• Like a Bird

Hade ni som förälder velat veta om barnet skulle göra abort

Hej.
    Jag är gravid och 19 år.
    Bor hemma men är mest hos vänner och så men träffar mina föräldrar flera gånger i veckan och har alltid haft en bra relation till min mamma.

Hade ni som förälder blivit besviken om ert barn inte berättade för er när hon skulle göra en abort?

Vet inte om jag vill berätta för min mamma är rädd för att hon ska bli sjukt hispig och göra allt värre.

Men sen vill jag inte göra henne helt besviken. Hon kanske känner att jag inte kunnat prata med henne om allt och så sen om hon får reda på det. (lär komma fram för eller senare)

Vad hade ni velat att ert barn gjort?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade ni som förälder velat veta om barnet skulle göra abort
  • Perzika

Det spelar ju ingen roll vad din mamma tycker, det är din kropp, ditt beslut. Men jag tror verkligen hon skulle uppskatta om du berättade för henne. Jag tror att hon bara kommer göra allt för att stötta dig.

• acure

Du känner nog din mamma bäst och hur hon skulle reagera men jag tror absolut att hon skulle uppskatta att du talade om det för henne. Särskilt då du skriver att ni har bra kontakt. Kanske för det er ännu närmre varandra? Du kan få ett stöd från henne som vänner/pojkvän inte kan erbjuda i alla lägen.

En abort kommer alltid finnas med dig och en förälder att prata med om det hela kan aldrig vara fel. Du kanske inte vill prata så mycket om det nu, men om tio år kanske det känns annorlunda.

Gör det som känns bäst i ditt hjärta, utgå därifrån så kommer det också vara rätt för din mamma. Hon vill definitivt alltid ditt bästa! :)

• Snusklubba

Jag hade inte blivit besviken, men jag hade ändå velat veta. För att stötta min dotter och det skulle vara ett tecken på att något oss emellan skulle gått fel om hon kände att hon inte kunde vända sig till mig i en situation hon finner jobbig för att hon tror att jag skulle skälla eller bli arg på henne.

• Sux

Min mamma och jag står varann väldigt nära så vad det än gäller och avsett hur hon reagerar så berättar jag allt!

• Pissenisse

Jag hade absolut inte velat veta om min dotter väl hade bestämt sig. Eftersom jag hade varit emot det.
    Och det hade varit svårt att komma över för mig. Så för att undvika att hon skulle känna press o skuld så hade det varit bäst om det vore hemligt.

Om det hade varit något jag hade kunnat leva med så skulle jag absolut velat veta och få vara med. 

• Khaleesi

Jag hade velat veta, eftersom jag hade sett det som ett tecken på att min dotter har förtroende för mig. Men eftersom jag ändå tycker att aborter är privata så har jag full förståelse för om hon inte skulle säga något. Jag förväntar mig inte att mina döttrar ska berätta om när de blir av med oskulden eller liknande saker heller. Vissa saker räknar jag med att de hellre delar med sin bästa vän än med mamma.

Om du är rädd att din mamma ska bli sjukt hispig så kan du lika gärna låta bli att berätta.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Lufsan

Jag hade väl velat veta men bara för att kunna finnas med som stöd. Något sånt ska man inte behöva gå igenom ensam. Men det finns ju ingen anledning att bli arg om du inte berättar. 

En dag i sänder.
  • FruSen

Jag hade absolut önskat att min dotter kunde berätta för mig att hon skulle göra en abort. 
    Själv hade jag aldrig kunnat berätta för mamma om jag var tonåring och skulle göra abort. Kunde knappt berätta för henne att jag fått mens. Vi har en knepig relation tycker jag. Vill inte att det ska bli så mellan mig och min dotter. Min dotter ska kunna komma till mig vad det än gäller. Och jag vill finnas där för henne som stöd och någon hon alltid kan vända sig till om vad det handlar om.

• Lufsan

Men det viktigaste är inte vad din mamma vill utan vad du vill! Vad som känns bäst för dig. Berätta inte bara för att hon kanske känner sig ledsen annars. Det är något du ska göra för att du vill. 

En dag i sänder.
Svar på tråden Hade ni som förälder velat veta om barnet skulle göra abort