• Anonym (apan)

Hjälp för kroppsår och akne?

Hej!

Nu är det så att jag är en av de kvinnor som har blivit så fint välsignad med apkropp. Är det någon idé att söka läkarvård för detta då för eventuell kontroll av hormonrubbning?

Jag är fortfarande ung men har sämre hy än genomsnitt (har varit hos hudläkare) och har ack så fint kroppshår. Till saken hör att det är väldigt mörkt och långt. Rakar jag till exempel benen så är det på gång några timmar senare. Jag epilerar armhålorna men det är ett konstant måste.

Jag har genomlidit stranden med konstant oro över min fula bikinilinje som är halvt missbildad på grund av det snabbt och inåtväxande hår - jag rakar dock inte musen men vaxar bort en del från sidorna. Idag skulle någon även vara så jävla vänlig att peka ut att jag har hår på ryggen och även på skinkorna.

En av mina föräldrar är rätt hårig så det är nog genetiskt också, samtidigt är jag hårigare än den personen. Hur kul är det när man har mer armhår än sina manliga släktingar?! Och röv- och lårhår som någon som är besläktad med en babian?

Är detta något man kan söka läkarvård för? Om det är relevant så har jag även en menstruationscykel som är 35 dagar eller längre. 

//Apan 
  • Svar på tråden Hjälp för kroppsår och akne?
  • Anonym (apan2)
    Anonym (apan) skrev 2012-08-09 14:50:39 följande:
    Hej!

Nu är det så att jag är en av de kvinnor som har blivit så fint välsignad med apkropp. Är det någon idé att söka läkarvård för detta då för eventuell kontroll av hormonrubbning?

Jag är fortfarande ung men har sämre hy än genomsnitt (har varit hos hudläkare) och har ack så fint kroppshår. Till saken hör att det är väldigt mörkt och långt. Rakar jag till exempel benen så är det på gång några timmar senare. Jag epilerar armhålorna men det är ett konstant måste.

Jag har genomlidit stranden med konstant oro över min fula bikinilinje som är halvt missbildad på grund av det snabbt och inåtväxande hår - jag rakar dock inte musen men vaxar bort en del från sidorna. Idag skulle någon även vara så jävla vänlig att peka ut att jag har hår på ryggen och även på skinkorna.

En av mina föräldrar är rätt hårig så det är nog genetiskt också, samtidigt är jag hårigare än den personen. Hur kul är det när man har mer armhår än sina manliga släktingar?! Och röv- och lårhår som någon som är besläktad med en babian?

Är detta något man kan söka läkarvård för? Om det är relevant så har jag även en menstruationscykel som är 35 dagar eller längre. 

//Apan 
    Har precis samma problem. + håriga fötter... Får raka tossingarna.
    Så sjukt pinsamt och jobbigt. Man blir avundsjuk på alla andra babylena tjejer!

Har samma cykellängd som du..
  • Anonym (Wildrat)

Det kan ev vara hormonrubbning som PCOs eller mycket testosteron och enda sättet att få veta det är med blodprov så ja, det kan vara värt att söka läkarvård för. Men var beredd på att få strida lite och ev behöva besöka mer än en läkare, de brukar vara måttligt intresserade av hormonproblem...

• Anonym (apan)
    Anonym (apan2) skrev 2012-08-09 14:52:39 följande:
    Har precis samma problem. + håriga fötter... Får raka tossingarna.
    Så sjukt pinsamt och jobbigt. Man blir avundsjuk på alla andra babylena tjejer!

Har samma cykellängd som du..
    Har rätt synligt hår på ex. stortån och blir nästan galen på det. På foten har jag inte direkt något men det skulle inte förvåna mig ifall jag fick en hel buske där nu -.-
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-08-09 14:58:28 följande:
    Det kan ev vara hormonrubbning som PCOs eller mycket testosteron och enda sättet att få veta det är med blodprov så ja, det kan vara värt att söka läkarvård för. Men var beredd på att få strida lite och ev behöva besöka mer än en läkare, de brukar vara måttligt intresserade av hormonproblem...
    Jo, jag är någorlunda på att få strida lite. Har läst en del andra trådar där folk har ex. PCOs och praktiskt taget måste slåss om en bra läkare. Är något rädd för att läkaren ska skratta åt mig och säga att "det inte är så farligt" men då får jag väl ta i lite. Tycker att när det gäller kroppen visuellt så kommer det även till psyket och det är ledsamt. Sen finns det ju tjejer som har PCO och inte har så många symptom men som får reda på det när det är svårt att få barn eller så :/
    Jag ska nog ta och söka läkare ev. UM.
  • Anonym (En till apa)

