• R3becca

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Jo, jag vet hur det känns. Jag blev oskyldigt dömd för dryga 2 år sedan.

~ Meija 11-04-12 ~
  • R3becca
    niky40 skrev 2012-08-10 12:58:16 följande:

Hur menar du? Villkorlig dom är 2 år..
    Alltid?
    Jag fick 3. 
    ~ Meija 11-04-12 ~
  • R3becca
    niky40 skrev 2012-08-10 13:05:09 följande:

Alltid. Skyddstillsyn är 3 år.
    Jag fick skyddstillsyn 1 år och 3 år villkorligt efter det.
    ~ Meija 11-04-12 ~
  • R3becca
    R3becca skrev 2012-08-10 13:07:15 följande:
    Jag fick skyddstillsyn 1 år och 3 år villkorligt efter det.
    - För ett brott jag inte begått. Det fanns varken vittnen eller andra bevis för att jag skulle ha gjort detta, men jag dömdes till skadestånd på 8000:-, 1 års "övervakning" och 3 år villkorlig dom som föll i kraft samma dag som min "övervakning" avslutades.

Det hela var alltså ett fall där ord stod mot ord.
    Jag anser dock att jag blev dömd ENBART för att det var en polis(aspirant dessutom) jag hade emot mig.
    Varför skulle mitt ord väga tyngre än hans, liksom? Han hade ju uniform, och visste hur man krystade fram både tårar och lögner på bästa sätt. Typ.
    Applåder till honom, dock, då jag faktiskt aldrig mött en människa som har ljugit så bra under ed - utan att röra en min. 
    ~ Meija 11-04-12 ~
  • R3becca
    niky40 skrev 2012-08-10 13:32:39 följande:

En skyddstillsyn innebär en prövotid på 3 år VARAV 1 år med övervakning, alltså sammanlagt 3, inte 4 år.

www.kriminalvarden.se/Frivard/Skyddstillsyn/
    Men.. 
    Mitt straff började gälla samma datum som rättegången var, och avslutas 4 år senare (från september -09 till sptember -13).
    Vad är det då för något "hemligt" straff jag fått? 
    Det enda som står i mina papper är skyddstillsyn 12 månader samt 36 månader prövotid.

Det är ju lite lustigt  
    ~ Meija 11-04-12 ~
  • R3becca
    niky40 skrev 2012-08-14 10:31:26 följande:

Är domens datum september 09? Står det i papper från frivården att påföljden är verkställd i sep 13? Dömdes du till en ren skyddstillsyn eller förenades den med någon föreskrift? Kontraktsvård, särskild behandlingsplan, samhällstjänst?'Har du dömts för andra brott därefter eller på annat sätt misskött frivårdspåföljden?

Annars vet jag inte Jag skulle ringa frivården och fråga.
    Domens datum är 2009-09-08, och den "försvinner" 2013-09-08.
    I mina papper står det: "DOM: skyddstillsyn med föreskrift om vård och behandling och villkorlig frigivning. Rebecca skall underkasta sig den vård och behandling som frivården i samråd med socialtjänsten finner nödvändig."

De enda brott jag någonsin begått är snatteri (då jag var i 12-årsåldern), jag har även urinerat på offentlig plats samt druckit alkohol på allmänna platser. 
    Och nej, jag har inte gjort något olagligt sedan domen fastställdes.
    Och jag är alltså ostraffad sedan tidigare. 
    ~ Meija 11-04-12 ~
  • R3becca

Det jag skrev nyss är precis det som står i mina papper...
    Jag skulle fått 12 månader i fängelse samt 3 månaders skyddstillsyn (bakom lås och bom, alltså).
    Men eftersom jag var ostraffad sedan tidigare och just då var gravid så "var domaren snäll" och gav mig detta straff istället.

Efter allt jag läst nu, på olika informationssidor på internet, så tycker jag också att det låter väldans konstigt.
    Men så är fallet. Jag har väl ett "hopkok" av straff då, för i fyra år pågår det... 

~ Meija 11-04-12 ~
  • R3becca
    PetGu skrev 2012-08-14 21:45:17 följande:
    R3becca: kan det vara så att du blandar ihop årtalen? Du nämnde att du var gravid när du fick domen, och i din signatur står ett barn fött år 2011. Är du säker på att du inte dömdes under år 2010? Då stämmer prövotidens utgång bättre.
    Jag var gravid just då, men fick ett missfall bara drygt 2 veckor efter rättegången.
    Det står 2009 i mina papper. Och jag är väldig säker på att det var 2009, då jag minns att mina tankar gick att jag skulle behöva spendera min 19årsdag i fängelse och inte komma ut förrän just innan min 20årsdag.
    ~ Meija 11-04-12 ~
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått