• Anonym

Min bebis kan verkligen inte koppla av - Fler? Orolig.

Har en bebis på 8 månader som sedan hon var ca 3 månader haft så fruktansvärt svårt att koppla av. Har alltid känts som att hon varit på väg någon annanstans. Har aldrig kunnat sitta i knät och bara slappa utan har då börjat vrida på sig och gnälla. Sitta i vagn och bilbarnstol har aldrig varit någon hit för då har man behövt vara still.

När hon blir trött blir hon gnällig och ännu mer spattig. Aldrig att hon somnar då, utan hon kämpar då med all kraft emot sömnen. Läggningarna är en pina och kan pågå i timmar. Hon blir ledsen när hon märker att det är sövning på gång som sedan övergår i hysteriskt gråt. Spelar ingen roll om man vaggar, ligger brevid eller låter henne ligga själv i sin säng.

Detta är mitt första barn och har väl lite tänkt att detta är vanligt spädbarns beteende men går i en mammagrupp där alla bebisar är så lugna och stillsamma. Har därför börjat undra och blivit lite smått orolig.

Vad vill jag med det här då?
    Jo, dels undrar jag om det är fler därute som känner igen sig i min beskrivning av min bebis,  någon som haft en liknande bebis och hur allt sedan utvecklats, med sömn aktivitetsnivå osv. Liknande berättelser?

Tacksam för svar! Jag känner mig rätt ensam just nu i det här,

• Svar på tråden Min bebis kan verkligen inte koppla av - Fler? Orolig.
  • Dr to be

Vår dotter som nu är 4.5månader var ungefär så mellan 1-3månaders ålder. Hon ville på dagen dock gick läggning och natten bra. Hon skulle alltid sitta eller stå i knät, att gå runt med henne och visa saker tyckte hon var jättekyl. Vagn o h bil har dock inte varit nå problem än... När hon verkligen vägrade sova på dagen så lät vi henne vara vaken och utforska världen bäst hon kunde och ville. Bättre att ha ett nöjt barn än ett skrikande. Har dock inga egentliga råd att ge men ensam är du inte

• Anonym

Nattar ni henne på ett speciellt ställe?
    Isf, kan ni inte bara strunta i allt ni gjort tidigare? Bara typ sitta i soffan och mysa och ha henne i famnen medans ni ser en film eller nåt? Nåt nytt ställe som inte är kopplat med nattningen.

Hur sitter hon i vagnen? Mot dig eller vänd framåt?  

Hela nattnings processen kanske har blivit ett stressmoment för båda er så du kan inte slappna av och det påverkar ju henne i sin tur.  

Har en 2åring som påminner lite om din dotter, han är fortfarande otroligt energisk och ska vara överallt hela tiden.
    När han var bebis så skulle det helst hända saker hela tiden, fick aldrig lämna honom ensam för då störtböla han osv..  
    Trodde också bebisar var så livliga tills jag fick mitt andra barn som är så lugn att jag var orolig över det istället haha.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-09 10:40:11 följande:

Isf, kan ni inte bara strunta i allt ni gjort tidigare? Bara typ sitta i soffan och mysa och ha henne i famnen medans ni ser en film eller nåt? Nåt nytt ställe som inte är kopplat med nattningen.

Hur sitter hon i vagnen? Mot dig eller vänd framåt?  

Hela nattnings processen kanske har blivit ett stressmoment för båda er så du kan inte slappna av och det påverkar ju henne i sin tur.  

Har en 2åring som påminner lite om din dotter, han är fortfarande otroligt energisk och ska vara överallt hela tiden.
    När han var bebis så skulle det helst hända saker hela tiden, fick aldrig lämna honom ensam för då störtböla han osv..  
    Trodde också bebisar var så livliga tills jag fick mitt andra barn som är så lugn att jag var orolig över det istället haha.

Glömde skriva att jag alltid har behövt "bestämma" när han ska sova, annars blir han så upp i varv att nattning blir omöjligt! Jag får alltså lägga honom innan han blir trött..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-09 10:40:11 följande:

Åh, det vore ju underbart! Om det gick. Hon kan inte koppla av och ålar sig bara i famnen. Annars hade vi inte haft några problem med att hon var uppe med oss. Men tyvärr blir hon bara övertrött och gnällig. 

Tror också vi måste bestämma när hon ska lägga sig. Tyvärr slutar det alltid med hysteriskt gråt och hon får komma upp. Vi har tom funderat på något liknande 5 minuters metoden, trots att jag alltid varit motståndare till det här. Men faktum är att vår bebis gråter inte för att hon vill ha närhet. Hon vill bara INTE SOVA. 
  • Anonym

Tack för svar:)

Fler som har eller har haft bebisar som har svårt att slappna av i kroppen?

• tundra

Det är bara att googla high need children eller överlevarbarn.

Fast måste vifta en extra flagga för att allergiska barn också kan vara rastlösa och "gnälliga".

Första sonen var mjölkprotein allergisk och omöjlig att lägga ifrån sig. Vid 1 års ålder kunde jag börja tömma diskmaskinen utan ångest.

Nu vid 2 år är han universums solstråle.

Svar på tråden Min bebis kan verkligen inte koppla av - Fler? Orolig.