Anonym (frun) skrev 2012-08-09 16:28:40 följande:
Det är starkt av honom. Jag har själv missbrukat men har varit ren i snart ett år så jag har kommit en bra bit längre på vägen. Det är svårare att vara hård mot någon annan än det är att vara mot sig själv.
Vet att nykterheten i sig kommer föra med sig lycka om han bara låter tiden läka såren som har blivit först. Vet också att första veckorna av total avhållsamhet är smärtsamma för man får upp ögonen för hurdan man har varit, och den ångesten är svår att hantera, särskilt eftersom att man har varit van att hantera motgångar med berusning.
Han har jobb på vardagarna som håller honom sysselsatt. Helgen är den tid som kommer bli svårast för då kommer kompisarna att tjata och tycka att han är tråkig (de är själva missbrukare), det kommer komma en massa fina erbjudanden som är svåra att motstå osv. Tror att det är lättare om vi hittar på någonting så att han kommer bort från det där, fram tills han kan vara i en miljö där alkohol förekommer utan att själv känna behovet av att dricka.
Okej, det första jag skulle säga är att han behöver bryta med sina missbrukar kompisar. De är säkert viktiga för honom men han kommer göra det mycket svårare för sig själv om han är runt frestelsen hela tiden.
Jag har inte gått ut på krogen sen jag slutade dricka. Inte för att jag tror att det skulle vara tråkigt utan alkohol utan för att jag inte vill riskera att hamna där. Jag har aldrig haft stora problem med missbruk men använde alkohol på fel sätt och de gånger jag drack kunde jag fortsätta tills jag knappt kunde ta mig hem. Efter jag kysste en annan man på krogen pratade jag och min sambo. Han förlät mig. Och jag bestämde mig för att inte dricka något mer. Jag blir personlighets förändrad och gör bara saker jag skäms över senare
Tror att det kommer vara svårt för honom att umgås med sina vänner oavsett hur lång tid det gått och hur stark han har blivit. Så jag tror att om han verkligen vill bryta missbruket så måste han offra mer än vad han kanske vill.