Jag misstänker själv att jag har eller har haft en hormonrubbning... Fick acne tidigt, var bara 12 år. Men fick samtidigt mens ganska tidigt, strax innan jag fyllde 13... Har länge haft mycket kroppsbehåring, i alla fall i eget tycke. Mörka ganska tjocka hårstrån, både på ben, i armhålor, i rumpan och i ansiktet. Underlivet och rumpan rakar jag faktiskt... Benen och armhålorna epilerar jag.  Har förut haft långa hårstrån på tårna... Bröstvårtorna har mörka strån som jag plockar bort... Halsen och läppen/mustaschen plockar jag... Det är inga fjun jag pratar om heller, det är mörka tjockare hår. Och jag är inte ens 30 år! Har alltid haft oregelbunden mens, ibland cykler på uppemot 38 dagar och ibland så lite som 28 dagar... Har alltid fått höra av andra att jag har en mörk röst... Samtidigt som allt detta har jag tydligen haft väldigt lätt att bli gravid... Tog ut en kopparspiral och blev gravid på en gång (men som tyvärr slutade med missfall). Fick tillbaka mensen efter en månad och strax därpå var jag gravid igen, denna gången lyckad :) I vilket fall, i mitt fall verkar jag ha eller ha haft en hormonrubbning samtidigt som alla "kvinnliga funktioner" verkar fungera väldigt bra...

Angående kroppsbehåringen finns det väl egentligen laser att tillgå, men det är ju så satans jävla dyrt!!! 

• Anonym (monkey)

Jag har det som du med kroppsbehåringen, TS. Långt, mörkt, kraftigt hår som växer i rekordfart. Hårig röv, håriga lår (bikinilinjehåret når helt enkelt ner till knäna), håriga tår och underarmar.

Har funderat många gånger på att gå till läkaren och fråga om hormonprover, men då min menscykel är normal (snarare lite kortare än medel) så gissar jag att jag inte har PCO.

• Anonym (apan)

Är det någon som har gått till läkare? Vad sa läkaren i så fall?

Jag håller koll på min menscykel och i genomsnitt är min mens 38 dagar (även ifall det har varit väldigt mycket 35-dagar på senaste tiden) och det känns väldigt långt mellan mensen. Jag hade inte klagat ifall det inte hade varit så att min mens var lätt men den är ju rätt tung också.

Insåg så fagert nu att jag inte bara har raggarsträng men hår runt naveln också. En gång skämtade en kille lite med mig och kramade mig och typ strök mig över magen och då blev jag skiträdd att jag skulle kännas apig (han sa dock inget). Fattar inte varför alla inte kan vara jämnhåriga så man slipper oroa sig. 

• Anonym (monkey)
    Anonym (apan) skrev 2012-08-13 20:33:01 följande:
    Är det någon som har gått till läkare? Vad sa läkaren i så fall?
    Jag gick till skolläkaren på gymnasiet som sa att det inte var hormonrubbning då håret växer efter kvinnligt mönster, bara väldigt kraftigt och utbrett. Jag har alltså inga mörka hår på rygg, bröst och i ansiktet. Sedan dess har jag inte frågat någon läkare om det men jag ska definitivt göra det!
  • Anonym (apan)
    Anonym (monkey) skrev 2012-08-15 11:23:58 följande:
    Jag gick till skolläkaren på gymnasiet som sa att det inte var hormonrubbning då håret växer efter kvinnligt mönster, bara väldigt kraftigt och utbrett. Jag har alltså inga mörka hår på rygg, bröst och i ansiktet. Sedan dess har jag inte frågat någon läkare om det men jag ska definitivt göra det!
    Tyckte ju att det var rätt konstigt sagt, även kvinnor har hår i ansikte (även ifall det inte syns så mycket) men det är väl fullt möjligt att vara hårig på rygg/rumpa/ben och det är en hormonrubbning utan att ha det i ansiktet? Finns ju gott om håriga män som inte har mycket hår i ansiktet men massvis på kroppen.
Svar på tråden Hjälp för kroppsår och akne?