Inlägg från: Anonym (Anders) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anders)

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Läst TS, och att polisen skulle storma in i en lägenhet och skrika och lysa folk i ögonen för att flickvännen gjort en anmälan om misshandel, ja det låter mycket Hollywood över detta.

• Anonym (Anders)
    Anonym (Bea) skrev 2013-07-17 12:30:56 följande:

En åklagare som visar fingret i domstolen har jag inte ens sett på film. Så jag är nyfiken på om detta är något som ts har sett personligen eller bara hört berättas för sig. För om det hade hänt i verkligheten är jag övertygad om att rättens ordförande och försvarsadvokaten hade reagerat. Domaren hade med all säkerhet kontaktat åklagarens chef.
    Ja, det är mycket som inte stämmer i TS berättelse. Hade TS sagt att det var i t ex Iran hade jag trott det, men inte i Sverige. Inte för att rättssäkerheten i Sverige är 100%, men så många "fel" görs inte på samma gång.
  • Anonym (Anders)
    Anonym (Bea) skrev 2013-07-17 12:53:16 följande:

Jag är övertygad om att de flesta dömda är skyldiga. Men jag är också övertygad om att det sitter oskyldiga i våra fängelser. Även om de oskyldiga som tur är är i minoritet. Sedan är det också som du säger att vissa personer förtränger sanningen och i sin hjärna är oskyldiga trots att dom i juridisk mening är oskyldiga. Men det berättelse som ts redogör för innehåller så många saker som tre sig orimliga så att jag ställer mig mycket tveksam till att det är den objektiva sanningen som redogörs. Därför vore det intressant att få läsa den aktuella domen.

Ja, klart att misstag begås och att oskyldiga döms. Det är inte det jag vänder mig mot när det gäller TS, utan det är ju omständigheterna kring det som inte stämmer, precis som du skriver.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått