• Anonym (Undrande)

Sjuksköterska - berätta dina arbetstider!

Jag funderar på att läsa till sjuksköterska, och har googlat som bara den men kan inte hitta någon information om hur arbetstiderna kan se ut på de olika typerna av arbetsplatser och skift man sen kan ha. Så om du arbetar dag på en vårdcentral, bara nätter på ett sjukhus (100% eller något annat, och hur många timmar det då motsvarar per arbetstillfälle), treskift, har vidarutbildat dig till något särskilt, arbetar inom bemanning eller vad som helst, skulle jag vara väldigt tacksam om du ville berätta hur du arbetar. När börjar du, när slutar du, hur ofta jobbar du? Jag försöker alltså skapa mig en bild av hur väl yrket, och alla de olika varianterna av yrket, kan passas in med övriga livet. Berätta gärna hur du trivs med yrket och tiderna också, om du vill det.

• Svar på tråden Sjuksköterska - berätta dina arbetstider!
  • Anonym (Undrande)

Jag är också intresserad av hur många procent natt som motsvarar en likavlönad dagtjänst, om någon känner till det.

• Lemio

En heltid hos oss (landsting, avdelning) är 38,15h/vecka. Passen är 6:45-15:00 eller 13:00-21:30. Nätter 21-07. Jag jobbar 80%. 30 min lunch. Grundutb ssk

• Anonym (ssk)

Jobbar i hemsjukvården nu under sommaren, jobbar oftast mån-fre 7.30-16. någon kväll och någon helg emellanåt. Vet dock inte hur ofta de fastanställda jobbar kväll och helg, men det är inte så ofta som i landstinget iaf.

Börjar efter sommaren jobba på sjukhus då är det 6.45-16 eller 14-21.30 och varannan helg. 

• Din mamma

Medicinsk avdelning 100%:
    Dagtid 07:00-16:00
    Kväll 14:30-22:00 eller 23:00

• Anonym (Undrande)

Då är det ju fler timmar under ett nattpass än under ett dagpass - då innebär det väl också att man totalt sett arbetar färre "dagar"?

(hör gärna från fler:) )

• Lemio

det finns ju ett nattavtal. olika i olika landsting skulle jag tro. här är det att man arbetar 10 timmar. men får dra av 12 (eller om det är 14) timmar från schemat. för att man ska "tjäna" på att arbeta nätter schemamässigt. alltså går det snabbare att komma upp i en heltid om man jobbar nätter.

• Anonym (Undrande)

Jaha. Så då jobbar man som i ditt fall ca 26 istället för ca 38 h i veckan (fast såklart olika olika veckor), men får ändå ut en heltidslön? Får man OB för alla sina OB-timmar ändå?

• NICU

Jag jobbar 38,25 timmar i veckan.

7-16 dagar
    14.30 - 22 kvällar
    21.30 - 07.15 nätter

Helger jobbar man 7-15.

Kvällar och nätter är betalt måltidsuppehåll och man får äta om man hinner.

Nätter kvoteras upp till 13.65 timmar.
    Vi måste göra X antal nätter och helgpass varje schemaperiod. Önskeschema.

• Anonym (Undrande)

Är det nån som jobbar både morgon, kväll och nattpass som kan säga hur det är? Jag tycker det verkar fruktansvärt faktiskt, rätt omänskligt. Hur ska man någonsin kunna få nån fungerande dygnsrytm? Är det så man oftast måste jobba en tid när man är nyutexaminerad? Innan man har mer erfarenhet/kan välja att t.ex jobba bara natt eller söka en tjänst som innebär bara dag?

• Anonym (Undrande)

Ah, nu hann du emellan NICU, med just det min förra fråga gällde!:)

Svar på tråden Sjuksköterska - berätta dina arbetstider!