• LinneaEleonora

    Vill komma vidare med potträningen

    Hej.

    Sonen har gått på pottan till och från sedan han var nio månader ca. Nu i sommar har han fått gå naken så mycket som möjligt vilket har fungerat ganska bra. Han känner oftast själv när han behöver gå men ibland kommer det på golvet eller i soffan (suck).

    Nu undrar jag hur vi ska komma vidare? När låter man de gå utan blöja när man åker och handlar t.ex. Känns jobbigt med kiss i bilen eller affären. Tips? När kan de börja sova utan blöja på natten?

    Han gillar inte att man tjatar om att gå så det bästa är att  han får känna efter själv. Ibland kan man leka honom till pottan. 

  • Svar på tråden Vill komma vidare med potträningen
  • cosinus

    Min dotter är precis fyllda 2 och vi tog beslutet att plocka blöjan helt i början på sommaren för att hon inte skulle bli förvirrad och osäker på om hon hade blöja. Har haft kisskydd i vagnen, i bilen o s v och även under rumpan på henne i kundvagnen på Ica :) Då en av storebröderna är sängvätare får vi speciella underlägg att ha i sängen åt honom och jag har använt ett av dessa (det har dock aldrig blivit nerkissat)

    Pottan är alltid med i bagaget på bilen och under vagnen och det funkar faktiskt över förväntan men att åka hemifrån utan potta är ingen bra ide.

    Natten däremot väntar man tills blöjan är torr, iaf när de är så här pass små. Det är inget de direkt styr själva. Hon som är 2 nu sover utan blöja och har absolut inga olyckor. Han som är 4 är för det mesta torr och han som är 6 kissar varje natt utan att ö h t vakna (dock vägrar han blöja så det har han inte). Så natten är något helt annat än dagen.

  • kossi

    Ehhh,hur gammal är han?
    Varför så bråttom?
    Han lider nog inte av att ha blöja ett tag till.
    Men om ni vill ha onödigt merjobb att torka kiss hela tiden så var så god.
    Pojken är inte mogen än för att gå på pottan.
    Den tiden kommer automatiskt och går inte pressa fram

  • LinneaEleonora
    kossi skrev 2012-08-07 23:58:59 följande:
    Ehhh,hur gammal är han?
    Varför så bråttom?
    Han lider nog inte av att ha blöja ett tag till.
    Men om ni vill ha onödigt merjobb att torka kiss hela tiden så var så god.
    Pojken är inte mogen än för att gå på pottan.
    Den tiden kommer automatiskt och går inte pressa fram
    Han fyller tre i november. Varför dra ut på det? Klart han inte lider men föredrar att inte börja i vinter. Han har som sagt inga problem med att kissa och bajsa på pottan. 

    Får jag fråga varför du ens kommenterar om du ändå inte kan bidra med något positivt? Om han har kissat och bajsat i pottan i över ett år så känns tiden ganska mogen för att gå vidare ett steg. VI är väl inte födda med blöja eller? Sköt ditt och sluta lägga negativa kommentarer på andra! 
    cosinus skrev 2012-08-07 23:56:05 följande:
    Min dotter är precis fyllda 2 och vi tog beslutet att plocka blöjan helt i början på sommaren för att hon inte skulle bli förvirrad och osäker på om hon hade blöja. Har haft kisskydd i vagnen, i bilen o s v och även under rumpan på henne i kundvagnen på Ica :) Då en av storebröderna är sängvätare får vi speciella underlägg att ha i sängen åt honom och jag har använt ett av dessa (det har dock aldrig blivit nerkissat)

    Pottan är alltid med i bagaget på bilen och under vagnen och det funkar faktiskt över förväntan men att åka hemifrån utan potta är ingen bra ide.

    Natten däremot väntar man tills blöjan är torr, iaf när de är så här pass små. Det är inget de direkt styr själva. Hon som är 2 nu sover utan blöja och har absolut inga olyckor. Han som är 4 är för det mesta torr och han som är 6 kissar varje natt utan att ö h t vakna (dock vägrar han blöja så det har han inte). Så natten är något helt annat än dagen.
     Jo jag har också funderat på att skaffa en ring till toaletten. Har ni en sådan? Han får också gå ut och kissa på gräsmattan när vi är hemma. Hur är er dotter när ni nämner pottan? Gillar hon den eller går det i perioder? Tar ni eller hon initiativet när det är dags? Jag tror han är torr tills han vaknar och att han kissar då. Vi springer ju inte upp och sätter honom på pottan precis på mornarna.
  • Tainted

    låt han gå i blöja ett par månader tills han glömmer att det funkar att kissa på sig i soffan eller vartsom helst och gör ett nytt försök senare? Är ju extremt sällan de är mogna vid den åldern att kontrollera sin blåsa så

  • LinneaEleonora
    Tainted skrev 2012-08-08 00:17:05 följande:
    låt han gå i blöja ett par månader tills han glömmer att det funkar att kissa på sig i soffan eller vartsom helst och gör ett nytt försök senare? Är ju extremt sällan de är mogna vid den åldern att kontrollera sin blåsa så



    Problemet är inte att han inte kan kontrollera sin blåsa. Innan inskolning på förskolan var han torr dagtid men eftersom de inte haft tid att prioritera och uppmuntra pottan gick det tillbaka. Varför inte uppmuntra honom till att sluta med blöja om det går? Skriver dessutom i kategorin EC och söker svar från de som har samma inställning till att bli torr som jag.

    Visst kan jag skita i att uppmuntra honom och låta honom gå i blöja tills jan blir fyra men frågan är varför han skulle vilja det??
  • Tainted
    LinneaEleonora skrev 2012-08-08 00:27:58 följande:



    Problemet är inte att han inte kan kontrollera sin blåsa. Innan inskolning på förskolan var han torr dagtid men eftersom de inte haft tid att prioritera och uppmuntra pottan gick det tillbaka. Varför inte uppmuntra honom till att sluta med blöja om det går? Skriver dessutom i kategorin EC och söker svar från de som har samma inställning till att bli torr som jag.

    Visst kan jag skita i att uppmuntra honom och låta honom gå i blöja tills jan blir fyra men frågan är varför han skulle vilja det??
    Ah, missade kategorin. Jag har ingen anin om vad EC är, eller hur potträning ska/skulle gå till när jag ensamstående fick för mig när dottern var nyss fyllda 1, att jag kan ju plocka bort blöjan nattetid iaf. Fick senare höra att det var ju tvärtom man skulle göra.. börja på dagen :) dock så verkade hon mogen och det tog inte mer än ett par veckor så var hon totalt blöjfri. Min poäng är iaf att även om dom vill, så är dom väl inte mogna för det för tidigt helt enkelt om man onte praktiserat det från start och dom aldrig fått veta vad det är att ha blöja på sig?
  • kossi

    Kanske inte var så bra att börja så tidigt.
    Då är det nog svårare att bryta ett invant mönster.
    Tycker ni ska fortsätta hemma tills han inte gör så mycket olyckor längre.
    Sen kan man börja med att sluta med blöja utanför hemmet.
    Men jag förstår att ni är otåliga,som började med det när han vara var 9 månader.
    Min dotter tog vi av blöjan på när hon var 3.5 år,tog 2 veckor att bli " rumsren" och efter dessa 2 veckor slutade hon på natten också.
    Så 3 veckors tid att bli helt blöjfri.
    Tror att barnets förstånd måste vara ikapp innan man kan förvänta sig att de ska klara det.

  • Numminen
    kossi skrev 2012-08-08 00:33:14 följande:
    Kanske inte var så bra att börja så tidigt.

    Då är det nog svårare att bryta ett invant mönster.

    Tycker ni ska fortsätta hemma tills han inte gör så mycket olyckor längre.

    Sen kan man börja med att sluta med blöja utanför hemmet.

    Men jag förstår att ni är otåliga,som började med det när han vara var 9 månader.

    Min dotter tog vi av blöjan på när hon var 3.5 år,tog 2 veckor att bli " rumsren" och efter dessa 2 veckor slutade hon på natten också.

    Så 3 veckors tid att bli helt blöjfri.

    Tror att barnets förstånd måste vara ikapp innan man kan förvänta sig att de ska klara det.



    Hur menar du att det är svårare att bryta ett invant mönster om man börjar tidigt? Jag hänger inte riktigt med där?

    Till TS: jag har två barn som blivit blöjfria dagtid mellan 2 och 2,5 år. Vi började som ni, att vara blöjfri hemma och utökade sommartid när det är lite enklare med kläder och så. Vi gjorde det till en kul grej att alla måste kissa innan vi tex skulle gå ut eller åka bil. Packade med många ombyten men de behövdes sällan. Inomhus lät jag först sonen gå naken men upptäckte att det funkade bättre med kalsonger på. Har inga konkreta tips men lycka till, jag tror säkert det lossnar snart!
  • cosinus
    LinneaEleonora skrev 2012-08-08 00:14:11 följande:
      Jo jag har också funderat på att skaffa en ring till toaletten. Har ni en sådan? Han får också gå ut och kissa på gräsmattan när vi är hemma. Hur är er dotter när ni nämner pottan? Gillar hon den eller går det i perioder? Tar ni eller hon initiativet när det är dags? Jag tror han är torr tills han vaknar och att han kissar då. Vi springer ju inte upp och sätter honom på pottan precis på mornarna.
    Jo vi har en toaring men den är väldigt sällan använd. Äldsta dottern använde den lite men killarna har inte gillat alls utan suttit utan från 3 år och yngsta är bara 2 och vill som sagt inte än.

    Jag har inte gett någon av mina barn så mycket val när det gäller pottan. Jag har inte frågat om de vill eller behöver kissa innan vi åker någonstans utan sagt att nu försöker vi kissa. Sen är det aldrig krav på att det ska komma något men de ska prova iaf och sitta en stund alternativt då prova på gräsmattan. Killarna har tyckt det varit väldigt kul att vattna olika buskar då är inte frågan om han vill kissa eller "vilken buske ska vi prova ge kisset till nu"

    Men jag skulle ta bort blöjan helt och försöka få kissrutiner, han är ändå så pass stor att det borde kunna finnas förutsättningar att lyckas och utan blöja så blir det aldrig några tveksamheter från barnets sida om det behöver säga till eller inte.

    Lycka till och på morgonen kan du ju känna efter om blöjan är torr så fort han vaknar, är den det så är det ju bara att ta bort den på natten också och vara snabb på morgonen.
  • LinneaEleonora

    Han ar gått hela dagen utan blöja och utan någon olycka :) sitter i bilen nu och för ovanlighetens skull somnade han. Får hoppas att han inte vaknar när vi tar på blöjan för det känns inte så säkert att låta honom sova utan. Ska bli spännande att se hur det går imorgon.

Svar på tråden Vill komma vidare med potträningen