Regnig måndag skrev 2012-08-09 08:32:04 följande:
Det verkar vara många som köper begagnat. Jag måste fråga: hur står ni ut med åsynen av misshandlade böcker? Sånt gnisslar ju i själen!
Nu ska du få höra. Mitt bästa antikvariatsfynd var en sprillans ny latisk grammatikbok - exakt likadan som den jag hade på gymnasiet. Jag blev överlycklig när jag hittade den (för 20 spänn) , för det innebar att jag kunde få behålla min älskade grammatik som andra elever haft i säkert 20 år före mig, och som var full med klotter och lustiga kommentarer och färg. Vid terminens slut fick skolan in en ny och fräsch och ren bok, och jag fick behålla mitt underbara bruksexemplar. Den har fortfarande hedersplatsen på språkhyllan i mitt bibliotek!
Men det är väl som med heminredning. Jag tycker att det bara är fint om man ser att böcker har blivit lästa och använda, på samma sätt som jag tycker att det bör synas i ett hem att någon bor där.
Praktutgåvor av böcker bör vara hela och rena och blanka om bladen, men skönlitteratur och faktaböcker kan gott få ha lite hundöron och kommentarer i marginalen.