Inlägg från: pigglo |Visa alla inlägg
  • pigglo

Afte i underlivet

Jag har haft Afte i underlivet och precis som du också skriver så kändes det som jag ville dö. Smärtan var hemsk. Har som tur är bara haft det en gång och jag hoppas innerligt att det aldrig kommer tillbaka, har inte haft det någon annanstans heller.

• pigglo

Jag fick först besked (av en idiotläkare) att det var herpesvilket jag skälv inte trodde på så jag gick till en annan läkare på hud&std-kliniken som direkt konstaterade afte. Jag fick 2 olika kortisonsalvor som jag fick smörja med flera ggr per dag i kring 1 månad tror jag innan det gick bort. Hon skrev ochså ut bedövningssalva som gjorde att jag kunde fungera hyfsat normalt trots smärtan.

• pigglo

Ja de

aannoonym skrev 2012-08-09 14:43:01 följande:
    Jag har aldrig blivit undersökt då jag får så ont att jag knappt kan gå. Har varit hos en idiotisk läkare och pratat men han slängde bara ur sig att "det måste vara herpes för afte kan man inte ha i underlivet". Jag köper xylocain 5% salva som bedövar, men den gör alldeles för ont att smörja på. Funkade kortisonsalvorna bra?

Ja det fungerade bra, man märkte ganska direkt att såren började dra ihop sig. Men eftersom de var så stora och djupa tog det ändå sin tid innan det läkt helt. Bedövningssalvan sved nåt jävulskt att smärja på men när bedövningen börjat verka så kändes det nästan inte alls. Lidokain i Essex hade jag som bedövning.
  • pigglo
    aannoonym skrev 2012-08-09 15:06:19 följande:
    Då kanske det inte är så stor skillnad på xylocain och Lidokain. Jag äter också 2x500 alvedon plus en 400 ipren. Inbillar mig att det hjälper lite iallafall. Vad var det för korisonsalvor du fick? 

Dermovat och Betnovat. De är båda rätt starka steroidsalvor och någon av dem, nu minns jag inte vilken, skulle även vara lite bakteriedödande.
  • pigglo
    aannoonym skrev 2012-08-09 16:21:13 följande:
    Gjorde dom ont att smörja på? Hjälper bakteriedödande mot aftesår? mycket frågor haha

Inte steroidsalvorna för jag bedövade alltid innan, väntade några minuter och torkade bort den salvan innan jag smorde på steroidsalvorna.

Vad jag förstod (och minns, det var ju ett tag sen nu) så var det framför allt kortisonet som skulle behandla men att det skulle hjälpa till att inte få det infekterat eller så.
Svar på tråden Afte i underlivet