• Anonym

Fick missfall - är Rh negativ och fick ingen hjälp..

Hej!

Känner att jag måste dela med mig med vad jag gått igenom..
    Har en dotter på 3 år men vill nu ha ett syskon till henne. Var inga problem med första graviditeten förutom havandeskapsförgiftning på slutet.

Barnmorskan visste att jag var Rh negativ (blodgrupp) men fick ingen spruta mot det nu när jag var gravid.
    Läste senare att om man inte fått spruta stöter kroppen bort andra barnet-men då hade det ju redan hänt..
    Så jag fick missfall i vecka 11+2 och när jag ringde till gyn akuten så sa dom "du behöver inte komma in om det är missfall" visste ju inte vad det var och hade jätteont! Plus att det forsade blod..
    Ska man verkligen klara av missfall själv?? det kan ju vara något annat fel också. 
    Fick åka in med ambulans till slut.
    Skulle fått en spruta efter missfallet så att det man inte bildar antikroppar mot barnet nästa gång. Men fick inte det.. Läste på internet om detta själv.
    Fick själv ringa runt och fixa spruta -det ska ske inom 72 timmar efterett missfall. Vågar ju inte riskera något med nästa barn.. Även om det inte är någon garanti så är det ju en liten trygghet iaf.

Ingen inne på min barnmorskeklinik visste något om rh negativ och fick ingen hjälp eller stöd.
    Det är bara att prova igen sa dom..
    Nu känner man inte något förtroende till barnmorskekliniken på min ort alls.. =(

Hoppas att barnet klarar sig vid nästa försök.
    Känner mig tom och nere nu och hoppas att ingen fler blir behandlad som mig attdom"missar2 sånt här med Rh negativ.  
    Den här sprutan fanns redan 1978 då min syster föddes och nu kan dom ingenting om detta?? Min mamma fick spruta då. 

/Susanne  

• Svar på tråden Fick missfall - är Rh negativ och fick ingen hjälp..
  • lilly2010

Måste man inte gå längre för att måsta få spruta??? Är oxå rh neg och fick vid fl...

Fick dock mf i v7-8 drygt då fostret dött tidigare, men blev gravid lyckat direkt efter det! Bär på mitt andra barn nu!! ( 3 grav) ingen spruta vid mf...??

• katalysator

Risken för missfall är ju 30-35% även om man är vaccinerad. Sannolikheten att ditt missfall berodde på att du är Rh- känns försumbar i jämförelse med det. Jag skulle nog lita mer på vårdpersonalen än på "internet" i det här fallet, men bra att du har blivit vaccinerad nu så att du inte riskerar att smittas av Röda hund och föra det vidare till ditt barn vid nästa graviditet!

• lilly2010

Har rh neg nåt att göra med röda hund??? Jag hade nämligen inte kvar de antikropparna efter barnvaccineringen..??? Så jag måste vaccinera mig nu efter grav

• katalysator
    lilly2010 skrev 2012-08-07 18:22:05 följande:
    Har rh neg nåt att göra med röda hund??? Jag hade nämligen inte kvar de antikropparna efter barnvaccineringen..??? Så jag måste vaccinera mig nu efter grav
    Nej, förlåt, det var jag som virrade till det och tänkte på att det var det provsvaret TS menade, som man ju också bör testa positiv för. Glad Rh- är något annat, så ignorera det där.

Min tanke om sannolikheten för missfall kvarstår däremot! Det kan bero på så himla mycket annat.
  • nozpa

Hej.

Vet inte om detta lugnar dig något. Men jag hade ett mf i vecka 11. Fick inte heller någon spruta då. Det krävs att man gått längre i graviditeten för att den ska behövas. Vet att läkaren pratade med mig om detta när jag kom in och hade precis fått mf.

Dock har jag fått en underbar dotter efteråt. Och hon är inte rh- och nu väntar jag andra barnet. Så du ska se att det ordnar sig. :) Man skrämmer upp sig så pass när man läser allt på internet. 

Lilly2010: Ingen aning. Tog ju prover i denna graviditet för rödahund (samt förra) och för mig är det ingen fara iaf, har kvar antikroppar. Men det kanske är individuellt?       

• Victory1

Jag är rh negative är i v. 17. Har nämnt detta för min bm men ej hört något mera om det. Ska dit igen på fredag så ska ta upp det med henne igen så det ej händer något

• RoadRunner

Nej det har inget med röda hund att göra, inget alls. Sprutan man får är Anti-D och det ska förhindra att man bildar antikroppar? Har fått sprutan vid mina båda missfall i v 9 och v 10. Sök dig till en privat klinik om du inte känner dig trygg med den öppna vården.

A clever person solves a problem. A wise person avoids it. - Albert Einstein
  • nozpa
    Victory1 skrev 2012-08-07 18:27:30 följande:
    Jag är rh negative är i v. 17. Har nämnt detta för min bm men ej hört något mera om det. Ska dit igen på fredag så ska ta upp det med henne igen så det ej händer något

Du kommer att få ta något extra blodprov under din graviditet för att kolla så att du inte uvecklar antikroppar. Men det är senare du gör det. Antar att du fyllt i att du är rh- när du var på inskrivning. Kan vara bra att nämna annars.
    Samt efter förlossningen tar dom ett blodprov ifrån navelsträngen, och visar det sig att barnet har en annan blodgrupp så får du en spruta efter förlossningen på bb sedan. :) 
  • Sussgirl
    lilly2010 skrev 2012-08-07 18:19:44 följande:
    Måste man inte gå längre för att måsta få spruta??? Är oxå rh neg och fick vid fl...

Fick dock mf i v7-8 drygt då fostret dött tidigare, men blev gravid lyckat direkt efter det! Bär på mitt andra barn nu!! ( 3 grav) ingen spruta vid mf...??
    Nu blir jag hoppfull igen. Tack för ditt svar.
  • Anonym

Är också bekymrad då jag fått 2 missfall nu på raken?? Började blöda idag:(

Svar på tråden Fick missfall - är Rh negativ och fick ingen hjälp..