Inlägg från: JuliaLy |Visa alla inlägg
  • JuliaLy

Köper ni begagnade böcker

Jag köper gamla böcker på loppisar och second hand affärer.
    Men det är GAMLA böcker, de nyaste är från typ 1930 talet.
    Den äldsta jag har är från 1820-30 nån gång.
    Jag köper dem för att jag gillar utseendet på dem. De skall inte läsas utan endast användas som prydnad.

Får jag tag i böcker som har fina gulnade blad men en tråkig "pärm" så sliter jag ut papperna och använder till diverse pyssel..

Men jag skulle nog aldrig gå och köpa en bok på loppis eller liknande i syfte att läsa den....

• JuliaLy
    Khaleesi skrev 2012-08-09 10:13:35 följande:
    Om du ändå köper gamla vackra böcker så tycker jag att du ska unna dig att läsa i dem också. Böcker av typen "Kvinnans handbok för hemmet", "Husmoderns kokbok" och liknande är mycket underhållande att läsa. Särskilt kapitlen om samlevnad och barnuppfostran.

Det är dem säkert. ¨

Har än så länge inte köpt någon sådan bok.
    Det är mycket gamla biblar, psalmböcker. De äldsta kan jag inte läsa p.g.a. den stilen den är skriven/tryckt i. Sen är där några utländska böcker också, t.ex. en fransk medecinbok från 1870-talet..
    Så, än så länge, har jag inga böcker som jag kan/vill läsa.
  • JuliaLy
    Pimpinellan skrev 2012-08-09 14:05:40 följande:

Å,en like! FörvånadGladJag samlar på antika religiösa skrifter och det enbart p.g.a utseendet! De är dessutom billiga som rackarns för många vill inte ha dem. Äldsta är en psalmbok från makens släkt sen 1820. Men även barnböcker och andra böcker har jag hittat genom åren på loppis,nu senast en läsebok för 5:- från 1908. Nånstans där går min gräns,en del är yngre också.

Ja visst är det härligt med dessa gamla, slitna böcker..
    Många av dem luktar ju desto mindre härligt men lukten släpper ju med tiden

Jag fick tag i 2 böcker ur en serie som heter "sverige ungdom", 1922 och 1923. De var inte alls roliga på utsidan men bladen är gulnade och där är massor med gamla annonser, kyrkoscheman och andra tidningsartiklar. Jättekul att skumma igenom sidorna faktiskt.. Nu pryder en del av boksidorna en bordsskiva, ska bara lackas också så det tål lite slitage sen har jag ett väldigt fint och helt unikt bord.
  • JuliaLy
    Pimpinellan skrev 2012-08-10 13:59:49 följande:
    Jag har köpt gamla veckotidningar också,de nyaste från runt 1934 och annonserna och reklamen är ju oslagbart roliga!  Bilderna så vackra,hela upplägget fint. Receptböcker med sköldpaddssoppa och sånt är också kul,en bok riktar sig till "unga mammor" och inrymmer stickbeskrivningar på bebiskläder anno 1921 och diverse annat kul. Vilka fynd gamla böcker kan vara,jag hittar nåt nästan varje gång. Men ta sönder böcker!? Jaja,blir det fint så kanske,men det skulle svida här!

Jag har fått tag i en del gamla tidningar och tidsskrifter också. Och de ska också användas till pyssel och en del ska bli en fondvägg är det tänkt. Vissa böcker köper jag för att de är fina att titta på och vissa för att bladen är fina att titta på. Och man ser ju bladen lättast om de visas upp på olika sätt
Svar på tråden Köper ni begagnade böcker