Inlägg från: Anonym (Rätt eller fel?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rätt eller fel?)

Släktingar som ger bort second hand-kläder i present till våra barn

Jag har två barn som jag och min sambo oftast handlar kläder på H&M, Lindex eller liknande till. De har också några enstaka märkeskläder som Adidas, Nike m.m. Inget märkvärdigt eller jättedyrt i alla fall men nya, hela och rena kläder köper vi.

Men jag har ett litet problem. Sedan de föddes så har vi ibland fått presenter av släktingar, vänner osv. Min sambos släkt (som är ganska fattiga faktiskt) brukar alltid och ofta ge presenter som fina kläder, skor, leksaker m.m. Presenterna är alltid helt nya. Men på min sida av släkten så brukar vi ibland få kläder, skor och leksaker som är begagnade och inhandlade från loppisar. Jag hade inte haft något emot det om sakerna vi fick var fräsha men vi barnen har tex fått skor där leran sitter kvar, tröjor som är trasiga m.m. Dessutom har de sagt priset och det låter som det nästan skryts och tävlas i hur billigt det var. Skor för 10 kronor osv. Hmm.

Jag vill heller inte vara otacksam men det känns faktiskt inte så roligt att sätta på barnen söndriga, urtvättade eller rent av smutsiga saker. Även om barnen bara är 3 och 1 år så tycker jag att de i alla fall ska se hela och rena ut. Vissa saker är helt okej att inhandla second hand som tex leksaker, barnmöbler m.m men inte allt!

Hur ska jag säga till släktingarna? Och hur tänker dom när dom ger bort såna presenter? Ser dom inte att det är smutsigt/trasigt? Jag själv hade ju skämts om jag hade gett bort en sån present. Eller vill dom bara lasta av skitsaker hos oss eller vad handlar det om?

• Svar på tråden Släktingar som ger bort second hand-kläder i present till våra barn
    Anonym (Snålt) skrev 2012-08-09 00:28:21 följande:
    Säg tack och låtsas som ingenting. Men använd det inte alternativt släng...
    Ja precis, det är så som vi har fått göra hittills. Bara tacka och le. Men då kommer det bara mer och mer (skit)saker i presenter. Ibland har det också varit från en vän till dom i stora påsar och liknande. Det blir ju bara jobbit för oss att ta hand om allt det här sen.

Det är också lite pinsamt för mig eftersom det bara är mina släktingar som gör så men inte min sambos släktingar för dom ger ju bara nya fina saker.
    LiamsMamma skrev 2012-08-09 00:30:43 följande:
    .. Undrar varför ungarna aldrig har dessa kläder på sig alltså
    Ja det har du rätt i. Tyvärr är jag så feg och det känns otacksamt om jag skulle säga så.

En gång hade vi köpt ett par nya skor till sonen (på rea på H&M, tror de kostade runt 99kr) och genast kom en släkting och frågade varför vi hade köpt nya skor när sonen redan hade begagnade som denna släkting hade köpt på loppis. Jag sa bara att vi hittade dom på rea och att han behövde ett par till. Jobbigt att behöva förklara sig. Konstigt också.

Flo skrev 2012-08-09 00:40:47 följande:
    Äsch, använd dem inte! 

Frågar släktingarna varför barnen inte använder kläderna får du väl säga som det är eller "ljug" och säg att ni har dem som hemmakläder för att de var trasiga. Oavsett vad ni säger borde de ju fatta... De borde ana redan när de märker att barnen inte använder kläderna, även om släktningarna inte får det bekräftat för sig.
    Jo man tycker ju det och kanske är det lite mitt fel för jag har alltid glatt sagt tack och aldrig visat missnöje. Jag är ju uppfostrad så att man ska säga tack och inte vara otacksam.

Men frågar är mest hur dom tänker eller dom kanske inte tänker alls? Att ge bort söndriga och smutsiga saker är i min värld pinsamt men dom verkar mest stolta över hur billiga sakerna var och hur lite dom betalade.
    bellzan skrev 2012-08-09 00:46:15 följande:
    Tyckte först det lät otacksamt men inte när jag läste allt.
    Detta låter som typiskt min familj!
    Min bror fick leksaker ur leksaksautomater osv när han fyllde år som mindre. Jag hade skämts!
    Man behöver inte köpa det dyra, jag e glad över en bok på loppis för 10 kr bara den e hel och fräsch!
    Sen barnen e speciellt.
    Jag hade aldrig satt på barnen sådana skor eller kläder, Gud vet vad dom kommer ifrån!!
    Nä tycker de e jävligt fel. Kommer hellre med bara ett kort.
    Håller verkligen med i vad du säger! Jag känner precis likadant nämligen.
    Vissa saker är ju helt okej att inhandla second hand men det känns som sagt inte kul med smutsiga, trasiga och urtvättade kläder och skor till barnen. Fy och det där med leksaker från en automat låter också väldigt snålt. Tråkigt! Hoppas han inte minns det nu.

Men precis. Om sakerna vi fick var i gott skick och såg hela och rena ut så hade jag inte haft något problem med det men det här vi har fått är verkligen under all kritik.

En släkting blev nästan irriterade på oss när vi köpte nya kläder en gång och frågade hur vi hade råd. Men det behöver inte kosta så mycket om man köper på H&M, Lindex, Åhlens m.m. Jag köper inga märkeskläder till barnen heller utom just enstaka plagg som jacka m.m. Det har jag uppfattat som ganska normalt i en familj.
    Jag gör likadant när jag köper kläder till mig själv och skulle aldrig köpa sämre kläder till barnen bara för att de är barn.
    Anonym (Miljövänner) skrev 2012-08-09 00:57:06 följande:
    De tycker sig säkert vara fina miljövänner som läst tidningarnas kulturbilagor och ska rädda jorden åt barnen. Men sedan i butiken har de antingen synfel eller saknar inlevelse i hur det känns att ha trasiga och smutsiga kläder . Det har hänt mig och jag la plagget i återvinningen. Skulle det hända igen skulle jag säga rent ut att mitt barn inte vill/ får ha plagget. Det kunde vara ok om det var fräscha, moderna saker.
    Så kan det nog mycket väl vara också. Visst är det bra att inte slösa på jordens resurser och så men det får även finnas gränser tycker jag. Jag tror inte dom själva vill gå runt i smutsiga och trasiga kläder.
    Naturalia skrev 2012-08-09 01:07:25 följande:
    Vilka släktingar är det?

Föräldrar kan man ju vara ärlig och kanske syskon med. Övriga är det nog att tacka och ta emot.

Min släkt har fortfarande vandringspresenter som dyker upp på julen då och då, då en del tidigare pekoral ges bort som från början var seriösa presenter från någon släkting.
    Många klassiker där... Jultallrik från 1977, skidställ i glansigt tyg från 80-talet, LP-skiva med artister som mer passat givaren i 60-årsåldern i slutet av 60-talet, tvåldispenser, bonader... 

Det har mest varit två kusiner till mig, en faster och mina morföräldrar. Inte just mina föräldrar som tur är.

TheLightOfMyLife skrev 2012-08-09 01:14:59 följande:
    Jag hade varit ärlig och tackat men att det får vara bra nu. Onöd
    Ja jag får försöka säga det på ett bra sätt nästa gång även om jag har lite svårt att säga till ibland.
    Rosenöga skrev 2012-08-09 01:35:31 följande:
    Jag tycker inte det är okej att ge bort begagnade kläder om man inte vet säkert att den man ger till tycker det är okej med secon-hand.
    Låter som en bra regel tycker jag!
Svar på tråden Släktingar som ger bort second hand-kläder i present till våra barn