Inlägg från: Anonym (ej rättssäkert) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ej rättssäkert)

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Även jag är dömd för något jag inte gjort. Min man sitter just nu inne, även han oskyldig. Han säger att han med stor sannolikhet kan säga att ett par av hans medfångar även de är oskyldiga till det de dömts för. Dessutom blir han och de andra dagligen utsatta för kränkningar av personalen på anstalten, personalen följer de regler som passar dem och ignorerar andra, de nekas saker som en extra filt trots att de fryser på nätterna. Jag kan berätta massor av fruktansvärda historier om hur de blir behandlade som inte passar in i ett land som säger sig värna om de mänskliga rättigheterna, men det tillhör en annan tråd (jag avtjänade mitt straff med fotboja, och jag ska säga till min frivårdsinspektörs heder att hon alltid bemötte mig med respekt. Vad häktet beträffar har jag bara negativt att säga).

Jag kommer också och tänka på det uppmärksammade fallet med barnläkaren som blev anklagad för att ha dödat ett svårt sjukt spädbarn med överdosering av läkemedel. Hon har berättat att hon blev behandlad av både polis och media som om hon var skyldig. Hon beskriver hur kränkande bemött hon blev i häktet. Hon blev sedan friad.

Eller det fallet i höstas på Uppdrag Granskning där en pappa blev anklagad för att ha utnyttjat sina döttrar sexuellt. Han berättar i programmet hur han blev förd i handfängsel till förhandlingen och behandlad som om han var skyldig både av polisen och socialen. Även han blev friad.

Anonym (hmmm) skrev 2012-08-10 18:31:58 följande:

jag haller med..och tyvarr sa raknas nastan inte ens egnas familjs ord som trovardigt just for det ar ens familjs sa da tror myndigheterna automatiskt att man skyddar varandra
    Och det är också skrämmande att man tror mer på Anna än på Ahmed. Lagmän, åklagare, advokater har precis lika mycket fördomar som alla andra och de styrs precis lika mycket av dem även om det är omedvetet.

Tyvärr anses det i Sverige, både bland privatpersoner och tjänstemän, att myndigheter inte kan begå några fel. Det är ju bara att titta på de nedlåtande kommentarerna som fällts i denna tråd. Jag kan skriva hur många gånger som helst att jag och min man är oskyldigt dömda, många tror mig inte eftersom de minsann vet bättre. Man kan fråga sig vad jag och andra som skriver sådana saker anonymt tjänar på att ljuga om det? Jag har ju inte ens nämnt brottsrubriceringen.

Mina erfarenheter har fått mig, en tyst, laglydig och skötsam kvinna att få hjärtklappning bara jag ser en polisbil. Nu tror jag inte att jag kommer att bli "utplockad" av poliser eftersom jag är liten och nätt, blond och blåögd och klär mig diskret, men jag är rent ut sagt livrädd för att hamna i en situation där jag blir anklagad för (eller bevittnar) något, vad som helst. Eftersom jag har en fällande dom bakom mig kommer jag att bemötas med misstro oavsett.

Har du blivit fälld, kommer det alltid att ligga dig i fatet. Att du har avtjänat ditt straff har ingen betydelse, du kommer att bli konstant straffad för det om och om igen genom andra människors fördomar. Du kommer aldrig att få en fullständig chans att visa att du är trovärdig, för de du möter vet minsann vad du är för en typ. För att inte tala om att du har svårare att få jobb.
    ftp skrev 2012-08-10 19:12:29 följande:
    Socialens version skiljer sig allt som oftast kraftigt från det verkliga livet och deras dom är allt som oftast slutgiltig.
    Men ge dig inte, kämpa för ditt barn, ta till lite dirty tekniker och dra in media i det hela, det har en stor chans att lösa sig när det hamnar på löpsedlarna, det är bara när man låter dom hålla på i skuggorna som det går bra för dom.

Har varit med om flertal utredningar och har stött på liknande tolkningar som var helt uppåt vägarna.
    En av mina har en ganska unik sjukdom som yttrar sig främst i extremt torr hud, det att han föddes för tidigt och har alltid varit liten och tunn som en sticka hjälpte inte vår sak direkt, vi blev anmälda av dagiset och Socialen konstaterade att den torra huden kommer ifrån att vi försummar barnet samtidigt som vi svälter den.
    Som bevis användes dagiset där ungen både drack och åt som en häst.
    Lösningen på detta blev som tur är inte lvu utan vi fick gå värdelösa föräldrarkurser för att lära oss hur mycket mat och dryck barnen behöver.
    "Förslagen" stärktes givetvis av direkta hot att om vi inte sammarbetar så blir det snack om åtgärder som sker utan vår medgivande.
    Wee för välplacerade åtgärder bekostade av skattepengar.

Socialen är bara en samling av maktgalna kärringar som får på tok för lite kuk till vardagen.
    Undantag finns givetvis.

Vi fick också problem med socialen i samband med våra åtal. De försökte komma med slutsatser helt utan grund, bla så är vårt barn också liten och tunn och har balanssvårigheter pga en sjukdom. Socialen försökte få det till att vi inte stimulerat hen ordentligt, att vi inte gett hen ordentligt med mat osv. Detta utan att ens ha kontaktat hens läkare trots att vi i början av utredningen upplyst socialen om namnet på hens sjukdom, vad den innebär och gett dem namnet på läkaren. Socialen hade inte ens kollat upp saken! Resultatet blev ett akut omhändertagande. Tack och lov hade vi ett lysande ombud och förvaltningsrätten gav socialen några rejäla knäpp på näsan sedan i domen. Det gjorde mig tyvärr rädd även för socialen, att de inte ens använde sitt sunda förnuft och kollade upp vad hens problem berodde på? Nej, de hade sin bestämda åsikt om vår familj och gick benhårt på den. Mycket skrämmande.
    Aaliyah skrev 2012-08-13 17:36:47 följande:
    Ja, jag vet inte hur de två skenbart motsatta ståndpunkterna kan förenas hos en del människor. Ett svart-vitt tänkande kanske? Antingen är misstänkta brottslingar monster som ska steglas eller också är de nallebjörnar som blivit orättvist behandlade.
    Människor har en tendens att vilja förenkla saker genom att se dem i antingen svart eller vitt...
    Anonym (Polly) skrev 2013-06-06 14:54:21 följande:
    Polisen kommer inte med SEAT-team för en misshandel, så redan där sprack snyfthistorien.
    En person som jag känner väldigt väl blev hämtad i sitt hem av fyra poliser p.g.a. misstanke om ringa misshandel. Han behandlades både av dem, av åklagaren och i häktet som om han redan vore dömd.

Detta är en man som aldrig någonsin brutit mot lagen (inte ens fortkörning).

Samhället begår misstag, både genom att döma oskyldiga och genom att frikänna skyldiga.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått