• Äldre 13 Oct 10:32
    14772 visningar
    11 svar
    11
    14772

    Färga kläder själv hemma?!

    Textilfärgen är transparent så ja man kan bara färga mörkare, annars får man bleka kläderna.
    Jag upptäckte detta när jag ville färga ett blått kuddfodral rött, det blev nämligen lila!

    Färg finns billigast på ÖB, samma märke som övriga säljer. Köp inte deras eget salt, betydligt billigare att köpa vanligt hushållssalt utan jod. har dock använd salt med jod en gång av misstag och jag märkte ingen skillnad, dock chansar jag inte utan köper utan.

    För att svara på Tom Arayas fråga: Det finns två sorters färg, en ska man bara använda i maskin, den andra går att använda både i maskin och till att färga för hand.

    Tänk på att syntet är svårt att färga, om jag inte minns fel kan man färga vissa syntettyger med den färgen man även kan handfärga med, men det står på förpackningen. Dock ska man då använda ättika om bindemedel istället för salt.
    De flesta kläder, även de i 100% bomull är sydda med syntettråd vilket kan innebära att kläderna färgas, men tråden har kvar sin ursprungsfärg.

  • Äldre 13 Oct 10:38
    #10

    Jag glömde nämna att ev fläckar kommer att synas igenom då färgen om sagt är transparent. Jag har aldrig letat efter heltäckande färg så jag vet inte om det finns annat än som textilfärg man själv målar på med pensel.

  • Äldre 13 Oct 11:14
    #11
    Såg först nu att tråden är gammal så TS barn lär ha växt ur kläderna vid det här laget
Svar på tråden Färga kläder själv hemma?!