Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Köper ni begagnade böcker

På antikvariat möjligen men då ska det vara speciella böcker.

Jag anser att det är spöstraff på hundöron därför går begagnat oftast bort.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag

Det verkar vara många som köper begagnat. Jag måste fråga: hur står ni ut med åsynen av misshandlade böcker? Sånt gnisslar ju i själen!

• Regnig måndag
    Khaleesi skrev 2012-08-09 08:40:22 följande:
    Nu ska du få höra. Mitt bästa antikvariatsfynd var en sprillans ny latisk grammatikbok - exakt likadan som den jag hade på gymnasiet. Jag blev överlycklig när jag hittade den (för 20 spänn) , för det innebar att jag kunde få behålla min älskade grammatik som andra elever haft i säkert 20 år före mig, och som var full med klotter och lustiga kommentarer och färg. Vid terminens slut fick skolan in en ny och fräsch och ren bok, och jag fick behålla mitt underbara bruksexemplar. Den har fortfarande hedersplatsen på språkhyllan i mitt bibliotek!

Men det är väl som med heminredning. Jag tycker att det bara är fint om man ser att böcker har blivit lästa och använda, på samma sätt som jag tycker att det bör synas i ett hem att någon bor där.

Praktutgåvor av böcker bör vara hela och rena och blanka om bladen, men skönlitteratur och faktaböcker kan gott få ha lite hundöron och kommentarer i marginalen.
    Du behöll den misshandlade och gav bort den nya? Jisses, det gnisslar att bara läsa...

Böcker ska läsas men de ska inte hundöras, klottras, brytas eller misshandlas i största allmänhet.
    Är det bara jag som ser symboliken att man misshandlar kunskap? Kunskap ska man vara rädd om.
  • Regnig måndag
    Björnmossa skrev 2012-08-09 08:44:59 följande:
    Jag köper bara de som är i bra skick.

Men det finns en annan aspekt också. Ofta köper jag böcker som jag älskade som liten men inte ägde själv, såna jag lånat på bibliotek eller som mamma och pappa hade. En sån bok kanske jag har läst 10-20 gånger. Då vill jag inte ha ett sprillans nytt ex i hyllan, jag vill ha ett som ser läst ut eftersom det bättre speglar min relation till boken.

Kan också handla om att jag vill ha originalutgåvan och inte nytrycket, alltså om originalutgåvan är från 80-talet och så har det kommit ett nytryck med ny framsida och så. Då vill jag ha den gamla.

Selma Lagerlöfs samlade verk köper jag mycket hellre i gamla fina halvfranska band än i toapapperspocket på bokrean. De brukar inte vara klottrade i heller.

De gånger jag haft begagnad kurslitteratur har jag haft stor hjälp av att andra redan strukit under det viktigaste.
    Ungefär som för mig då utom att jag aldrig köper barnböcker, det skulle jag aldrig stå ut med. Det är en sak om de slits hemma men aldrig att jag står ut med andras misshandel.

Kurslitteratur har jag aldrig köpt begagnat. Jag skulle ha retat mig på att det varit understrykningar och inte sett hjälpen. Det tog drygt ett år innan jag klarade av att göra det själv...
  • Regnig måndag
    Björnmossa skrev 2012-08-09 18:58:21 följande:
    Förstår att du aldrig fått Danielle Steels samlade verk i julklapp av välmenande släktingar
    Mhä... Vad har du för släktingar? Tungan ute
    Mina skulle ärligt inte ens komma på tanken.

Det skulle möjligen ha varit ex-svärmor som ramlat över något "fynd" men jag tror att hon instinktivt insåg att jag inte skulle uppskatta sånt, istället fick jag sånt "skräp" som ingen annan ville ha. Tex en skatt bestående av böcker tryckta runt 20-talet av en en massa ryska författare jag aldrig hört talas om. Spännande var det. Glad blev jag och ex-svärmor skakade bara på huvudet.
  • Regnig måndag
    AnnaGreta 378 skrev 2012-08-10 01:05:54 följande:

Jag tycker mycket om att böcker är älskade och lästa (eller misshandlade enl. dej).
    Böcker ska användas, inte vara en prydnadsgrej i hyllan.
    Visst ska böcker användas men man ska vara försiktig med dem.
    De enda böcker jag tycker är ok att de är slitna är mycket gamla biblar.
Svar på tråden Köper ni begagnade böcker