• Anonym (rädd)

Jag har helicobakterier i magen.....snälla hjälp

Ja, tjejer, nu vet jag varför jag har jämt ont i magen och inte kan äta.....Jag har helicobakterier i magen, som orsakar magsår och även magcancer. MEN MER VET JAG INTE. Kan någon här hjälpa mig????? Vad betyder detta mer exakt? Kanske någon sjuksköterska här som kan ge mig några råd?

Jag har fått läsa att man inte skall dricka alkoholl, röka , dricka kaffe, äta kryddat,...alltså allt detta älskar jag ju!!!!!

Jag har inte hittat något på internet om de här bakterierna. Kan någon...snälla......om ni vet...berätta lite om vad detta innebär för mig? Jag har tid hos läkaren om 3 veckor bara!

tusen tack

• Svar på tråden Jag har helicobakterier i magen.....snälla hjälp
  • Skusan

Har du inte fått behandling för det än om dom vet att du har helicobacter? För du ska antibiotikabehandlas för det. Det går inte över av sig själv...

www.vardguiden.se/Article.asp

Sen finns det massor mer på nätet att läsa...

Lycka till och hoppas du snart blir bättre!

• Anonym (rädd)

tack snälla ni! Jag skall kolla nu snart. Så bra att ni finns! Kram på er alla!

• Anonym

Snälla, kan du berätta hur du mår, när jag läser på internet om det här så låter det nämligen som om jag har drabbats av samma sak. Är spänd, svullen, mår illa och har haft kramp i magen under några dagar.... Är adopterad, så kanske beror det på något som kommit tidigt i livet...

• Anonym (rädd)

jag är så smal fast jag äter hela tiden! Jag har bara 50 kg och känner mig allmänt trött, är blek. Jag kan inte äta på morgonen, jag mår ofta illa. Jag är uppvuxen i Öst Europa, så det kan vara därför, här i Sverige är det nämligen mkt sällan man har det. Därför var det svårt att få göra alla prover, ingen som ville undersöka mig ytterligare, alla sa bara att det är inget farligt....Men nu äntligen vet jag vad jag har, hoppas bara att det inte är så allvarligt än och att jag kan behandla det med antibiotika.

Gå på vårdcentralen och gör alla prover. Jag glömde säga att jag har en frukansvärt klåda på hela kroppen, det är nämligen provocerad av den här bakterien oxå.

lycka till!

• Anonym

Tack för informationen. Det låter till viss del som det jag också har, men jag inte klåda ohc har inte gått ner i vikt.... har dock problemet att ingen läkare tycker att det verkar vara något problem.!
    Jag önskar dig all lycka till- försök att inte vara för orolig, då blir du bara sämre Stor KRAM

• Anonym (rädd)

någon mer som har haft helikobakterier i magen och fått behandling? vet ni om det finns någon samband med vätska i fossa Douglasi? Nu menar jag ni som är medicinutbildade eller kanske ni som har haft detta problem....Jag vet dock att det inte är så vanligt.

men man hoppas på ett svar!

• Anonym

hmmm...är den där bakterien så farlig?? min sambo hade den...han fick en penicillinkur + magsårsmedicin, sen var han som ny! och läkaren sa till han att den är jättevanlig, och att många har den utan att dom vet om det, då dom aldrig får några besvär...

• Meline

Men det kanske räcker med antibiotika och kanske en syrahämmare för dig?
    Helicobacter pylori är en magsårsbakterie, men man kan ha den utan att ha magsår och utan att ha problem. Går man med magsår en väldigt lång tid, tror att det rör sig om flera tiotals år, så ökar risken för magcancer- men det betyder ju inte att alla som har magsår får cancer.
    Har man bara bakterierna utan att ha magsår behöver man oftast inte behandla alls.

• Anonym (rädd)

tack mem! är du säker att det är så? jag hoppas...

• maho0822

det du beskriver ska behandlas med antibiotika. det går då över. om man inte behandlar kan de i vissa fall(inte alla) ge magcanser. KRÄV behandling om det nu är korrekt diagnostiserat.
    varför tvekar du?????

• Anonym (rädd)

nej, jag tvekar inte, utan väntar på att tiden skall gå snabbare...Har tid hos läkaren 8 feb bara....Så jag ville veta lite i förväg, för att vara lite förberedd innan man träffar läkaren...ni vet hur läkare är.....

vill veta ALLT innan jag går ditt så att jag kan ifrågasätta den behandling jag får...

Svar på tråden Jag har helicobakterier i magen.....snälla hjälp