• Anna83 m Juline och Vincent

Vilket äppelträd?!

Jag vill plantera ett äppelträd hemma i trädgården! Men vi har inte så stort så nu undrar jag vilket träd ska jag välja? Ett träd som inte blir gigantiskt, som har äpplen som är goda att både baka på och äta som dem är,och som inte har mjöliga äpplen! Jag avskyr dem mjöliga äpplena!

• Svar på tråden Vilket äppelträd?!
  • Lena

Välj ett familjeträd där 2-3 olika sorter är ympade på en svagväxande stam.

• mannehund

Familjeträden är tyvärr många som får problem med. Men ett äppleträd med t.ex B9 stam är ämnat att bli mindre till växten, det brukar stå på etiketten på handelsträdgården vilken stam det är. Fredrik är en relativt ny sort som är motståndskraftig mot sjukdomar och har goda äpplen. Den är framtagen ur Aroma som många brukar tycka om. Ska du bara plantera ett träd så bör du ha lite koll på vad dina grannar har eftersom pollinering av äpplen inte alltid är självklar. Vi köpte ett Sävstaholm när vi satte lite nya fruktträd för några år sedan, för den går bra med flera andra sorter. 

• Pion06

Jag kan tipsa om James Grieve. Det är svagväxande o blir inte så stort o många tycket det blir goda äpplen. Dessutom bär det frukt tidigt (på vårt träd då det var 6 år, vi hade haft det i två år då) Fin rosa blomning oxå.

• Pyttismamman

Vi har ett Aroma-träd och ett Ingrid Marie. Vi valde de sorterna eftersom Aromaäpplen är dotterns favorit och Ingrid Marie skulle passa bra ihop med det.

Svar på tråden Vilket äppelträd?!