• Tow2Mater

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Anonym skrev 2012-08-09 18:45:32 följande:
    ..... du får inte ha någon som helst kontakt med omvärlden. "Hur länge ska jag sitta här?", "När får jag prata med min familj och mina vänner?", är några av de tusen tankar som snurrar runt i huvudet. ....
    ...

Tillslut inleds rättegången och er advokat som inte ens är någon brottsmålsadvokat egentligen, är helt värdelös. .....
    Verkligen? Får man inte ens kontakta och anlita en advokat som man väljer själv?? Det har jag mycket svårt att tro på, även i Sverige.
  • Tow2Mater
    Loket skrev 2012-08-09 19:22:56 följande:

Så visst förekommer det regelbundet, senast idag såg jag ett reportage från usa där en ung kille dömdes för våldtäkt och när han släpptes ur fängelset så ville den påstådda våldtäktsoffret bli vän med honom på Facebook och inför dold kamera erkände hon att allt var påhittat, vet inte om det fallet kommer drivas vidare eller om han kommer förbli klassad som våldtäktsman trots att det var en falsk anklagelse han vart dömd för.
    Men USA är inte Sverige - i USA beter sig inte Polisen som TS beskriver det, de skulle bli lynchade. Där har man också all rätt att kontakta en bra advokat som represeterar en, byta advokat, overklaga etc.
  • Tow2Mater
    mikipiki skrev 2012-08-09 21:42:13 följande:
    Detta får mig att bli orolig för min pappa. Jag vet inte hur man tar del av domar, men jag hade gärna velat läsa hans dom. I snart 6 år har jag funderat över vad de egentligen hade för bevis mot honom. Det som skrevs i tidningar om han hans mål och om honom lät så olika min pappa. Han har hävdat i alla år att han är oskyldig och även om jag har tvivlat så har min magkänsla alltid sagt att det är något som inte stämmer. Tänk om han sitter där och är oskyldigt dömd? Rynkar på näsan
    www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Domar-beslut-och-handlingar/

Det borde du gora.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått