• Anonym (wayne)

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Anonym (Så är det) skrev 2013-06-05 20:00:22 följande:
    Du har verkligen INGEN KOLL på verkligheten!! Åtskilliga skyldiga går fria - inte tvärtom.
    Det är nog relativt lika. Förutom för återfallsförbrytare, som döms utan någon som helst mer bevisning än att de har gjort saken åtskilliga gånger förut. Som om det skulle vara bevis.
    Det viktigaste är att inte oskyldiga döms. Vi har en mall att gå efter: i första hand ska domen stå som symbol för att andra inte ska göra om samma sak. Där finns inte utrymme för att oskyldiga ska dömas men väl tvärtom.
  • Anonym (wayne)
    Anonym (da) skrev 2013-06-07 09:48:12 följande:
    Och alla är oskyldiga vi får en väldigt ensidig bild här, ge oss målnummret istället så vi kan bedöma. Varför inte vilja en annan advokat? Gick det till hovrätten? Eller gjorde även de fel? 
    De skriver inte ner allt som sas, utan parternas åsikter på det stora hela. Hur ska du kunna bedöma det som inte står?
    Hovrätten brukar ofta gå på tingsrättens bedömningar, man kan säga att det är ett plus för den som vann i tingsrätten.
  • Anonym (wayne)
    Anonym (da) skrev 2013-06-09 11:02:52 följande:
    Nej, hovrätten ser vittnesförhören på video.
    Hovrätten ändrar ofta domar så jag förstår inte ditt påstående att den som vinner har en stor fördel. Att tingsrätten dömer på rätt sätt bör väl eg vara utgångspunkten även om en helt ny prövning sker som inte tar hänsyn till det? 2011 ändrades 37% av domarna i brottmål (19,6% i tvestemål). 
    www.domstol.se/Publikationer/Statistik/domsto... (sidan 18) 
    Det är upp till åklagare eller åtalad att begära nya förhör. Den ljudupptagning som är för allmänheten försvinner ganska omgående efter datumet för överklagan gått ut.

1 tredjedel är en stor mängd? Som du sa, i verkligheten så finns en anledning till prövningen (dock ibland bara för att ett visst kriterium uppfylls) så med bakgrund av det så vill jag påstå att det är fruktansvärt lite.
    Ser du sen på överklagade av åtalad så ligger ändringarna på 30 %. Och av åklagare överklagade domar hela 62%.
    Det känns stabilt.
  • Anonym (wayne)
    Anonym (da) skrev 2013-06-09 22:59:58 följande:
    50% hade inneburit hälften dvs att tingsrätten gjort en annan bedömning i hälften av fallen. Hade det varit 100 hade det varit extremt anmärkningsvärt och enda visat på att TR gör jätte fel eller att för få fall tas upp. Över en tredjedel ändras i  HV av brottmålen det är mycket och jag lovar att TR får bannor för det, inte hovrätten utan TR.

Vad är dit problem med överklagandet? Att TR är för snälla mot åtalade så åklagaren så gärna överklagar?

Fast då ska ju överklagan kommit in, och nej isf försvinner den inte 
    Nej. Kolla sidan 18 igen.
    Mindre än 1/3 ändras när åtalade överklagar, medan mer än hälften ändras när åklagaren överklagar.

Mitt problem är som TS skriver, oskyldiga döms. Sverige är utskämt utan dess like i världen och vi får hoppas att det blir ändringar framöver.

Va?
  • Anonym (wayne)
    Anonym (liknande) skrev 2013-06-13 07:23:27 följande:
    Fått hem beslutet nu 17 juli senast ska jag infinna mig på anstalten.

Idioterna kunde inte ens ge mig plats på någon i närheten så min man och barn kan hälsa på. Jävla praktarslen säger jag bara. Tur det finns telefon och brev åtminstone och att det "bara" gäller 1½ månad. Kommer nog bli galen, kommer längta efter mina barn och man så himla mycket.

Din man och barn får bidrag till resan och övernattningsrum finns på de flesta ställen, just för de som åker långt.
  • Anonym (wayne)
    Anonym (liknande) skrev 2013-07-03 21:28:06 följande:
    2 veckor kvar tills jag ska infinna mig på anstalten. Jag börjar få panik. Är nära gråten jämt speciellt när jag tittar på mina barn, hur F*N ska jag klara detta i 1½ månad utan dom och min man.

Inte ens min mamma eller någon annan utom min man vet om detta. Jag vet inte hur jag ska berätta och hur dom kommer reagera  
    På männens fängelser så har de öppna anstalterna försvunnit i den bemärkelsen att de följer samma regler som en vanlig kåk, bla. telefontillstånd. Telefontillstånd brukar ta ett par veckor att få igenom. För denna snubben tog det två månader, medans hans mamma dog. 
    Men det är inte många dagar du ska vara där. Ta det i etapper, när du får börja ringa med deras överprisade telefonkort så har du inte många dagar kvar ;)
  • Anonym (wayne)

Hade du legat högre på straffskalan så kanske du inte hade dömts alls. Så idiotiskt är det.

• Anonym (wayne)
    Anonym (Bea) skrev 2013-07-17 12:44:16 följande:

Ställer mig också frågande till många uppgifter. En sån sak som att allt som fanns i arresten var en madrass. Det har jag bara sett i fylleceller. På ett häkte där personen enligt ts tillbringade 45 dgr kan jag inte tänka mig att det var ett betongrum med bara madrass. I alla fall inte i Sverige.
    Till och från så har det varit platsbrist i svenska häkten. Arrester har "gjorts om" det har ställts in en TV och de kan ha fått en arrestvakt extra på heltid. Men de fyra väggarna är kvar och madrassen också. Dock så pallar inte alla människor den behandlingen så därför sätts de i rotation, kanske spenderar tre veckor i cellen innan de får byta upp sig. Tänk då på de psykiskt störda eller de som knäcks av själva häktningen och inte kan eller orkar säga ifrån. De busarna kommer förmodligen aldrig att återhämta sig och bli rena monster utom kontroll. 

Oj, vad jag började skriva :)
    Jag menar att fyllecellerna används, även om de flesta av arresterna även har säng och bord och trots att det är mycket i en fyllecell som inte är lagenligt. Men vad gör det i ett land som Sverige, ett land som fullkomligt skiter i mänskliga rättigheter.
  • Anonym (wayne)
    Anonym (K) skrev 2017-02-06 21:38:48 följande:

Jag har blivit misshandlad av en man.Men han säger att det har aldrig hänt.Det är nog vanligt att män som misshandlat inte erkänner.För i deras värld har dom inte gjort nåt fel.

Det handlar nog inte så mycket om att erkänna händelsen som att få en chans att slippa fängelse.

Du har alldeles säkert begått brott någon gång (tex varit högljudd offentligt) skulle du vilja sitta inne för det eller skulle du säga: "-nä det var inte så högt jag hälsade..."

Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått