• Vickepicke

Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?

Hej! Är inne på min 2:a behandling med Gonal-F (har pco) och är nyfiken på hur många behandlingar ni genomgick innan ni plussade? Var på Sophiahemmet igår och fick starta med primolut-nor igen innan Gonalen "sätts in". Känns lite surt att man får börja om på lägsta dosen Gonal (men jag förstår ju varför).

• Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?
  • jagvill85

Hej VickePicke! Jag har inget svar pa din fraga Glad Men jag tänkte fraga dig hur det gick med din första behandling? Du skriver att du är inne pa din andra, fick du äl redan pa den första? Under hur manga dagar tog du sprutorna och vilken dos?
    Har själv pco och svara ej pa pergo sa fick idag utskrivet gonal-f. Undrar hur det kommer att funka...Skall börja i september.
    Skulle gärna ocksa läsa lite kommentarer fran andra med gonal-f erfarenhet Flört

• Vickepicke

Hej!
     Första behandlingen fick jag äggblåsa på 18 mm och en på 16 mm, fick sedan spruta (75 enheter) i tre dagar till för att de skulle växa till sig ytterligare och sedan Ovitrelle. Mådde skitdåligt av Ovitrellen, trodde jag var gravid (en dålig graviditet..) men fick mens exakt 14 dagar efter Ovitrelle.  
    Nu äter jag Primolut-Nor för att få blödning och sedan kör jag igång med Gonalen igen (börjar då på 50 för att stegvis öka) Håll tummar och tår! :o) 

• Vickepicke

Hej!
    1:a sprutan cd 5. Är inne på cykeldag 10, ska på vul imorgon för att se om det hänt något. Är så sjukt sugen på bebis just nu så jag längtar ihjäl mig efter ett positivt resultat av behandlingen! Är det någon som vet om man bara "kör på" med Gonal-F ifall man inte blir gravid, alltså att man då börjar på cd 5, som inte är stimulerad cykel..? Eller måste man vänta (som med Pergotime)

• Pimme

Hej hej! Jag har pco och har kört några omgångar gonal-f. Tror jag är inne på min femte nu eller nått.  Jag börjar på cd2 (som var i onsdags) med 62,5 E och ska in på VUL redan cd 8 den här gången. Vi har ökat dosen sen de tidigare gångerna (har kört 50E) + att jag hade naturlig äl förra cykeln så därför ska jag in lite tidigare. Sen fortsätter jag gå på VUL tills en äggblåsa är tillräckligt stor, då får jag ovitrelle, sen är det bara att köra. Blir det ingen befruktning får jag mens och sen börjar jag om på cd 2 med gonal-f.
    Jag har fått äl varje gång, men en av gångerna blev jag sjuk och kunde inte fullfölja hela kuren och en annan gång kom jag till gyn och hade redan ägglossat, så det är egentligen bara två gånger jag har haft ordentlig äl (alltså när jag vetat om när den blir) och de gångerna har det inte blivit nått. Men min gyn säger att det är bara är typ 10 % chans för befruktning vid varje gång man prickar in samlag + äl, alltså även för "friska" människor.

• Vickepicke

Oj, bara 10% chans! Låter oerhört lite tycker jag. Funderade just på varför jag inte blev gravid förra omgången, trots ägglossning och en massa sex.
    Jag var i alla fall på ul i torsdags, men inga blåsor hade blivit större, så nu är dosen på 75, och in på ul igen på tisdag. Hoppas, hoppas, hoppas!!
    Jag frågade min läkare om man fortsätter med Gonalen ifall man får mens, och det gör man tydligen, vilket känns bra. Hade varit supertrist att få vänta. Frågade även om Ovitrellen är ett måste, och det är den tydligen inte heller, men man tar den för att få en exakt tidpunkt på ägglossningen.

• Aria

jag har kört gonal f i 16 dagar nu utan minsta resultat, i dagar 37,5 och sen i 4 dagar har jag kört 75, men inte det heller har gett någonting...

börjar fundera på att själv höja bara för att jag blir så frustrerad, på vilken dag växte era äggblåsor?

• Pimme

Har idag varit på VUL på cd8. Tar 62,5 E sedan cd2. Ingenting hade hänt, det brukar inte hända nått så här tidigt för mig. Ska in igen på fredag och kolla, hoppas nått hänt då iaf. Tycker jag känner av äggstockarna idag iaf :)

Aria: Tycker inte du ska höja själv, det är ju en hårfin gräns mellan lagom och för mycket. Du vill absolut inte bli överstimulerad. För det första får man sexförbud och för det andra har jag hört att det kan göra väldigt ont och att man kanske får vänta flera månader innan man kan börja igen. Dessutom blir det svårt om du ska göra fler omgångar om du gör nått läkaren inte vet om.

Vickepicke: Hur gick det på VUL??

• Vickepicke

Hej! Jo, det hade hänt lite sen sist. 1 äggblåsa hade växt till sig till 12 mm (på 6 dagar). Därför ska jag in imorgon igen och kolla om den vuxit till 16, sen skulle jag eventuellt ta Ovitrellen redan imorgon, men detta reagerade jag lite på, för är det inte lite tidigt? Sist var äggblåsan i alla fall 18 mm när jag skulle ta Ovitrellen. Nåja, jag får se imorgon som sagt.
    Aria: Jag tycker precis som Pimme att du inte ska höja själv, det kan gå åt pipan och du blir överstimulerad och kanske får sexförbud. Ha tålamod! (Min gyn sa till mig igår att "när man håller på med detta så måste man ha en stor portion tålamod")

Svar på tråden Hur många Gonal-F behandlingar innan gravid?