Bara 4 ägg vid IVF - någon som lyckats
Jag har gjort 1 stycken IVF och fick då "bara" 4 stycken ägg. Finns det någon som fått så få ägg? Finns det någon som till och med lyckats med bara 4 ägg? Känner mig misslyckad då medeltalet är 10 ägg.
Jag har gjort 1 stycken IVF och fick då "bara" 4 stycken ägg. Finns det någon som fått så få ägg? Finns det någon som till och med lyckats med bara 4 ägg? Känner mig misslyckad då medeltalet är 10 ägg.
Det är inte kvantiteten som räknas, utan kvalitén :) Finns ju en anledning till att man får hjälp, så varje ägg är välkommet :)
Jo du har rätt. Men det känns ändå som chansen att få ägg till frysen och lyckas om det hade blivit fler är större. Dock har jag läst här att antalet ägg kan variera väldigt mycket från gång till annan. 13 ägg - 7 ägg - 12 ägg - 5 ägg är inte ovanligt.
Ni får väl veta vid insättningen om nåt hamnar i frysen? Först måste de ju befruktas iaf.. Vid vår första ivf så fick vi 11 ägg, 8 kastades, 3 befruktades och bara en delade sig vidare och var duglig till att återföras.. Det blev misslyckat. Andra försöket fick vi också 11 ägg varav en tillbaka till mig och en i frysen.. Vad som hände med de andra 9 vet jag inte riktigt, men den de återförde ger mig rejäla sparkar i magen dagarna i ända :) Allt har att göra med hur stor äggreserv man har, och alla är vi så olika :)
Grattis Tärnan ! Har också läst om de som har fått över 10 ägg och bara några få dugliga. Så det har med kvalitet att göra. Men visst finns det de med lågt AMH som ändå får ut många ägg samt de med högt AMH som får få ägg. Läst om unga personer som inte fått mer än 5 - 7 ägg så åldern stämmer inte alltid. En 42 åring som fick 12 ägg!
Tack! Nä jag tror inte heller att det med åldern stämmer alltid :) Ville med inlägget visa att alla är så olika och att det absolut är det enskilda embryot som räknas också :) Första omgången körde vi med sprayen synarela och injektioner med med puregon, det verkar alltså bara för mig gett kvantitet. Den andra omgången fick vi också synarela men injicerade med Menopur (dock mycket smärtsammare) men det gav för mig kvalité ist. Sa till min sambo varje kväll då jag tog sprutan i magen att fan om de inte funkar den här gången, för jag nästan grät inför varje spruta, men det funkade :P
Vilken klinik gick du på ? Tror du kliniken och vem som utför behandlingen spelar någon roll? Mikroinjektion ska ju vara marginellt lägre chans. Vid en vanlig IVF simmar ju de starkaste spermiernas in i ägget.
Vi gick på CarlVonLinné, det är en privat klinik men hamnade där genom landstinget. Jag personligen tycker om privata bättre för de är inte samma "sterila" miljö, men tror absolut inte det är någon skillnad mellan deras kunskaper, tvärtom så tror jag att varje klinik/sjukhus har sina egna "tips och trix". Är det lite halvslöa spermier så brukar de testa att de får simma till några och kör icsi på några, för våran del så fick de simma till ägget första gången, men andra gången blev de icsi, det där ser embryologen när hon/han kikar på spermierna och bestämmer då hur de ska gå till väga för att på bästa sätt få ägget befruktat. Så beroende på vanlig simning och microinjektion så är det nog spermierna just för den dagen som avgör, hur bra än mannens prover var under första kontrollen.
Vi fick ut 7 varav 4 befruktade varav 1 blev min son! 3 resterande i frysen!
Det va ju ett jätte bra resultat micalela, grattis :)