• Ant3

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

mikipiki skrev 2012-08-09 21:42:13 följande:
    Detta får mig att bli orolig för min pappa. Jag vet inte hur man tar del av domar, men jag hade gärna velat läsa hans dom.
    Vet du vilken domstol han blev dömd vid? Hör av dig till dem och lämna målnummer om du har det, annars  uppgifter som namn, personnummer, datum och typ av brott. Det är offentliga handlingar och du har rätt att begära ut domen, bara du kan specificera vilken det gäller.
  • Ant3
    doggy skrev 2012-08-09 21:38:43 följande:
    Då kan vi läsa om det i tidningarna imorgon om du kopplat in dom nu !
    Fin blogg du hade , kul läsning
    Haha kopplat in tidningarna, du måste skämta.. tror du att det fungerar så?

Och vad säger att det var TS blogg? Hon som har bloggen har jag sett tidigare här på FL, hon kan väl lika gärna ha läst trådstarten, tyckt den var bra och kopierat den till sin blogg.
  • Ant3
    doggy skrev 2012-08-09 21:10:26 följande:
    I Sverige är det hårda krav på bevisning innan man dömer , hellre fria än att döma om man inte har tillräckliga bevis !
    Haha är det alltid så? Flört
  • Ant3
    doggy skrev 2012-08-09 22:05:59 följande:
    TS som skrev att journalister nu var inkopplade inte jag , dom är alltid snabba att skriva om såna här saker !
    Sovdax
    Vill man försöka få resning är det absolut en bra idé att engagera journalister men det betyder inte att det hamnar i tidningen, media kommer absolut rapportera om det skulle gå igenom men dessa ärenden tar väldigt lång tid och det är ytterst få som beviljas resning.

Media rapporterar inte så mycket om brottsmål som du har fått det att låta som i tråden.
  • Ant3
    Anonym (usch!) skrev 2012-08-10 10:25:07 följande:
    När dom kom utanför trappen misshandlade dom min släkting ganska brutalt med batong och de SÅG jag genom vardagsrumsfönstret. Och de har satt sina spår i mig OCH min släkting att man inte kan lita på poliserna.       
    Oooufh, har alldeles för mycket erfarenhet av sånt, har inget förtroende för polisen..
    Detta är ett bra exempel på att den ena rösten väger tyngre i ord mot ord-situationer, och att bevisning blir mer eller mindre viktig beroende på vilka som sitter i rätten. Man har inte en chans när man hamnar där mot polis eller ordningsvakt.

Jag har blivit dömd för våld mot tjänsteman några gånger, aldrig funnits bevis utan enbart blivit fälld av deras version som backats upp av kollegor som ger falskt vittnesmål för att hålla varann om ryggen. Och hur många gånger har jag fått rätt när de använt övervåld? Aldrig. Trots dokumenterade skador och vittnen.

Och jag är långt ifrån ensam om det, de flesta som har vart i dessa situationer kan nog hålla med om att det inte riktigt går rätt till.....
  • Ant3
    ftp skrev 2012-08-10 11:54:55 följande:
    Jag håller för övrigt med, rättssäkerheten är ett skämt, man kan fundera om nån verkligen tänker under rättegångar eller om dom bara singlar slant under bordet.
    Jag gissar på det sist nämnda, och att de ibland använder mynt med lika sidor..
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått