• Suupermom

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Tyvärr TS så händer detta -det är hemskt och jag har på nära håll sett liknande historia. Innan var jag så naiv och trodde att det var tvärtom (att våldtäktsmän och misshandlare oftast gick fria). Ska inte gå in på detaljer men personen i fråga blev dömd för våldtäkt och det går inte för utomstående att greppa att man kan bli det trots att man är oskyldig och alla tror att man "bortförklarar" "blivit lurad av personen" men i detta fall som var flera år sen r jag 100% säker på att han var/är oskyldig. I tingsrätten hade även han en värdelös advokat som verkligen inte kämpade för hans sak medan motparten hade en pitbull-jurist som var briljant (Massi-Fritz). Idag är han ute ur fängelset men lever hela tiden med detta över sig då tjejen skickar anonyma brev till hand arbetsgivare, hyresvärd mm med domen och det är inte så lätt för honom att varje gång vinna folks förtroende så att de tror på honom för man vill ju inre tro att ngn kan bli oskyldigt dömd så han kämpar fortfarande mot detta och polisen gör ingenting mot hennes förtal (handskrivna lappar med hennes handstil -hur svårt case är det egentligen). Som tur är tror alla gamla vänner och familj honom så han har fullt stöd där men detta har verkligen förstört hans liv!

Är själv jurist även om jag inte jobbar med denna typ av mål (hade ändå varit för "nära för att försvars själv") och jag känner mig nästan chockad över hur systemet faktiskt kan fela -var så naiv förut ....

Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått