• KristenTjej84

30 år, gammal eller ung?

Vad tycker ni? när man är 30, räknas man som gammal eller ung?

Jag har hört att det finns ett nytt uttryck, 30 är det nya 20:D håller ni med?

• Svar på tråden 30 år, gammal eller ung?
  • Kjellgren

"30 är det nya 20" låter lite - barnsligt. Varför så rädd för att vara vuxen? Är det ansvaret? Att man inte kan skylla på mamma och pappa? Att man måste lite på sig själv? Att man själv måste forma sitt liv? 

Hur kommer det sig att det anses som positivt att INTE vara vuxen? Att vara vuxen innebär förvisso ansvar men också självständighet och erfarenhet.

Ta mig tusan - inte en chans att jag vill vara "ung" igen! 

/Vuxen och stolt 

• odd thingy

När man blir 30 brukar man väl säga "Enda gången jag kommer kallas ung nu är om jag dör."

• KristenTjej84
    odd thingy skrev 2012-08-07 22:33:39 följande:
    När man blir 30 brukar man väl säga "Enda gången jag kommer kallas ung nu är om jag dör."
    Haha, för gammal för att leva men för ung för att dö:D

• YummyMami
    Anova skrev 2012-08-07 22:31:47 följande:
    Syftar du på dagen efter?

Bakis är dagen efter, syftar på att ålder känns vart efter dagsläge.
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Anova
    Kjellgren skrev 2012-08-07 22:32:59 följande:
    "30 är det nya 20" låter lite - barnsligt. Varför så rädd för att vara vuxen? Är det ansvaret? Att man inte kan skylla på mamma och pappa? Att man måste lite på sig själv? Att man själv måste forma sitt liv? 

Hur kommer det sig att det anses som positivt att INTE vara vuxen? Att vara vuxen innebär förvisso ansvar men också självständighet och erfarenhet.

Ta mig tusan - inte en chans att jag vill vara "ung" igen! 

/Vuxen och stolt 

Tycker att det låter så tråkigt att gifta sig, skaffa barn, skaffa hus osv. Mycket som är vuxet är så tråkigt. 

Jag betalar mina egna räkningar, jag flyttade hemifrån från 14 år sedan. Det behöver inte betyda att jag är speciellt vuxen.
  • stjärnmamman

Jag tycker det beror lite på  var någonstans i livet man befinner sig

och med risk för att  få påhopp nu så kan jag ge lite exempel

en 30åring som fortfarande bor hemma med mamma och pappa-gammal
    en  30 åring som har barn i lågstadieåldern och kanske äldre-ung

• Kjellgren
    Anova skrev 2012-08-07 22:45:42 följande:

Tycker att det låter så tråkigt att gifta sig, skaffa barn, skaffa hus osv. Mycket som är vuxet är så tråkigt. 

Jag betalar mina egna räkningar, jag flyttade hemifrån från 14 år sedan. Det behöver inte betyda att jag är speciellt vuxen.
    Det är det som är så bra med att vara vuxen - man kan själv bestämma hur roligt, eller tråkigt, livet ska vara.

Nåja, vissa begränsningar har vi alla men begränsningarna blir färre när man är vuxen (för att som regel öka när man blir gammal och kroppen inte orkar lika mycket som tidigare).
  • Anova
    Kjellgren skrev 2012-08-07 22:53:07 följande:
    Det är det som är så bra med att vara vuxen - man kan själv bestämma hur roligt, eller tråkigt, livet ska vara.

Nåja, vissa begränsningar har vi alla men begränsningarna blir färre när man är vuxen (för att som regel öka när man blir gammal och kroppen inte orkar lika mycket som tidigare).

Jag ser ingen skillnad i vad jag gjorde på högstadiet/gymnasiet och vad jag gör nu.. Förutom att jag har fler räkningar och inga regler, och jobbar lite mer. Annars ingen skillnad för min del 14 och 34 är ungefar det samma. 

Visst, man får bestämma hur roliga man vill ha det då man är "vuxen", men betyder det då att man ska göra vuxna saker? Är det du vuxet att vara uppe till kl 3:30 och lyssna på musik för att man känner för det? (skillnaden var då jag var 14 fick jag smussla med musiken, nu bryr sig ingen). 
  • Tonårsmamman1
    Anova skrev 2012-08-07 23:13:38 följande:

Jag ser ingen skillnad i vad jag gjorde på högstadiet/gymnasiet och vad jag gör nu.. Förutom att jag har fler räkningar och inga regler, och jobbar lite mer. Annars ingen skillnad för min del 14 och 34 är ungefar det samma. 

Visst, man får bestämma hur roliga man vill ha det då man är "vuxen", men betyder det då att man ska göra vuxna saker? Är det du vuxet att vara uppe till kl 3:30 och lyssna på musik för att man känner för det? (skillnaden var då jag var 14 fick jag smussla med musiken, nu bryr sig ingen). 
    Oj, att vara fjortis när man är över 30 känns inte så moget eller kul heller för den delen.  
  • Anova
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-07 23:35:38 följande:
    Oj, att vara fjortis när man är över 30 känns inte så moget eller kul heller för den delen.  

Hellre fortfarande tonåring och ha kul, än att ha tråkigt och vara vuxen. Vad är att vara mogen?

Fjortis är jag nog inte.. Jag tror inte ens det går att vara fjortis i min hemstad.   
Svar på tråden 30 år, gammal eller ung?