

Vart jobbade du förresten?
    Imri?

Vad är lönen ?

Många frågor nu :)

MVH!

• SofieN

Japp! jag ska kolla på hemsidan:)
    Tack!

• Pastell

Provade på att jobba på imri ett tag, det funkade väll och fick ju timlön. Dock stod jag inte ut med att ringa och störa folk på kvällar och bara vara "jobbig" så slutade efter ett tag. Inget jag vill prova på igen.

• Pastell

Finns väll liksom en anledning till varför de söker nya intervjuare precis hela tiden. Det har alltid stått att "just nu söker vi"

• SofieN

Hej Pastell!
    Jag frågade idag på Imri, men det fanns inget jobb :/ var bara om man kom från Norge eller Finland, knepigt!
    men som du säger, det är inte kul att störa folk!!
    Man kanske får fundera över det, men synd att det inte finns legojobb längre :) det hade ju varit en bra extraknäck:)

Ha det så bra ! :)

• sötarara

Jag jobbade ett stort telefonintervjuarföretag för några år sen. Det var ett pissjobb med värdelös lön. 76 kr i timmen. De kunde endast erbjuda pass a 3-4 timmar några gånger i veckan. Om du fick 3 personer som sa nej till att bli intervjuade fick du gå hem och komma tillbaka nästa dag eftersom det verkade som man hade "en dålig dag". Min kompis jobbade där ganska nyligen och det verkar vara samma nu som då. Detta leder till att folk fuskar och säger att intervjun bara tar 10 minuter istället för 30 minuter, och så fyller de i svaren själva efter intervjun.

Vad kan jag mer säga, jo det är förvisso något t bättre än att jobba med telefonförsäljning, men det är en hårfin linje. Som sagt, detta är endast ett företag, kanske finns andra som är bättre, men jag skulle aldrig sätta min fot på ett sådant företag igen.

Lycka till hur du än gör!

• SofieN

Tack Sötarara för ditt svar!
    Jaa jag har faktiskt hört en del som klagar och tycker vissa företag är hemska!
    Och om jag skulle jobba med det så skulle det vara på ett bra företag där man får bra betalt och att man får chans att jobba mycke.

men jag tror inte att jag vill jobba med det nu, hoppas bara att det finns nått annat roligt man kan göra ifrån hemmet! För telefonförsäljning vill jag inte jobba med:/ huvva!

MVH!

• Pastell

SofieN: Ok vad synd, om du nu ville prova på det. Lönen var dock helt ok, hade nog 108 i timman,det var några år sedan. Men som "sötasara" säger så var man tvungen senare att göra ett visst antal intervjuer för att få jobba mer osv och man kunde se statistik för hur många intervjuer varje person hade gjort som jobbat den kvällen och var man själv låg. Det stod ju inga namn eller så,men för att jämföra. 
    Hoppas du hittar ett jobb snart

• SofieN

Tack snälla Pastell!:)
    Jag hoppas också att man finner något snart:)

va hemskt det skulle va om jag bara gjort 3 och dom andra 25 intervjuer;)
    nee det va nog inget för mig, men man vet ju aldrig dyker det upp nått seriöst företag med bra betalt så skulle det kanske funka :)

Sköt om dig !! :)

MVH!

• BengtH
    Pastell skrev 2012-08-07 16:43:28 följande:

Provade på att jobba på imri ett tag, det funkade väll och fick ju timlön. Dock stod jag inte ut med att ringa och störa folk på kvällar och bara vara "jobbig" så slutade efter ett tag. Inget jag vill prova på igen.

Ganska bra beskrivning på jobbet. Hur länge jobbade du där ?

Telefonintervjuare låter bättre än telefonförsäljare, men det är bara marginellt bättre.

Man får inte vara känslig, det är väldigt psykiskt påfrestande att ringa och störa folk. Den värsta tiden att ringa är kl 17-18 då folk nyss kommit hem från jobbet, då är de trötta och irriterade. Vilka vill tala med en telefonintervjuare om sin el-leverantör eller comhem tjänster, när de ska ta hand om skrikiga barn, städa och laga kvällsmat ?

Många av frågorna är långa, tråkiga och svårbegripliga. De få som kan tänkas delta i undersökningarna  tröttnar snabbt , så det gäller att vara 100% laddad, underhållande och rapp i käften, samtidigt som man är tydlig.

Inte konstigt att det söks folk hela tiden.
Svar på tråden Telefonintervjuare någon?